هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

نسل Z زد چه کسانی هستند؟

نسل  Z، زومرها ، نسل اینترنت یا Z gen اسامی است که در چند سال اخیر در مباحث روانشناسی شخصیت و در کل علوم انسانی بسیار شنیده می شود. اما واقعا نسل Z چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟ با این نسل چگونه باید برخورد کرد؟ چه مشاغلی برای این نسل اهمیت بیشتری دارند و زندگی آنها در آینده چگونه خواهد بود؟ پاسخ به این سوالات از آن جهت اهمیت دارد که به احتمال زیاد شما یا یکی از افراد  نسل Z هستید و یا برای این که آینده روشنی برای فرزندان خود رقم بزنید به آشنایی با ویژگی های این نسل نیاز دارید. پس با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره این نسل با شما باز گوییم.

نسل Z چه کسانی هستند؟

نسل Z یا نسل اینترنت به نسلی گفته می شود که با تلفن های همراه هوشمند در دست متولد شده اند. در تمام دنیا افراد متعلق به این نسل را با خصلت هایی چون بی خیالی، تنبلی و اعتیاد به تلفن های هوشمند می شناسند. اما این افراد می توانند به طور کلی دنیای کسب و کار را دچار تحول کنند. در واقع این نسل عاشق خلاقیت و نوآوری است، به راحتی در چارچوب های سنتی قرار نمی گیرند و ریسک پذیری بالایی دارند.

در تعریف کلی به همه متولدین سال های ۱۹۹۵ تاکنون ( دقیقا سال هایی که با وجود کامپیوتر، اینترنت و تلفن های همراه زندگی انسان عصر معاصر دچار پیشرفت و تحول های بزرگ شد. نسل Z  در ایران به متولدین ۷۵ به بعد گفته می شود، افرادی که امروز در دهه ۲۰ سالگی زندگی خود هستند) نسل زد یا نسل اینترنت گفته می شود. این نسل از همان دوران کودکی با پیشرفت هایی چون اینترنت و کار با تلفن های همراه  هوشمند آشنایی پیدا کردند. چنین نسلی با نام نسل دیجیتال، نسل اینترنت و … نیز گفته می شوند.

بد نیست بدانید که تمامی نسل ها زا سال ۱۹۴۰ تا به امروز نام مشخصی دارند. به متولدین ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۹ میلادی نسل بیبی بومر، متولدین ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۹ میلادی نسل X، متولدین ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۴ نسل Y و متولدین ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ نسل Z گفته می شود.

معمولا افراد نسل Z فرزندان نسل X یا Y هستند. با این وجود نسل Z افرادی هستند که می توان آنها را دیجیتال مادرزاد دانست. نسلی که از همان دوران کودکی با کامپیوتر، اینترنت، تلفن های هوشمند، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی سر و کار دارند. این نسل را می توان نسلی فراشناختی نامید که به راحتی قادر است اطلاعات مورد نیازش را از منابع متعدد آنلاین و آفلاین جمع آوری کرده و با هم ادغام کند.

اهمیت این نسل زمانی مشخص می شود که بخش اعظم نیروی کار و جمعیت جوان کشور را تشکیل می دهند بنابراین نقش مهمی در زمینه های مختلف اقتصادی، علمی، اجتماعی و … در اختیار دارند. این نسل دقیقا همان کسانی هستند که می توان آینده کشور را به آنها سپرد.

مهمترین ویژگی های نسل Z چیست؟

مهمترین ویژگی این نسل قدرت بالای ریسک پذیری آنها و خلاقیت ذاتی است که از آن برخوردار هستند. ضمن این که چنین افرادی همواره به دنبال حقیقت هستند، به راحتی چیزی را نمی پذیرند و از تعهد زیاد بیزارند. به همین دلیل نیز نسل Z علاقه زیادی به کارهای فریلنسری و دورکاری دارند. آنها هر چارچوب یا قانونی که آن ها را در یک قالب مشخص جای می دهد را کنار می زنند. شاید در نگاه اول این نسل ترسناک و غیر قابل مهار به نظر برسد اما شناخت دقیق ویژگی های آنها می تواند پتانسیل های وجودی آنان را آشکار کرده و کمک کند تا بتوانید آنها را در بهترین مسیر برای ساخت آینده ای روشن هدایت کنید.

در کنار همه خصوصیات ترسناک و منفی چون سرکشی، قانون گریزی، تنبلی، اعتیاد به اینترنت و … این نسل ویژگی های مثبتی نیز دارد. جامعه محور، اهل گفتگو و واقع بین بودن تنها بخشی از این خصوصیات مثبت است که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد.

مهمترین ویژگی های نسل Z را می توان به این شکل خلاصه کرد:

علاقه شدید به ارتباط و شبکه های اجتماعی

نسل Z نسلی است که که علاقه بسیاری به ارتباطات به ویژه از نوع مجازی و شبکه های اجتماعی دارد. این نسل علاقه دارد همه کارهای خود را به صورت آنلاین انجام دهد. به همین دلیل است که چنین نسلی در انجام کارهای اینترنتی، عرضه کالاهای دیجیتال و خدمات اینچنینی بسیار خلاق و پویا هستند. اجازه دهید یک مثال ساده بیان کنیم. افراد متعلق به نسل Y و X تجربه خریدهای فیزیکی دارند و به راحتی تن به استفاده از تکنولوژی و دنیای مجازی نمی دهند اما نسل Z  به راحتی با یک خط اینترنت، تلفن همراه یا لپ تاپ تمام امور روزمره خود را مدیریت می کنند. به همین دلیل به آنها شهروندان دیجیتال می گویند.

