هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

چه کسانی در یادگیری ریاضی موفق تر هستند؟

همه ما تجربه استرس ها و اضطراب ها در زمان امتحان های ریاضی را تجربه کرده ایم، شاید شما هم با خود فکر کرده اید چگونه است که برخی از دوستان یا همکلاسان شما در یادگیری ریاضی موفق هستند، در واقع این سوال که چه کسانی در یادگیری ریاضیات موفق تر هستند، سوالی است که در مقاله امروز به آن پاسخ خواهیم داد.

باهوش ها چه کسانی هستند؟

بسیاری از ما کسانی که در یادگیری ریاضیات مهارت بیشتری دارند را باهوش می دانیم، حتما شما هم شنیده اید که می گویند ریاضی مادر علم ها است، شاید به همین دلیل است که گفته می شود کسانی که در یادگیری ریاضی مهارت بیشتری دارند از هوش بالاتری برای یادگیری سایر علوم نیز بهره مند هستند. در واقع چنین چیزی  صحیح است، اگر توجه کرده باشید اکثر دانش آموزانی که در یادگیری ریاضی مشکلی ندارند دانش آموزان تیزهوشی هستند که اغلب در همه درس ها نیز نمرات عالی کسب می کنند.

باید توجه داشت که منظور از هوش، استعداد نیست. استعداد در واقع توانایی یک فرد در یادگیری مهارت ها است، مثلا ممکن است یک دانش آموز در یادگیری درس ادبیات استعداد زیادی داشته باشد، حفظیات قوی داشته باشد، یک دانش آموز ممکن است در هنر استعداد طلایی خود را بروز دهد و یا یک دانش آموز دیگر در ورزش مهارت و استعداد خارق العاده ای داشته باشد.

هوش نیز یک توانایی ذهنی در درک، برنامه ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی و استدلال است، معمولا یک فرد باهوش در به کارگیری زبان و عقل در یادگیری بهتر از سایرین عمل می کند. هوش خود به دو بخش هوش هیجانی و بهره هوشی تقسیم می شود که جزئیات بسیاری دارد و باید در مقاله های جداگانه ای به آنها پرداخته شود.

بنابراین باید گفت یادگیری ریاضیات نشانه ای از هوش بالای یک فرد است، اما به این معنی نیست که هرکسی ریاضی را به خوبی می آموزد فرد تیزهوشی است.

علاقه به ریاضیات و تأثیر آن در یادگیری

مطالعات نشان می دهد افرادی که به ریاضیات علاقه دارند در یادگیری آن موفق تر عمل می کنند. بنابراین بسیار مهم است که ذهنیت یک فرد در مورد ریاضیات منفی نباشد، این مسئله نشان می دهد که ترس از ریاضی یا تنفر از آن ریشه در افکار فرد دارد که معمولا این افکار و عقاید را از محیط کسب می کند.

مثلا صحبت های افراد خانواده و دوستان در مورد مشکل بودن مباحث ریاضیات این ذهنیت را در فرد تقویت می کند که یادگیری ریاضی کار سختی است و هرکسی از عهده آن بر نمی آید.

گاهی در پایه های اول تحصیلی، زمانی که دانش آموز با علم ریاضی آشنا می شود، روش های تدریس غلط، آموزش های گیج کننده و یا رفتار و شخصیت نامناسب مدرس ریاضی می تواند یک دانش آموز را برای همیشه از این درس متنفر سازد.

نکته مهم دیگری که در این بخش باید به آن اشاره کنیم این است که مباحث ریاضی همچون دانه های زنجیر به هم پیوسته هستند، پس اگر مشکل یادگیری در مورد یک درس وجود داشته باشد، ممکن است این مشکل در سال های بعدی باعث شود که دانش آموز در یادگیری مباحث درسی با مشکلات بزرگتری روبه رو شده و در نتیجه از یادگیری این درس دلسرد شود. این دلسردی در صورتی که سریعا رفع نشود، کم کم به ترس یا تنفر از ریاضی منجر می شود.

