ثبت نام

88904002 - 021

چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟ | کتاب صوتی

چگونه لذت بردن از درس خواندن ممکن است برای هر دانش آموزی تعریف های متفاوتی داشته باشد اما معمولا” اغلب دانش آموز ها  دوست دارند بدانند که ، چگونه انگیزه درس خواندن را بالا ببرند تا بتوانند به موفقیت های تحصیلی مد نظرشان برسند.

در اصل اغلب دانش آموزها نه تنها می خواهند که از درس خواندن خسته نشوند بلکه تمایل دارند آن را به یک فرایند جذاب تبدیل کنند که در این قسمت ما با  ۱۰ راهکار بالا بردن انگیزه و انرژی برای درس خواندن در خدمت شما هستیم.

۱ – گوش دادن به موسیقی

اگر دقت کرده باشید موسیقی هر چیزی را لذت بخش تر می کند (برای درک بهتر می توانید به صفحه ۷ راه برای کم کردن استرس با استفاده از موسیقی مراجعه کنید) مخصوصا” اگر آن موسیقی مورد علاقه شما هم باشد. اما به دلیل این که ممکن است شما نیز با خواننده هم آوا شوید و شعر آهنگ را تکرار کنید و تمرکز شما به دو بخش تقسیم شود و درس را به خوبی متوجه نشوید بهتر است به دنبال آهنگ های بی کلامی که برای شما جذاب است باشید. بهتر است به اندازه کافی برای این کار وقت بگذارید و گلچینی از این آهنگ ها را تهیه کنید تا در هنگام درس خواندن بخش زیادی از وقت خود را صرف پیدا کردن آهنگ مورد نظرتان نکنید.

۲ – درس خواندن را تبدیل به یک بازی کنید

همان طور که می دانید ما با بازی کردن بهتر یاد می گیریم و این فقط برای دانش آموزان هم نیست بلکه بزرگسالان نیز همین گونه اند. همه ما می دانیم که فهمیدن و یادگیری بهتر از حفظ کردن است در نتیجه اگر یادگیری همراه با بازی و فهمیدن آن باشد انگیزه ما برای درس خواندن بیشتر می شود.در نتیجه وقتی در حال درس خواندن هستیم بهتر است در ابتدا به طور دقیق بدانیم قرار است چه چیزی را یاد بگیریم و بعد با روش های متفاوت مانند یک محقق وارد عمل بشویم مثل دیدن ویدیو آموزشی یا بازی ها و یا پازل ها تا با نتیجه گیری مفهوم آن مبحث را یاد بگیریم و سپس مجددا” به کتاب درسی مراجعه کرده و محتوای آن را بخوانیم به این ترتیب ما اولا” روش های متفاوت یادگیری را تجربه کردیم و آن را به یک فرایند لذت بخش تبدیل نمودیم و دوما” به دلیل این که با موضوع درگیر شده ایم مطالب درسی در ذهن ما می ماند و ما دیگر برای یادگیری مجدد به آن مراجعه نخواهیم کرد.

چگونه لذت بردن از درس خواندن ممکن است برای هر دانش آموزی تعریف های متفاوتی داشته باشد اما معمولا" اغلب دانش آموز ها  دوست دارند بدانند که ، چگونه انگیزه درس خواندن را بالا ببرند تا بتوانند به موفقیت های تحصیلی مد نظرشان برسند.

۳ – یک همراه در درس خواندن پیدا کنید

دوستان شما می توانند بزرگترین حواس پرتی شما و یا بهترین همراه شما در درس خواند باشند این به انتخاب شما بستگی دارد. اگر همراه خوبی را برای درس خواندن انتخاب کنید می توانید زمان های درس خواندن را تبدیل به یک سرگرمی کنید. هر یک از شما با آموزش دادن به طرف مقابل با زبان خود ، هم مطالب را برای خودش یک بار دیگر تکرار می کند و هم با زبان ساده تر و قابل فهم تری مطلب را به شما آموزش می دهد.

