هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

چگونه رابطه بهتری با والدین خود داشته باشیم؟

مهمترین عامل سلامتی روحی کودکان و نوجوانان ارتباط خوب و عاطفی آنها با خانواده به ویژه والدین است، تعامل و ارتباط مناسب میان والدین و فرزندان می تواند به موفقیت آنها در تحصیل مقاطع مختلف و حتی در شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی آنها نقش داشته باشد، در این مقاله به چگونگی برقرار رابطه مناسب و بهبود کیفیت رابطه والدین می پردازیم.

اهمیت ارتباط سالم و مناسب با والدین

همانطور که اشاره کردیم ارتباط با والدین از همان دوران کودکی نقش خود را در ذهن و شخصیت کودک برجا میگذارد و هرچه سن فرزند بیشتر شود این ارتباط و سلامت آن نقش مهمتری در موفقیت یا مشکلات فرزند خانواده ایفا خواهد کرد، بسیاری از مشکلاتی که در دوران نوجوانی یا جوانی میان والدین و فرزندان رخ می دهد به ارتباط آنها در سالهای اولیه کودکی باز میگردد، بنابراین بسیار مهم است که از همان سنین کودکی ارتباط میان والدین یک تعامل دوستانه، عاطفی و صمیمانه باشد تا والدین و کودک با حمایت از یکدیگر و برقراری ارتباط مناسب کانون خانواده را حفظ کرده و از استحکام این رابطه برای موفقیت در آینده استفاده کنند.

بسیاری از نوجوانان قادر به برقراری ارتباط مناسب با والدین خود نیستند، بهتر است بدانیم که بخشی از این مسئله به صورت ناخودآگاه است و ریشه در ذات استقلال طلبی و بحران شخصیتی و هویتی در این سن و سال باز میگردد و برخی دیگر تحت تاثیر عواملی چون رابطه های ضعیف خانوادگی، تاثیر دوستان و محیط صورت می گیرد. در هر صورت باید تلاش کرد که فرزندان قادر به برقراری رابطه سازنده با خانواده به ویژه پدر و مادر باشند.

چگونه رابطه خوبی با پدر و مادر خود داشته باشیم

پدر و مادر دلسوزترین و مهربانترین و البته نزدیک ترین افراد به فرزند هستند، بنابراین باید بدانید که در هر شرایطی که قرار داشته باشید فرزند خانواده اید و از حمایت مالی و عاطفی آنها در حد توان برخوردار خواهید بود، ضمن این که در  آموزه های دینی همه ادیان الهی به احترام به پدر و مادر سفارش شده است و در اسلام نیز احادیث، آیات و روایات بسیاری در این زمینه وجود دارد که به احترام و تواضع در مقابل والدین تاکید می کند. بنابراین باید سعی کنید حتی در بدترین شرایط موجود هم احترام پدر و مادر را حفظ کرده و سعی کنید با منطق و گفتمان مشکلات خود را با آنها حل کنید.

در این بخش سعی می کنیم با ارائه راهکارهایی به ارتباط موثر و بهینه فرزندان با والدین بپردازیم:

قانون مدار باشید

یکی از مشکلاتی که اغلب فرزندان با والدین خود دارند در مورد هنجار شکنی ها و قانون شکنی ها است، باید توجه داشته باشید که خانواده نیز یک جامعه کوچک است که قوانین مخصوص به خود را دارد، بنابراین شما به عنوان عضوی از این جامعه موظف به رعایت قوانین هستید، پس سعی کنید با احترام به قوانین خانواده و رعایت خط قرمزها از مقابله با والدین خود پرهیز کنید، مطمئنا در این صورت اختلافات کمتری را شاهد خواهید بود.

آداب دان باشید

یکی دیگر از مواردی که بسیاری از والدین و فرزندان را به چالش می کشد، نوع گفتار و رفتار است، نباید فراموش کنید که در هر شرایطی احترام به پدر و مادر واجب است، پس سعی کنید در صورت بروز مشکل با آرامش، متانت و احترام با گفتمان مشکل را حل کنید.