دختران قوی ترند یا پسران

تحقیقات نشان می دهد پسرها در یادگیری ریاضیات قوی تر از دخترها هستند. بنابر تحقیقات علمی صورت گرفته، توانایی پسرها در مهارت های درک روابط فضایی یا تونایی حل مسائل مرتبط با اندازه ها، فاصله ها و رابطه میان اشیاء بیشتر از دختران است. مثلا طبق تحقیقات انجام گرفته، پسر بچه های ۳ تا ۵ ساله توانایی درک این که یک شی بعد از چرخش در چه حالتی خواهد بود را دارند اما دختر بچه ها در سنین مشابه چنین قدرتی ندارند.

این به آن معنا نیست که دختران در یادگیری ریاضی ضعیف هستند بلکه نیاز است تا مهارت های مرتبط با یادگیری ریاضی در دختران در سنین یاد شده را تقویت کرد. انجام بازی هایی چون بلوک های خانه سازی، بازی با اعداد، توپ بازی، بازی های کامپیوتری مناسب کودکان و … از جمله مواردی هستند که به تقویت مهارت های ریاضی در کودکان کمک می کنند.

نکته دیگری که مقایسه یادگیری ریاضی در دختران و پسران می توان به آن اشاره کرد، حافظه آنها است، دختران می توانند حجم اطلاعات بیشتری را در کوتاه مدت در حافظه خود نگه دارند، در  حالی که پسرها عموما موضوعات مورد علاقه شان را در حافظه ثبت می کنند. پسرها در مهارت های فضایی قوی تر عمل می کنند و استدلال پسرها به گونه ای است که از کل به جزء می رسند و سرعت استدلال آنها از دخترها بیشتر است، به همین دلیل پسرها در آزمان های سریع چند جوابی از دخترها موفق تر عمل می کنند.

دختران در استدلال ها از جزئیات به کل می رسند، بنابراین وقتی ریاضی به شکل سنتی آموزش داده می شود پسرها قدرت بیشتری در یادگیری آن دارند اما وقتی برای آموزش از اشکال و اشیاء استفاده شود و به نوعی آموزش ملموس تر و عینی تر باشد دخترها موفق تر می شوند.

دخترها نیمکره زبان مغز سریع تر از پسرها رشد می کند، به همین دلیل است که خواندن و صحبت کردن دخترها از پسرها بهتر است اما پسرها منطقی تر و در حل مسائل و معماها قوی تر هستند.

نقش والدین در یادگیری ریاضی

اگرچه اطلاعات بسیاری در مورد این که یادگیری ریاضیات یک مهارت مادرزادی و ژنتیکی است و یا این که افراد باهوش در یادگیری ریاضی قوی ترند شنیده می شود، اما باید بپذیریم که ریاضی یک مهارت علمی است که با تکرار و تمرین می تواند آموخته شود.

نقش والدین در ریاضی هراسی یا علاقه به ریاضی در کودکان بسیار بالا است. اگر شما از همان ابتدا تلاش کنید که مهارت های ریاضی را با صبر و حوصله و بازی های مختلف به کودک بیاموزید، در مورد سختی یا پیچیدگی ریاضی ذهن او را دچار قضاوت و هراس نکنید، مطمئنا کودک می تواند ریاضی را مانند سسایر دروس دیگر دانسته و برای یادگیری آن تلاش کند.

اگر کودک شما این شانس را ندارد که در مدرسه از معلم خوبی برای یادگیری مهارت های ریاضی بهره مند باشد، این شما هستید که باید تلاش کنید با کلاس های تقویتی ریاضی و استخدام مدرسین با تجربه و موفق در این زمینه به فرزند خود در یادگیری بهتر ریاضیات کمک کنید.

۸۸۹۰۴۰۰۲

Views: 1511

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.