ثبت نام

88904002 - 021

چگونه برای آموزش در خانه برنامه ریزی کنیم

بحران پاندمی کرونا سبب شد تا آموزش در خانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد و اهمیت برنامه ریزی برای آموزش در خانه بیش از پیش جلوه کند.

هیچ فرقی نمی کند که به چه دلیل مشغول آموزش در خانه می شوید. باید بدانید که برنامه ریزی درسی برای سال تحصیلی جدید سنگ بنای آموزش در خانه است. حتی اگر قرار باشد که به مدرسه بازگردید باز هم به برنامه ریزی احتیاج پیدا خواهید کرد.

اگر تا به حال بدون برنامه ریزی درسی در خانه درس خوانده اید این کار برای شما چالش برانگیز و سخت به نظر خواهد رسید. اما باید یک برنامه شخصی سازی شده مطابق با شرایط و موقعیت خود داشته باشید تا بتوانید آموزش در خانه را معنادار تر و با بهره وری بیشتر پیش ببرید. بنابراین ، اگر قصد دارید تحصیل در منزل یا آموزش خانگی با موفقیت پیش برود و در برنامه ریزی برای آموزش در خانه بهتر است موفق عمل کنید به نکات زیر توجه داشته باشید.

الگوی تدریس آموزش و پرورش را در نظر داشته باشید

منابع آموزشی طی سال های مختلف تغییر می کند ، بنابراین یکی از مهمترین اقدامات شما این است که بتوانید آخرین منابع درسی آموزش و پرورش را در اختیار بگیرید. ضمن این که شیوه های آموزشی نیز متناسب با این منابع تغییر می کنند بنابراین اگر قرار است دانش آموز در منزل درس بخواند باید آموزش او با شیوه های استاندارد آموزش و پرورش باشد تا بتواند در امتحانات نمره قابل قبول کسب کند. به همین دلیل به نظر می رسد که والدین نمی توانند آموزگاران خوبی برای فرزندان خود باشند و بهتر است از امکاناتی چون کلاس های تدریس خصوصی بهره مند شوند.

به همین ترتیب ، برخی از مدارس موضوعات خاصی را تدریس می کنند و فراتر از کتاب درسی عمل می کنند. و برخی در سطح کتاب مطالب درسی را به دانش آموزان آموزش می دهند که هر کدام برنامه ریزی درسی خاص خود را خواهد داشت. در نتیجه اگر می خواهید مطمئن باشید که هر کاری را که مدارس از دانش آموز شما می خواهد انجام می دهید ، می توانید در نحوه ارائه برنامه درسی کمی خلاق باشید. فقط مطمئن باشید که رعایت قوانین تدریس مدرسه را در اولویت قرار می دهید.

بحران پاندمی کرونا سبب شد تا آموزش در خانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد و اهمیت برنامه ریزی برای آموزش در خانه بیش از پیش جلوه کند.

تعیین اهداف

هر برنامه خوب با مجموعه ای از اهداف و اهداف آغاز می شود یعنی کارهایی که می خواهید در طول سال تحصیلی انجام دهید. البته نیازی نیست که برنامه ریزی برای آموزش در خانه یک لیست جامع داشته باشید اما بهتر است آن را دقیق تنظیم کنید. اما دانستن اینکه می خواهید به چه نقطه ای برسید یا به چه نقاط عطفی می خواهید فرزندتان برسد ، پایه و اساس برنامه آموزش خانه شما می شود.

درخواست مشاوره

در صورتی که در برنامه ریزی برای آموزش خانگی هیچ تجربه ای ندارید بهتر است به دنبال استفاده از تجربه افراد دارای صلاحیت در این امر باشید. این کار در وقت، انرژی و هزینه های شما صرفه جویی خواهد کرد. استفاده از مشاوره به شما کمک می کند تا آنچه واقعا نیاز است انجام دهید، در واقع مسیر رسیدن به هدف را برای شما معین می کند. همچنین یک مشاور منابع و پیشنهاداتی به شما ارائه می کند که اگر خودتان بخواهید دنبال آنها بروید ممکن است مجبور به صرف ساعت ها تحقیق یا هزینه کردن مبالغ زیاد شوید. برای این کار می توانید از تجربیات مشاوران تحصیلی و برنامه ریزانی که در موسسات آموزشی در این زمینه فعالیت می کنند کمک بگیرید. به این ترتیب تجربه شما افزایش پیدا می کند و در سال های بالاتر کار ساده تری خواهید داشت.