به این دلیل که انسان یک موجود اجتماعی است داشتن همراه در هر کاری تولید انگیزه می کند در نتیجه همان طور که گقته شد در انتخاب همراه خود دقت لازم را داشته باشید و حتما” به این نکته توجه کنید شما باید از کنار یکدیگر بودن لذت ببرید و هر دو هدف های برابری در درس خواندن داشته باشید.

۴ – مکانی آرام و خلوت را انتخاب کنید

بهتر است در مکانی خلوت و ساکت مطالعه کنید تا بتوانید تمرکز کنید. باید مکانی را انتخاب کنید که کمترین تردد را داشته باشد تا موضوعی حواس شما را پرت نکند.اگر همیشه در این فکر باشید که مکانی عالی و آرام را برای درس خواندن پیدا کنید متوجه مکان های خواهید شد که تا پیش از این آن را نمی دیدید. حتی اگر نتوانستید آن را پیدا کنید سعی کنید با کمی تغییر در دکوراسیون آن را بسازید. برای مثال قرار دادن یک میز در گوشه اتاق خواب یا تغییر دکور در بالکن های دیوار شده می تواند مکان های مناسبی برای درس خواندن باشند.همچنین مکان های عمومی مناسبی هم مانند کتابخانه های عمومی و مدرسه برای درس خواندن وجود دارند که شما را مجاب به درس خواندن می کنند و اگر هم با سر و صدای کم و مبهم مشکلی ندارید کافه هم می تواند فضای مناسبی برای درس خواندن باشد اما ما آن را پیشنهاد نمی کنیم.

چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟ | کتاب صوتی چگونه لذت بردن از درس خواندن ممکن است برای هر دانش آموزی تعریف های متفاوتی داشته باشد اما معمولا" اغلب دانش آموز ها  دوست دارند بدانند که ، چگونه انگیزه درس خواندن را بالا ببرند تا بتوانند به موفقیت های تحصیلی مد نظرشان برسند.

۵ – مکان درس خواندن را تمیز نگه دارید

بعد از این که مکان درس خواند خود را انتخاب کردید آنجا را تمیز و مرتب نگه دارید زیرا نا مرتب بودن میز شما و بهم ریختگی محیط درس خواندنتان ، می تواند باعث حواس پرتی شما شود که نتیجه آن لذت بخش نبودن مطالعه خواهد بود. داشتن نظم و خلوت بودن میز ، به شما این امکان را می دهد تمرکز بیشتری روی درس خواندن داشته باشید و از وقت خود نهایت استفاده را ببرید.

۶ – عوامل حواس پرتی را حذف کنید

مغز انسان بیشتر از ۵۰ دقیقه نمی تواند تمرکز کند و برای مغز موضوع تمرکز مهم نیست بلکه مسئله زمان است در نتیجه اگر شما مکان مناسب و آرام را هم برای مطالعه انتخاب کنید اما عوامل حواس پرتی مثل موبایل ، لپ تاپ ، تلویزیون و رادیو را همراه خود داشته باشید مغز شما روی آنها هم متمرکز خواهد شد و بخش زیادی از آن ۵۰ دقیقه را به آن عوامل حواس پرتی اختصاص خواهد داد. پس برای هرچه بیشتر درگیر شدن با مطالب درسی و لذت بردن از یادگیری بهتر است فقط روی درس متمرکز باشید. اگر برای گوش دادن به موسیقی مجبور به استفاده از موبایل هستید حتما” آن را روی حالت پرواز قرار دهید تا هیچ پیامی از طرف موبایل حواس شما را پرت نکند.

