اینجانب حسین قاسمی کارشناس ارشد ریاضی از سال ۹۰ در حال تدریس ریاضی هستم و در این مدت معلم کلاس تقویتی ریاضی ششم در تابستان و معلم رسمی آموزش و پرورش و دبیر خصوصی ریاضی ششم در منزل و همچنین معلم ریاضی یک مدرسه غیر انتفاعی نیز بوده ام.
من در کلاس تقویتی ریاضی همیشه تعاریف اولیه را بیان می کنم و سپس از خود دانش آموز استفاده می کنم تا با کمک من ادامه درس را توضیح دهد و مطالب درسی را تکمیل نماید در کلاس های تقویتی برای فراگیری هرچه بهتر دانش آموزان دبیر و دانش آموز باید باهم ارتباط خوبی داشته باشند و دانش آموز انگیزه لازم را از فراگیری ریاضی به دست آورد.
زیرا از نظر من بهترین ویژگی یک معلم خوب، ارتباط مناسب و شناخت صحیح دانشآموزان و شیوه بیان مناسب است.
دبیر باید با شیوه های مناسب تدریس نگاه کاربردی به مفاهیم ریاضی را در دانش آموز زنده کندو برای انتقال مفاهیم از مثال های متعدد استفاده کند در کلاس تقویتی ریاضی این یک مساله بسیار مهم است و گرچه ممکن است دانش آموز از ریاضی فراری باشد اما باز هم این دبیر است که می تواند جذابیت های آن را نشان دهد.
متاسفانه اغلب والدین دانش آموزان تقویتی تصور می کنند با نگاهی به کتاب ریاضی می توانند آن را به فرزند خود آموزش دهند اما در بهترین حالت نتیجه این می شود که دانش آموز فقط نمره قبولی را می گیرد. زیرا والدین به دلیل نداشتن مهارت تدریس و همچنین صبر و حوصله لازم ریاضی را به صورت حفظی به او یاد دادند که قاعدتا” نتیجه ای نخواهد داشت و همه هنر معلم هم دقیقا” همین جاست که باید به دانش آموز مفهوم ریاضی را آموزش دهد نه این که حفظ ریاضی را.
ابتدا با شناخت سطح علمی دانشآموز یا دانشجو و پتانسیلهای آن فرد و همچنین لحاظ کردن زمان در دسترس، مثالهای مختلف که کمک کننده به آن فرد بوده را انتخاب کرده و با شیوه مناسب ارائه میکنم.
Views: 472