اگر عصبی هستید یا والدین عصبی دارید بهتر است برای صحبت کردن زمانی را انتخاب کنید که آرامش در خانه حکفرما است، صحبت کردن در حالت عصبانیت، ناراحتی یا استرس مطمئنا نتیجه لازم را نخواهد داشت بلکه ممکن است باعث سوءتفاهم، رنجش و ناراحتی بیشتر شود. سعی کنید همیشه با تن صدای ملایم و پایین، کلمات محترمانه و جملات  مناسب  با والدین خود صحبت کرده و از بحث کردن با آنها با صدای بلند و رفتارهای پرخاشگرانه بپرهیزید.

با آنها وقت بگذرانید

یکی از روش هایی که می تواند به بهبود رابطه فرزندان و والدین بی انجامد وقت گذراندن با هم است، معمولا افراد با رسیدن به سن نوجوانی ترجیح می دهند که اوقات خود را بیشتر با دوستان و همسالان بگذرانند، اگر می خواهید روابط دوستانه ای با والدین خود داشته باشید برای وقت گذراندن با آنها برنامه ریزی کنید، در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی شرکت کنید، با آنها در مورد مسائل روز و برخی از مسائل شخصی خود صحبت کنید، از آنها راهنمایی و مشورت بخواهید و اجازه دهید از کنار شما بودن لذت ببرند.

در انجام امور به آنها کمک کنید

هرچه سن والدین بیشتر می شود توانایی آنها برای انجام امور روزانه منزل کمتر می شود، ضمن این که شما به عنوان یکی از اعضای خانواده موظف هستید که مسئولیت هایی را بر عهده بگیرید، سعی کنید در انجام امور منزل و کارهای شخصی به آنها کمک کنید، به طور مثال خریدهای بیرون از منزل را برعهده بگیرید، یا انجام برخی کارها مثل شستشو یا تمیز کردن خانه را شما انجام دهید، اگر جوان هستید و گواهینامه دارید می توانید برای خرید کردن، سرویس بردن ماشین یا شستشوی آن به آنها کمک کنید.

به والدین خود نشان دهید که به امور آنها توجه دارید و اگر کاری داشته باشند شما آماده کمک کردن به آنها هستید، این مسئله نقش بسیار مهمی در پذیرش شما به عنوان یک شخص مستقل و کارآمد خواهد داشت، پس سعی کنید توانایی هایتان را به آنها نشان دهید.

به والدین خود ابراز علاقه کنید

ابراز علاقه کردن به معنای دلگرم کردن طرف مقابل به رابطه است، وقتی شما به والدین خود ابراز علاقه می کنید آنها را دلگرم می کنید، سعی کنید همیشه آنها را مطمئن کنید که چقدر برایتان با ارزش هستند و دوستشان دارید، تلاش کنید در مناسبت های مختلف با ابراز علاقه یا هدیه دادن آنها را شاد کنید. خرید یک شاخه گل، نوشتن نامه ای دوستانه و عاشقانه، بیان حرف های دلگرم کننده بهترین هدیه برای والدین هستند که ارزش بی نهایت دارند اما شما مجبور به پرداخت هزینه ای نیستید.

آنها را درک کنید

نباید فراموش کنید که شما فرزند و جگرگوشه والدین هستید، عشق و عطوفت و نگرانی های والدین نسبت به فرزند یک احساس ناخودآگاه است که تا زمانی که پدر یا مادر نشوید درک نخواهید کرد، سعی کنید به این نگرانی ها هرچند بی مورد با خشونت پاسخ ندهید، همیشه با مهربانی، صبر و حوصله با آنها صحبت کنید و سعی کنید با رفتارهای معقولانه آنها را مطمئن سازید که در مسیر درست در حال حرکت هستید. گاهی مراقبت های بی نهایت والدین باعث میشود که خسته شوید اما نباید فراموش کنید که این کارها از روی عشق بی نهایت است، بنابراین سعی کنید با ملایمت با آنها صحبت کرده و اجازه دهید که گاهی نگران شما باشند.