۷ – تغییر مکان دهید

همان طور که می دانید انسان در زندگی به تنوع احتیاج دارد و اگر در یک مکان ثابت کار تکراری را انجام دهد به سرعت خسته می شود و یکی از عوامل خسته شدن از درس خواندن همین موضوع است. پس بهتر است هر چند وقت یکبار محیط مطالعه خود را عوض کنید و به دنبال مکان های عالی برای درس خواندن باشید. همیشه محیط های خوب و جدید ، روحیه شما را تقویت می کنند شما را از خستگی رها می کنند و انرژی شما را بالا می برند.

۸ – لذت و پاداش را فراموش نکنید

مغز انسان طوری تکامل پیدا کرده است که با پاداش و لذت بهتر یاد می گیرد. در نتیجه اگر بتوانید به مغزتان به موقع پاداشی بدهید که از آن لذت ببرد ، در هنگام سختی و تلاش استقامت خود را بیشتر می کند زیرا می داند که بعد از آن سختی پاداشی مطلوب در انتظارش است. در نتیجه همان طور که شما برای درس خواندن خودتان برنامه ریزی می کنید باید برای پاداش های خودتان هم برنامه ریزی داشته باشید زیرا اگر این کار را انجام ندهید مغز شما خسته می شود و در هنگام درس خواندن شروع به بهانه تراشی می کند و از زیر کار در می رود. همچنین پاداش های به موقع باعث احساس شادی در شما می شود که احساس شادی تاثیر خیلی زیادی در کم کردن استرس دارد. پس به ازای هر یک ساعت که درس می خوانید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به کاری که از انجام آن لذت می برید مشغول شوید و به خودتان بگویید که این پاداش آن یک ساعت درس خواندن بدون حواس پرتی من است تا بدون عذاب وجدان از استراحت خود لذت ببرید. فراموش نکنید به موقع بودن ساعت های استراحت دقیقا” به همان اندازه ساعت های درس خواندن مهم هستند

چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟ | کتاب صوتی چگونه لذت بردن از درس خواندن ممکن است برای هر دانش آموزی تعریف های متفاوتی داشته باشد اما معمولا" اغلب دانش آموز ها  دوست دارند بدانند که ، چگونه انگیزه درس خواندن را بالا ببرند تا بتوانند به موفقیت های تحصیلی مد نظرشان برسند.

۹ – مباحث درسی را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید

نه تنها دانش آموزان بلکه افراد موفق نیز بزرگترین کارهای عمرشان را به صورت قدم به قدم انجام داده اند. حتی این ضرب المثل معرف وجود دارد که می گویند که یک فیل را چگونه می توان خورد ؟ لقمه لقمه . در نتیجه یکی از کار های بزرگ شما دانش آموزان و یا دانشجویان عزیز ممکن است فهمیدن و یادگیری کامل کتاب درسی باشد. پس بهتر است مباحث کتاب را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید و اصطلاحا” لقمه لقمه کتاب را بخوانید و یاد بگیرید و البته که دانش آموزانی که شب امتحانی هستند نمی توانند این کار را انجام دهند که البته نتایج آن در امتحانات کاملا” مشخص است

۱۰ – پاداش های بزرگ برای خود در نظر بگیرید

همان طور که می دانید ما انسان ها به شادی نیاز داریم و برای لذت بردن و انگیزه گرفتن از انجام کاری نیاز به یک پاداش داریم

پس بهتر است برای به پایان رساندن کار های سخت و نتیجه گرفتن از آن جوایز مطلوبی را برای خود تعیین کنید تا به انگیزه لازم برسید. مثلا” می توانید برای خودتان تعیین کنید که اگر به نمره مطلوبتان برسید و یا یک هفته تمام به طور منظم درس بخوانید ، آخر هفته به سینما بروید و یا تفریح مورد علاقه تان را انجام دهید. این گونه پاداش ها انگیزه لازم را برای انجام کار های سخت آینده به شما می دهند. فقط به این موضوع توجه داشته باشید که مدت زمان پاداش های مطلوب نباید طولانی باشد و اگر به صورت هفتگی و یا ماهانه باشد جذاب تر است.

 

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.