من آمنه یوسفی هستم، دارای مدرک کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی و سابقه ۱۵ سال تدریس ریاضیات در پایه های مختلف دوره دوم متوسطه هستم.
متاسفانه آنچه کمتر از هرچیزی مورد توجه قرار میگیرد، آموزش مفهومی ریاضیات است، به همین دلیل است که اگر از یک دانش آموز سال دهمی سوالاتی از کتاب سال نهم یا هشتم به عنوان تمرین بدهیم درصد کمی از دانش آموزان به آن پاسخ درست می دهند. دانش آموزان در سیستم آموزشی کشور ما سعی می کنند نمرات خوبی کسب کنند، به همین دلیل حفظ کردن و یا یادگیری مطالب درسی در حد قبولی جای خود را به آموزش مفهومی مفاهیم علمی داده است که هدف اصلی آموزش است.
برای این که یک دانش آموز بتواند به صورت مفهومی درس مهمی مثل ریاضیات را بیاموزد، عوامل زیادی باید دست به دست هم بدهند. از جمله معلم، شیوه های تدریس و رفتار او، برنامه ریزی درسی دانش آموز، انگیزه او برای یادگیری و شیوه های مطالعه او، تلاش والدین برای پیگیری درسی دانش آموز و فراهم کردن بستر یادگیری برای فرزندان از جمله مواردی است که در این مسئله سهیم هستند.
اگر دانش آموز در کلاس درس احساس راحتی داشته باشد، جو کلاس مناسب بوده و شیوه آموزش معلم ریاضی در مدرسه پاسخگوی نیاز یادگیری دانش آموز باشد، نوبت به برنامه ریزی درسی و تلاش و انگیزه دانش آموز برای یادگیری می رسد، اکثر دانش آموزان بعد از اتمام ساعت درسی در مدرسه تا زمانی که مجددا برنامه درسی ریاضی دارند نگاهی به کتاب نمی اندازند، همین مسئله باعث می شود که بیش از ۵۰ درصد نکات آموزشی در کلاس را فراموش کنند. بنابراین تمرین در منزل و مطالعه دقیق می تواند به یادگیری بیشتر دانش آموز کمک کند.
بهتر است دانش آموزان عزیز در منزل برنامه درسی منظمی برای یادگیری بهتر دروس داشته باشند و بدانند که در چه ساعاتی از روز باید مطالعه یا تمرین داشته باشند، این برنامه می تواند شامل مرور درس ها و یا تمرینات بیشتر در روزهای منتهی به امتحانات باشد.
تمرین و تکرار های مکرر سوالات کتاب و نمونه سوالات امتحانی نیز می تواند تسلط دانش آموز به مباحث درسی را بیشتر کرده و به او کمک کند تا با اعتماد به نفس بیشتری در امتحان حاضر شود.
نقش خانواده در این میان کمتر از بقیه نیست، خانواده نیز می تواند با فراهم کردن آرامش و بستر مناسب برای پیشرفت و تلاش دانش آموز و همچنین هزینه کردن برای برطرف شدن مشکلات وی او را در راه رسیدن به هدف والای تحصیلی اش کمک کنند. بنابراین می توان گفت اگر همه عواملی که ذکر کردیم مهیا باشد می توان امیدوار بود که دانش آموزان ریاضی را به صورت مفهومی بیاموزند.