ثبت نام

88904002 - 021

چرا بعضی از دانش آموزان زبان انگلیسی را دوست ندارند

همه ما میدانیم که از سال هفتم، درس زبان انگلیسی وارد مباحث درسی در سیستم آموزشی مدارس ایران می شود، این درس تا پایان دوره متوسطه دوم در تمامی رشته ها تدریس می شود، با توجه به ماهیت آموزشی انتظار می رود که یک دانش آموز فارغ التحصیل از دوره دوم متوسطه در حد قابل قبولی به زبان انگلیسی مسلط باشد، اما اعتراف تلخی است که بگوییم اصلا این گونه نیست. سوال اینجاست که چرا این اتفاق می افتد؟ اشکال کار در کجاست؟ در این مقاله به پرسش هایی از این دست پاسخ خواهیم داد.

همه ما میدانیم که از سال هفتم، درس زبان انگلیسی وارد مباحث درسی در سیستم آموزشی مدارس ایران می شود، این درس تا پایان دوره متوسطه دوم در تمامی رشته ها تدریس می شود، با توجه به ماهیت آموزشی انتظار می رود که یک دانش آموز فارغ التحصیل از دوره دوم متوسطه در حد قابل قبولی به زبان انگلیسی مسلط باشد، اما اعتراف تلخی است که بگوییم اصلا این گونه نیست. سوال اینجاست که چرا این اتفاق می افتد؟ اشکال کار در کجاست؟ در این مقاله به پرسش هایی از این دست پاسخ خواهیم داد.

زبان انگلیسی یک نیاز ضروری برای نسل جدید

از آنجایی که پیشرفت تکنولوژی باعث شده است ارتباط میان کشورها و مشاغل بیش از گذشته باشد، نیاز به دانستن یک زبان بین المللی یک الزام محسوب می شود. در گذشته های نه چندان دور دانستن زبان انگلیسی یک مهارت و یک امتیاز مثبت برای زبان آموز تلقی می شد، اما در جامعه امروز و برای نسل جدید دانستن این زبان با توجه به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ارتباط گسترده جامعه جهانی یک ضرورت است و نمیتوان از نقش آن در موفقیت های شغلی و اجتماعی چشم پوشید، به همین دلیل است که اهمیت این درس نسبت به سابق بسیار بیشتر است.

چرا یادگیری زبان انگلیسی برای دانش آموزان سخت است

با توجه به این که زبان انگلیسی یکی از دروسی است که یک دانش آموز ۵ سال آموزشی را به یادگیری آن میپردازد، انتظار می رود بعد از فارغ التحصیلی از دوره متوسطه دوم در این درس نیز مانند دروس دیگر از جمله ریاضیات، فیزیک و یا دروس انسانی و تجربی به یک پیشرفت قابل قبول رسیده باشد، اما می بینیم که دانش آموزان ما در تمامی رشته ها غالبا به سختی این درس را پاس کرده و حتی در کنکور درصد بالای زبان انگلیسی یک امتیاز مثبت برای برتری در رقابت محسوب می شود.

چرا بعضی از دانش آموزان زبان انگلیسی را دوست ندارند همه ما میدانیم که از سال هفتم، درس زبان انگلیسی وارد مباحث درسی در سیستم آموزشی مدارس ایران می شود، این درس تا پایان دوره متوسطه دوم در تمامی رشته ها تدریس می شود، با توجه به ماهیت آموزشی انتظار می رود که یک دانش آموز فارغ التحصیل از دوره دوم متوسطه در حد قابل قبولی به زبان انگلیسی مسلط باشد، اما اعتراف تلخی است که بگوییم اصلا این گونه نیست. سوال اینجاست که چرا این اتفاق می افتد؟ اشکال کار در کجاست؟ در این مقاله به پرسش هایی از این دست پاسخ خواهیم داد.

نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد شیوه غلط آموزش زبان انگلیسی در سیستم آموزشی ما است. چرا که همین دانش آموزان که در یادگیری مباحث درسی زبان انگلیسی دچار مشکل هستند، در آموزشگاه های خصوصی به مراتب عملکرد بهتری از خود نشان میدهند. توجه به این نکته نشان میدهد که شیوه تدریس آموزشگاهی به مراتب موفق تر از تدریس در مدارس عمل کرده است.

تجربه نشان می دهد که برای یادگیری زبان جدید باید انگیزه و علاقه وجود داشته باشد و پشتکاری که زبان آموز را به خواسته اش که تسلط بر زبان جدید است می رساند. بنابراین شیوه های صحیح آموزشی میتواند این انگیزه و علاقه را در زبان آموز تقویت کرده و او را به مشارکت در آموزش وا دارد، این درست همان کاری است که  در آموزشگاه های زبان انگلیسی صورت میگیرد. مشارکت زبان آموز در مباحث و تمرین و تکرار!

متاسفانه در سیستم آموزشی مدارس، درس زبان مانند دیگر دروس آموزش داده می شود، مدرس نکات آموزشی را به دانش آموز منتقل میکند، انتظار حل تمرین از دانش آموز دارد و بعد از آن درس بعدی آغاز می شود، در پایان سال نیز یک امتحان برای محک زدن میزان یادگیری، اما برای زبان آموزی شیوه مناسب تری وجود دارد، در صورتی که این شیوه به درستی در سیستم آموزشی پیاده سازی شود، مطمئنا نتایج بهتری از اختصاص دادن ساعت ها کلاس آموزشی زبان در مدارس خواهیم گرفت.

توصیه به مدرسین زبان انگلیسی در مدارس

برای موفقیت دانش آموز در یادگیری زبان انگلیسی بهتر است از شیوه های مناسب تری برای یادگیری استفاده کنیم. مهمترین نکته استفاده از حضور دانش آموز در کلاس آموزشی است. برای مثال میتوان از دانش آموزان خواست تا قبل از شروع مباحث جدید لغات درس را استخراج کرده و گرامر را مطالعه کنند، قبل از شروع کلاس از یک دانش آموز بخواهیم آنچه از درس جدید فهمیده توضیح دهد و سوالات احتمالی را پاسخ دهد. در این شیوه آموزشی دانش آموز خود را در مقابل یک زبان جدید می بیند و برای یافتن پاسخ پرسش هایش بررسی و مطالعه بیشتری خواهد داشت.

نکته بعدی که میتوان از آن استفاده کرد، قرار دادن ساعتی از کلاس برای مکالمه، بحث آزاد، انشاء با موضوعات مختلف و یا بازی های سرگرم کننده است که به دانش آموز در یادگیری درس انگلیسی کمک میکند.

کتاب داستان های زیادی وجود دارد که در سطوح مختلف تسلط به زبان انگلیسی نگارش شده اند، برای هر پایه درسی میتوان از کتاب های مختلفی استفاده کرد، خلاصه نویسی کتاب، برگزاری جلسات معرفی کتاب به زبان انگلیسی، تشویق دانش آموزان به نوشتن داستان های کوتاه با توجه به دانسته های آنان، از جمله راه هایی است که میتوان از آنها برای ایجاد علاقه و انگیزه به زبان آموزان بهره گرفت.

از آنجایی که زبان انگلیسی یک درس ذهن گریز است و در صورت عدم تکرار به راحتی فراموش می شود، بهتر است از تمرین ها و نمونه سوالات امتحانی به صورت مکرر مورد استفاده قرار گیرد، به این ترتیب امکان فراموش کردن مباحث به مراتب کمتر خواهد بود، در این صورت است که انتظار می رود یک دانش آموز با پایان دوره تحصیلی اش آشنایی قابل قبولی با زبان انگلیسی داشته باشد، تا در صورت لزوم بتواند با شرکت در کلاس های آزاد خود را به تسلط مورد نظر برساند.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.