هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

فصل هفت ریاضی ششم

مدرسانه: کتاب ریاضی سال ششم یکی از کاربردی ترین کتاب های ریاضی است که دانش آموز در آن با مفاهیم پایه ای ریاضی آشنا می شود. در این بخش به بررسی مفاهیم مربوط به فصل هفتم ریاضی سال ششم می پردازیم.

نگاه کلی به فصل هفتم ریاضی ششم ابتدایی

فصل هفتم به مفاهیم مربوط به تقریب و کاربرد آن می پردازد. این فصل از کتاب ریاضی شامل ۲ درس می شود، درس اول به اهمیت و کاربرد مسئله تقریب در زندگی می پردازد. در این درس با تفاوت میان اعداد دقیق و اعداد تقریبی آشنا می شوید. تقریب با علامت ~ نمایش داده می شود.

در این درس با توجه به آموخته های قبلی دانش آموزان در سالهای گذشته دو روش برای تقریب زدن اعداد ( کسری، اعشاری و طبیعی) به نام روش های گرد کردن و قطع کردن آموزش داده می شود. همچنین نشان دادن اعداد تقریبی روی محور و شکل از جمله مواردی است که در این بخش به آنها اشاره می شود.

درس دوم فصل هفت

در این درس ارتباط بین ابزارهای اندازه گیری و همچنین دقت اندازه گیری با تقریب زدن مناسب آموزش داده می شود. دانش آموز در این درس می آموزد که برای هر نوع اندازه گیری تقریبی ابزار مناسب آن کار را نیاز خواهد داشت. سپس در ادامه مبحث به مقایسه میان دو روش محاسبه ( ابتدا تقریبی و سپس محاسبه دقیق و یا ابتدا محاسبه دقیق و سپس تقریب زدن) و مقایسه میان دو روش تقریب زدن یعنی گرد کردن و قطع کردن در انجام عملیات محاسبی پرداخته می شود.

کاربرد محاسبه تقریبی

استفاده از عددهای تقریبی موجب سادگی و سرعت در محاسبات می شود، معمولا عددهای تقریبی در انجام محاسباتی مثل وزن، مساحت، محیط و … استفاده می شود و در مواردی نیز نمی توان از تقریب زدن استفاده کرد، مثل شمارش دانش آموزان یا تعداد مشخصی از یک کالا و امثال آن.

بنابراین می توان گفت که پاسخ تقریبی پاسخی است که به عدد طبیعی نهایی تقریبا نزدیک است اما خود آن عدد نیست. وقتی می گوییم با تقریب کمتر از ۱۰۰ یعنی رقم های کمتر از صدگان عدد اصلی ارزش زیادی در این محاسبه ندارند، بنابراین می توان هنگام محاسبه آنها را حذف کرده و به جای آنها صفر قرار داد.

نکته مهم اینجا است که دانش آموز بداند هرچه میزان مقدارهای تقریبی کمتر شود عدد به دست آمده به عدد اصلی نزدیکتر خواهد بود.

به طور مثال عدد ۴۷۹ با تقریب کمتر از ۱۰۰ به این شکل نمایش داده می شود: ۴۷۹~۴۰۰ یا مثلا عدد زیر را نگاه کنید: عدد ۵۴۶۳/۱ با تقریب کمتر از ۱۰۰۰ به این شکل نمایش داده می شود.
۵۴۶۳/۱ ~۵۰۰۰

در روش قطع کردن پاسخ تقریبی که به دست می آید از عدد اصلی کوچکتر خواهد بود. به طور خلاصه باید بگوییم که در روش قطع کردن مقدار تقریب را در عدد مشخص کرده و رقم های سمت راست آن را با صفر جایگزین می کنند.

مثلا عدد ۲۵۸۶ با تقریب کمتر از ۱۰۰ به این شکل نمایش داده می شود: ۲۵۸۶~۲۵۰۰

پیش نیاز یادگیری فصل هفتم ریاضی ششم دبستان

برای این که دانش آموز بتواند این فصل از ریاضی ششم را به شکل مفهومی بیاموزد باید با مفهوم اعداد طبیعی، کسری و اعشاری آشنا باشد. دانستن مفاهیم ضرب، تقسیم و شناخت کامل کسر و مفهوم آن، نمایش اعداد روی محور و مختصات از جمله دیگر پیش نیازهای این درس می باشند.

انتظارات از دانش آموز

بعد از پایان این فصل انتظار می رود که دانش آموز مفاهیم آموخته شده را به خوبی بداند، فرق بین روش های تقریب زدن و رسیدن به پاسخ های دقیق از روش های تقریبی را بلد باشد، اولویت های انجام محاسبات ریاضی را به خوبی آموخته و روش های محاسباتی چهار عملیات اصلی ضرب، تقسیم و جمع و تفریق را بلد باشد.

ترکیب کردن مفاهیم تقریب به روش های گرد کردن یا قطع کردن با انجام محاسبات اعمال ریاضی مهمترین هدف این بخش آموزشی در کتاب ریاضی ششم است.

سخنی با معلمان

توصیه ما این است که معلم برای بیان مفاهیم این درس ابتدا کمی در مورد پیش نیازها با دانش آموزان صحبت کند، آنها را از نظر میزان یادگیری این مفاهیم ارزیابی کرده و سپس به ارائه نکات جدید بپردازد.

مفاهیم این فصل باید با حوصله و دقت بسیار و با بیانی فصیح و ساده برای دانش آموز شرح داده شود، بهتر است ابتدا مثالهای کتاب آموزش داده شده و سپس به حل تمرین بپردازید، تمرین های ارائه شده باید به صورت طبقه بندی باشند به این ترتیب که از ساده و آسان به سمت پیچیده و مشکل تر سوق پیدا کنند.

سعی کنید هر مثال را دست کم دوبار توضیح دهید. ساعاتی از کلاس را به رفع اشکال دانش آموزان اختصاص داده و به انتظاراتی که به آنها اشاره کردیم توجه داشته باشید.

 

کلام آخر

تقریب یکی از مهمترین مفاهیم کاربردی در ریاضیات است که باید به خوبی آموزش داده شده و مطمئن شد که دانش آموز آن را به خوبی آموخته است. از تقریب در محاسبات زیادی در زندگی روزمره استفاده می شود، بنابراین فهم دقیق این مفهوم ریاضی و آشنایی با کاربردهای آن می تواند حتی در محاسبات ساده روزمره دانش آموزان نیز نقش داشته باشد.

این فصل با توجه به ارزش زیادی که دارد یکی از مهمترین فصول درسی ریاضی ششم است و انتظار می رود که با برنامه ریزی دقیق و بیان ساده نکات دانش آموز بعد از پایان آموزش بتواند به خوبی مفاهیم تقریب و محاسبات ریاضیات بر پایه تقریب به روش های گرد کردن و قطع کردن را توضیح داده و اولویت های محاسباتی را مطابق آنچه در کتاب تدریس شده است بیان کرده و از آن در انجام محاسبات استفاده کند.

نقش معلم در یادگیری این مبحث مهم و شیوه تدریس در بیان مفاهیم بسیار اهمیت داشته و توصیه میکنیم که با استفاده از شیوه های مدرن تدریس ریاضیات سعی کنید که این مبحث به صورت مفهومی به دانش آموزان آموزش داده شود.

ما در مدرسانه سعی کرده ایم با همکاری بهترین مدرسین ریاضی باب تازه ای در مبحث تدریس مفهومی ریاضی ششم برای دانش آموزان این پایه باز کنیم.

Views: 2031

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره توسعه فردی و رشد فکری حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.