با قدم های کوچک شروع کنید

اگر اولین بار است که در حال تهیه برنامه درسی هستید، بهتر است که این کار را با قدم های کوچک شروع کنید. ابتدا سراغ درس های ساده تر بروید. درس هایی که در آنها قوی هستید را ابتدا شروع کنید و یک برنامه ریزی منعطف اجرایی طراحی کنید. احساسی عمل نکنید و برنامه ریزی دقیق و عقلانی داشته باشید.

برای کسانی که آموزش در خانه را آغاز می کنند (دانش آموزانی که قصد دارند جهشی درس بخوانند هم همین طور) این امکان وجود دارد که سرعت تدریس و آموزش را کنترل کنند. اگر مراحل آموزش به خوبی پیش می رود می توانید سرعت آن را بیشتر کنید. همچنین در صورتی که مواردی نیاز به تمرین و تکرار و آموزش بیشتر دارند می توان زمان های بیشتری را به آنها اختصاص دارد. یا برای دروس مورد علاقه دانش آموز برنامه های فشرده تری از منابع مختلف درسی در نظر گرفت.

با بچه های خود صحبت کنید

آموزش خانگی به فرزندان استقلال می دهد و باعث رشد ذهنیت آنها می شود. مهارت های آموزشی آنها را تقویت می کند و ایده های مختلفی در مورد این که محیط آموزشی در خانه چگونه باید باشد برای او ایجاد می کند. پس بهتر است در مورد همه این شرایط با دانش آموز صحبت کنید و نظر او را بدانید. موضوعات مورد علاقه او را بدانید، نقاط قوت و ضعف او را بررسی کنید و زمینه هایی که می تواند در آنها پیشرفت کند را در نظر داشته باشید.

به طور مثال می توانید زمینه های درسی فوق برنامه را از میان رشته های مورد علاقه او انتخاب کنید. مثلا برنامه نویسی، زبان یا مهارت های ریاضی، شما می توانید برنامه هایی چون کمپین های آموزشی، اردوهای درسی و … را برای او ترتیب بدهید.

چگونه برای آموزش در خانه برنامه ریزی کنیم بحران پاندمی کرونا سبب شد تا آموزش در خانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد و اهمیت برنامه ریزی برای آموزش در خانه بیش از پیش جلوه کند.

مکمل های آموزشی را در نظر داشته باشید

برای دانش آموزانی که به تازگی آموزش خانگی را تجربه می کنند، استفاده از چنین امکانی بسیار مهم است. مکمل های آموزشی می تواند شامل برنامه های آنلاین، سی دی های آموزشی، کتاب های کمک آموزشی و … باشد. کلاس های خصوصی آنلاین یا حضوری و همچنین استفاده از منابع مختلف و معتبر درسی یک انتخاب مناسب در این زمینه محسوب می شود. به ویژه در مورد دروس مهمی چون زبان های خارجی ، فیزیک ، شیمی و ریاضی بهتر است که کلاس های فوق برنامه را در نظر بگیرید. استفاده از کلاس های آنلاین نیز می تواند گزینه مناسبی برای تکمیل برنامه درسی دانش آموزان باشد. نکته مهم این است که اجازه ندهید نا آشنایی شما با موضوع تحصیل در خانه این مسئله را تحت شعاع قرار دهد.

برنامه ریزی فعالیت های مرتبط

برای این که بتوانید برنامه درسی خوبی ارائه کنید نیاز دارید تا فعالیت های مرتبط با موضوعات درسی را به خوبی بشناسید. این موارد می تواند متناسب با مهارت ها و علاقمندی های دانش آموز انتخاب شود. به طور مثال برای دانش آموزانی که در رشته تجربی در حال تدریس هستند برنامه ای برای شرکت در آزمایشگاه های معتبر علوم ترتیب داده شود. برنامه درسی در منزل می تواند شامل بسیاری از رشته های هنری نیز باشد، به طور مثال نقاشی، موسیقی، تئاتر و … یا تربیت بدنی و حتی برگزاری دوره های شعر و ترانه نیز می تواند بخشی از فعالیت های فوق برنامه مرتبط با رشته تحصیلی دانش آموز باشد. یک نکته مهم در این مورد وجود دارد و آن این است که تلاش کنید هرچیزی را امتحان کنید، ممکن است یک رشته را از قبل دوست نداشته باشید اما با یک بار امتحان کردن آن نظرتان در مورد آن تغییر کند.