با آنها صحبت کنید

اگر احساس می کنید که والدین شما آنطور که باید با شما ارتباط خوبی ندارند یا حرکت و رفتاری از آنها باعث آزار شما می شود، به جای قضاوت کردن، انتقاد کردن یا واکنش نشان دادن احساسی، بهتر است که مشکل خود را با آنها در میان بگذارید، دلایل خود را بازگو کنید و از آنها بخواهید که دلایل خود را برایتان شرح دهند، به این ترتیب شما از فروخوردن خشم یا ناراحتی در امان هستید، گاهی دلخوریهایی که بیان نمی شود در طولانی مدت باعث ناراحتی های فراوان خواهد شد و حتی ممکن است شما را از والدینتان دلسرد کند.

زمان شناس باشید

ممکن است گاهی اوقات حق با شما باشد، اما در مواجهه با والدین خود با مشکل روبه رو می شوید و نمی توانید از حق خود دفاع کنید، توجه داشته باشید که خشونت و اعتراض جز لجاجت نتیجه ای در پی ندارد، برای این که از حق خود دفاع کنید زمان مناسبی را انتخاب کنید و با لحن آرام و مناسب دلایل خود را بیان کنید تا والدین شما آماده شنیدن آنها باشند.

انتقاد پذیر باشید

سعی کنید انتقاد پذیر باشید، اگر والدین شما به رفتار یا اعمالی از شما اعتراض دارند، خودتان را یک بازبینی کنید، شاید حق با آنها باشد، فراموش نکنید که آنها از شما بزرگترند و اصطلاحا چند پیرهن بیشتر از شما پاره کرده و تجربه بیشتری دارند، بنابراین اگر از شما انتقادی می کنند مطمئنا دلایلی دارند، سعی کنید بدون قضاوت یا متهم کردن آنها به حرفهایشان گوش دهید و در خلوت خود به آنها فکر کنید.

والدین و دوستان خود را مقابل هم قرار ندهید

اگرچه در دوران نوجوانی و جوانی دوستان مهمترین نقش را در زندگی افراد بازی می کنند، اما باید بدانید که هر دوستی ممکن است پایانی داشته باشد اما پدر و مادر تا آخر عمر والدین شما هستند، حتی صمیمی ترین دوست شما ممکن است روزی به دشمن شما تبدیل شود اما این احتمال در مورد والدین تقریبا صفر است، پس سعی کنید هیچ کس را جای آنها نگذارید، اجازه دهید افراد اولویت های خود را در زندگی شما داشته باشند، هرگز دوستان خود را به خانواده ترجیح ندهید و اجازه ندهید روابط دوستانه باعث شود که روابط خانوادگی شما با افراد خانواده به ویژه والدین تحت تاثیر قرار گیرد. داشتن دوست صمیمی بسیار خوب است اما مطمئن باشید هیچ دوستی دلسوزتر از والدین شما نخواهد بود.

 

Views: 6747

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره توسعه فردی و رشد فکری حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

۳ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام مطالب تون بسیابسیار عالی ‌‌وتاثیرگذاره
    خصوصا قسمتی که نوشتین نباید دوستان رو به پدر مادر عزیزمون ترجیح بدیم

    تشکر فروان از شما

    پاسخ
  • با تشکر از متن و این پست شما. هر چند احترام به والدین چه از لحاظ دینی و چه از لحاظ اجتماعی توصیه شده است. متاسفانه بعضی از والدین به هیچ عنوان ، هیچ احترامی به شعور و فهم فرزندانشان با پنج یا شش فرزند ندارند. آنها از روی دلسوزی، نصایحی بی مورد و دخالت‌هایی که هیچ محلی از اعراب ندارند یا حتی مضحک در زندگی فرزندانشان میکنند. من فکر میکنم که والدین، باید ابتدا فرزندانشان را به عنوان یک انسان بالغ و دارای چندین فرزند ، احترام بگذرانند. و هیچگونه بی احترامی به هیچکسی بخصوص فرزندانشان نکنند. به نظر من ابتدا والدین ابتدا بیاموزند که به فرزندانشان چگونه احترام بگذارند، سپس منتظر احترام از نوه ها و فرزندانشان باشند. با احترام.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.