هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

مشاوره تحصیلی پایه دوم دبستان

مسلما دوره تحصیلی ابتدایی یکی از حساس ترین و مهمترین مقاطع تحصیلی در زندگی هر فرد است، چرا که شروع تکامل و استقلال شخصیتی و همچنین تعامل با اجتماع در این مقطع تحصیلی رقم می خورد، بنابراین باید گفت هم از جنبه روانشناختی و هم تحصیلی این مقطع نقطه عطفی در زندگی هر فرد است بنابراین نیاز به راهنمایی گرفتن و مشاوره در این دوره از جمله ملزوماتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت، در این مقاله قصد داریم به اهمیت این مقوله مهم بپردازیم.

نقش مشاور تحصیلی در پایه دوم ابتدایی

وقتی دانش آموزان به کلاس دوم دبستان پا میگذارند، تجربه یکسال آموزش و حضور در مدرسه را با خود دارند، اما این مسئله باعث نمیشود تا از حضور مشاور بی نیاز باشد. بسیاری از کودکان در بدو ورود به مدرسه با مشکلاتی نظیر استرس دوری از خانواده، مورد آزار و اذیت قرار گرفتن در مدرسه، ترس از معلم، استرس عدم مهارت در یادگیری و یا قرار گرفتن در رقابت های ناسالم با همکلاسان قرار میگیرد، بنابراین مشاوره تحصیلی در این زمان می تواند با اقدامات مناسب بسیاری از مشکلات روانی و تحصیلی دانش آموزان را رفع کرده و آن ها را در پیشرفت تحصیلی حمایت میکند.

یکی از مهمترین ویژگی های مثبت در مشاورین تحصیلی در پایه اول و دوم دبستان مهارت برقرار ارتباط عاطفی با دانش آموزان است، شاید بتوان گفت این مسئله اهمیتی بیشتر از کمک های تحصیلی به دانش آموزان داشته باشد. پس باید دقت داشت که مشاورین به کار گرفته شده در این مقاطع آشنایی مقدماتی با مباحث روانشناسی کودک داشته باشند تا در این امر خطیر به کمک معلم و خانواده آمده و دانش آموزان دچار مشکل را به درستی راهنمایی کنند.

عمده وظایف مشاورین تحصیلی در این مقطع را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

– برقراری ارتباط روانشناختی و دوستانه با دانش آموز و خانواده
– کمک به برنامه ریزی های تحصیلی و شیوه های آموزشی و یادگیری مطالب
– کمک به والدین و معلمین در شناخت درست شخصیت و مهارت های کودک

باید گفت مشاورین تحصیلی در این مقطع کار بسیار مشکلی پیش رو دارند، در قدم اول او باید بتواند با دانش آموز ارتباط صمیمانه ای داشته باشد تا در صورت وجود مشکل چه از نظر خانوادگی و چه از نظر محیطی در مدرسه مورد بررسی قرار گرفته و کمک های لازم جهت رفع مشکل به او ارائه شود.

همچنین میتوان با استفاده از تست های شخصیت شناسی و استعداد یابی استاندارد در حوزه کودک به شناخت کافی از مهارت ها و استعدادهای او در جهت پرورش آنها استفاده کرد و نتایج حاصله را به خانواده و معلمین گزارش داد.
یکی دیگر از وظایف مهم مشاور تحصیلی بررسی روش های مطالعه، تعامل با همکلاسی ها، شیوه های صحیح آموزشی و همچنین روش های برنامه ریزی برای مطالعه آزاد و برنامه های تفریحی سالم و پرورش محور است.
همچنین مشاور تحصیلی می تواند با برگزاری منظم جلسات فردی و گروهی دانش آموزان را برای حضور در مقاطع بالاتر تحصیلی هدایت کند.

مشاور تحصیلی رابط خانواده و مدرسه

بسیاری از کودکان در خانواده های امروزی به دلیل مشغله های والدین، روش های تربیتی غلط، ساعت خواب نامنظم و الگوهای غلط زندگی شهری دچار اختلالاتی هستند که در بسیاری از موارد منجر به افت تحصیلی آنان می شود، بسیاری از معلمین با توجه به تعداد بالای دانش آموزان نمیتوانند به صورت جداگانه به مشکلات دانش آموزان رسیدگی کنند، بنابراین معرفی این دانش آموزان توسط معلم به مشاور تحصیلی می تواند به آنها کمک کند تا به صورت خصوصی در مورد مشکلات احتمالی صحبت کرده و در صورت نیاز خانواده را در جریان قرار دهند.