توجه کنید که هدف از این کلاس ها کسب نمرات بهتر نیست بلکه استعداد یابی ، آزمون مهارت و یادگیری بیشتر است. حتما در برنامه ریزی درسی فرزند خود برنامه ای برای فعالیت های بدنی در نظر بگیرید. این برنامه می تواند شامل یک پیاده روی ساده، تمرین های کششی، ورزش هایی مثل فوتبال، بسکتبال، والیبال تا یوگا، تکواندو، اسب سواری، شنا و … باشد.

روال ایده آل خود را تنظیم کنید

در مورد زمان ها دقیق باشید. آموزش در خانه باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد. شما برنامه ایده آل خود را دارید به طور مثال می توانید از دروس مختلف برای یک روز استفاده کنید و یا یک روز کامل را به یک درس خاص اختصاص دهید. ممکن است یک دانش آموز به ساعات بیشتری برای یادگیری ریاضی احتیاج داشته باشد یا یک دانش آموز دیگر ترجیح دهد که بیشتر وقت خود را روی یادگیری زبان خارجه بگذارد. این برنامه ها برای هر دانش آموز فرق می کند و باید مطابق با شرایط دانش آموز شخصی سازی شود. می توانید برنامه مورد نظرتان را برای چند روز به صورت آزمایشی انجام دهید تا میزان رضایت و بهره وری آن را محک بزنید. اگر نتوانستید مطابق برنامه پیش بروید ناراحت نباشید. ممکن است گاهی برنامه ها آنطور که باید پیش نروند.

بهتر است که برنامه ریزی به صورت روزانه، ماهانه و فصلی ترتیب داده شده و در پایان هر برنامه، عملکرد آن ارزیابی شود.

چگونه برای آموزش در خانه برنامه ریزی کنیم بحران پاندمی کرونا سبب شد تا آموزش در خانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد و اهمیت برنامه ریزی برای آموزش در خانه بیش از پیش جلوه کند.

مهارت های زندگی را به دانش آموز بیاموزید

باید بدانید که هدف از آموزش تنها یادگیری علم و فن نیست. آموزش باید در کنار پرورش باشد. شما باید روی شخصیت، مهارت ها و توانایی های فردی و اجتماعی فرزند خود نیز کار کنید. می توانید برنامه های مختلف در این مورد داشته باشید، مثلا شرکت در خیریه ها، تعاونی ها،  کلاب ها و گروه های ورزشی و درسی مختلف از جمله کارهایی است که می توانید انجام دهید.

روش های حل مسئله، رویارویی با مشکلات و مدیریت بحران، مهارت رفتارهای اجتماعی و … از جمله مواردی است که برای پرورش شخصیت نسل آینده باید به آن توجه شود. می توانید دانش آموز را برای فعالیت در کارهای داوطلبانه تشویق کنید. یکی دیگر از گزینه های یادگیری خدمات، آموزش تنوع به فرزندان است. به دنبال فرصت هایی باشید تا آنها با گروه های مختلف اجتماعی آشنا کنید و سپس بخواهید که در مورد فعالیت این گروه ها تحقیق و مطالعه کنند.

نکته مهم این است که فرزندان شما فقط در مورد ریاضی ، علوم و انگلیسی آموزش نبینند، بلکه در مورد دنیای اطراف خود نیز فکر کرده و بیاموزند.

چند توصیه از مدرسانه

وقتی صحبت از آموزش خانگی به میان می آید ، داشتن یک برنامه و کلاس های درسی که از آن برنامه پشتیبانی کند ، مهم است. در واقع ، داشتن یک برنامه درسی مشخص به شما و فرزندان شما کمک می کند تا راهی را با هدف مشخص تعیین کنید. البته ، پایبندی دقیق به برنامه الزامی نیست. بلکه برنامه می تواند راهنمای شما در مسیر برای رسیدن به هدف باشد. این همان چیزی است که آموزش خانگی را برای بسیاری از خانواده ها امکان پذیر می کند. در اصل ، آموزش خانگی به صورت فردی باید دارای خلاقیت و انعطاف پذیری باشد. بنابراین هنگام ایجاد برنامه درسی خلاق و ایده پرداز باشید تا نتایج بهتری بگیرید.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.