خلاقیت و نوآوری زیاد

مهمترین ویژگی نسل Z خلاقیت و نوآوری است. این نسل عاشق اختراع کردن و کشف محصولات جدید و نو هستند. آنها همواره به دنبال اختراع چیزهایی هستند که زندگی بشر را ساده تر و آسان تر نماید. آنها علاقه دارند ساختارها را به هم بزنند و دنیای جدیدی خلق کنند.

آزادی بیان

اظهار نظرات آزادانه و رها، جسارت و شجاعت بیان مخالفت ها، انتقادات و شکایت ها و مطالبه گری از جمله خصوصیات بارز این نسل است. این موضوع را به راحتی می توان در مدارس، دانشگاه ها و سطح جامعه نیز مشاهده کرد. ظهور شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین نیز بستر مناسبی برای تقویت چنین روحیه جسورانه ای فراهم کرده است. ممکن است این خصوصیت باعث ایجاد شرایط سخت از نظر سیاسی برای این نسل باشد.

اعتقاد به مذاکره و گفتگو

یکی دیگر از شاخصه های مهم نسل Z  علاقه آنها به تعامل است. این افراد علاقه زیادی به گفتگو و مذاکره دارند و باور دارند که با مذاکره و گفتگو می توان بسیاری از مشکلات را به راحتی حل کرد. همین عقیده است که باعث می شود نسل Z ارتباط خوبی با سایر افراد از مذاهب و قومیت های مختلف برقرار کرده و حقوق انسانی را مقدم بر همه چیز بداند.

واقع بینی

نسل Z ها به درک واقعیت و واقع بینی علاقه دارند و این سلیقه باعث می شود که نتوان به راحتی آنها را فریب داد. فیلم هایی که بر مبنای واقعیت نباشند مورد پسند و استقبال این نسل قرار نمی گیرد، کتاب های غیر واقعی را دوست ندارند و این نسل قادر است به راحتی هر چیزی را زیر سوال ببرد و به دنبال حقیقت باشد.

تعهد به اصول اخلاقی

تنها کسانی می توانند اعتماد نسل Z را جلب کنند که به اصول اخلاقی و انسانی پایبند باشند. این نسل افرادی هستند که صداقت، حقوق بشر، حقوق حیوانات و محیط زیست را بر هر چیزی مقدم می شمارند. مسائلی چون تغییر اقلیم، جنگ و … از جمله مسائل مهم برای نسل Z  محسوب می شوند. پس در کسب و کارهای مرتبط با این افراد باید به روش های بازاریابی، تبلیغات و تولید توجه بسیار داشت.

نیاز به باور

باید پذیرفت این نسل در دنیایی کاملا متفاوت با یک نسل قبل از خود متولد و بزرگ شده است، پس ارتباط گرفتن با این نسل جز با شناخت دقیق آنها غیر ممکن است. آنها نیازمند جلب اعتماد والدین، معلمان، استادان، مدیرعاملان و … هستند. اگر بتوانید به این نسل اعتماد کنید توانایی ها و قابلیت های بی نظیری از آنها مشاهده خواهید کرد.

پیشروهای سیاسی

نسل Z از نظر سیاسی نسبت به نسل های پیشین خود انعطاف پذیرتر است. با این حال نمی توان به شیوه های سنتی آنها را به راحتی تطمیع کرد. این نسل ترجیح می دهد در محیطی پویا و صادقانه به دور از ریا و تزویر زندگی کند. آنها به راحتی خود را با هر موقعیتی تطبیق می دهند اما نسلی بدون محافظه کاری هستند که از نظر سیاسی افکاری قوی و پیشرو دارند.

نکاتی که باید به آنها توجه کنید

نسل Z اگرچه نسلی پویا و امروزی محسوب می شود اما به دلیل غرق شدن در فضای مجازی و پتانسیل بالا در اعتیاد به اینترنت و تلفن همراه نسلی است که به راحتی دچار افسردگی می شود. این نسل خود را کاملا تنها و بی پشتیبان می داند و از طرفی تضاد فرهنگی و تربیتی این نسل با نسل های قبلی سبب می شود که چنین حسی به راحتی در آنها تقویت شود.

در صورتی که بتوانید با افراد نسل Z ارتباط نزدیکی داشته باشید، با آنها همسو شوید، پای حرف ها و خواسته های آنها بنشینید و با آنها گفتگو کنید خواهید دید که این نسل پتانسیل بالایی در پیشبرد جامعه به سوی یک جامعه پویا و پیشرفته دارد.

سخن مدرسانه

نسل Z نسل کمتر شناخته شده و بیشتر قضاوت شده است. همه ما تلاش می کنیم که این نسل را گستاخ، فاقد شعور اجتماعی، برهم زننده نظم و … معرفی کنیم اما در حقیقت این نسل می توانید با پتانسیل و انرژی بسیار، سکان موفقیت و پیشرفت کشور را در دست بگیرند. وقت آن رسیده است که با تحول عظیم در زمینه های مختلف آموزشی و پرورشی و با هدایت صحیح این نسل، کشور را در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به پیشرفت های شگفت انگیزی نزدیک کنیم. فقط کافی است که در مورد این نسل و خواسته های آنها بیشتر بدانیم و با ایجاد فضای گفتمان، اعتمادسازی و  منطق محور راه را برای مشارکت آنها در همه عرصه ها باز کنیم.

Views: 2193

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.