نقش مشاور تحصیلی در کاهش استرس

همانطور که بیان کردیم مشاور تحصیلی در سال های اولیه تحصیل در مقطع ابتدایی می تواند به عنوان یک روانشناس، همراه و مشاور در کنار دانش آموزان حضور داشته باشد. بسیاری از کودکان زیر سن ده سال در سال اول و دوم تحصیلی با اضطراب قرار گرفتن در محیط جدید، عدم یادگیری، مورد زورگویی قرار گرفتن همسالان و امثال آن قرار میگیرند، این عوامل محیطی سبب می شود کودک از مدرسه گریزان شده و یا دچار افت تحصیلی می شوند، در صورتی که معلم یا مشاور به موقع اقدام به رفع این مشکل نکنند، ممکن است سرنوشت کودک برای همیشه تغییر کند. بنابراین نقش معلم و مشاور در این زمینه انکار ناپذیر است و توصیه می شود تا حد امکان به رفتارهای آشکار و پنهان دانش آموزان در کلاس درس یا حیاط مدرسه توجه شود.

راه های ارتباط موثر مشاور تحصیلی با دانش آموزان

برای اینکه مشاور بتواند با دانش آموزان ارتباط مستقیم و صمیمی داشته باشد و امکان برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف ذکر شده را داشته باشد، بهتر است در برنامه درسی ساعت هایی برای حضور مشاور در کلاس به صورت گروهی و یا ملاقات شخصی با دانش آموزان در نظر گرفته شود، برای شناخت بهتر از شخصیت دانش آموزان می تواند با توزیع پرسش نامه ها، تست های استاندارد موجود در این زمینه، برنامه های گروهی و امثال آن به این اطلاعات دست پیدا کند.پ

همانطور که مشخص شد سال های اولیه حضور دانش آموز در اجتماعی جز خانواده در شکل گیری ذهن او و همچنین هدایت علاقمندی هایش بسیار تاثیرگذار است و نمیتوان این مسئله را نادیده گرفت، در سال های اخیر شاهد رشد و پررنگ شدن نقش مشاورین تحصیلی در زندگی و تحصیل دانش آموزان هستیم در حالی که در سال های نه چندان دور این مشاوره به صورت هدایت تحصیلی در سال اول دبیرستان و یا سال قبل از کنکور بیشتر مورد توجه قرار میگرفت، اما امروزه تعامل همه جانبه و مداوم مشاور مدرسه و خانواده و از طرفی ارتباط میان این مهره آموزشی و معلم و دانش آموز به خوبی واضح است. حتی در سال های اخیر گام های مثبتی نظیر ارتباط مجازی از طریق شبکه های اجتماعی و یا راه اندازی سایت مدرسه برای تعامل دائمی و موثر والدین و مدرسه در نظر گرفته شده است که بسیار ارزشمند است.

همچنین راه اندازی سایت هایی با امکان ارائه مشاوره تحصیلی و خانوادگی به دانش آموزان و والدین به اجتماع کمک میکند تا به استانداردهای لازم در زمینه آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی برسد.

به طور مستقیم با مشاور در واتساپ صحبت کنید 

[tp_button style=”style-21″ btn_text=”پیام از طریق واتساپ” icon_fontawesome=”fab fa-whatsapp” text_color=”#34c91a” normal_bg_hover_color=”#35a815″ full_width_btn=”yes” btn_align=”text-center” content_hover_effects=”float” bg_color_animate=”” magic_scroll=”” btn_url=”url:https%3A%2F%2Fwa.me%2F989198921049%2F%3Ftext%3D%D8%A8%D8%A7%20%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D9%88%D9%82%D8%AA%20%D8%A8%D8%AE%DB%8C%D8%B1″]

نمونه پیام در واتساپ 

Views: 1279

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.