هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

مشاوره تحصیلی چهارم ابتدایی

تغییرات سیستم آموزشی و سرفصل کتاب ها سبب می شود تا نیاز به حضور یک برنامه ریز و مشاور تحصیلی در تمام پایه های تحصیلی از ملزومات باشد، این مسئله در خصوص پایه های تحصیلی ابتدایی با توجه به اهمیت یادگیری دروس پایه و همچنین حساسیت ارتباط موثر با دانش آموزان و تاثیر آن در نگرش کودکان نسبت به درس و تحصیل باید گفت یکی از مهمترین اقدامات سیستم آموزشی حضور یافتن مشاور تحصیلی در دبستان است. در این مقاله قصد داریم در مورد این موضوع با جزئیات بیشتری صحبت کنیم.

مشاور تحصیلی پایه چهارم دبستان

دانش آموزشی که در مقطع چهارم تحصیل میکند، سه سال آموزش رسمی در مدرسه را پشت سر گذاشته است، از طرفی پایه چهارم یکی از اصلی ترین پایه ها در طول تحصیل محسوب میشود، سرفصل های آموزشی مهم و کاربردی و متفاوت با آنچه دانش آموز در سه سال اول تحصیل با آن برخورد داشته است سبب میشود که این پایه تحصیلی از اهمیت خاصی از نظر بار علمی برخوردار باشد.

بسیاری از دانش آموزان در این مقطع با مشکلاتی نظیر افت تحصیلی روبرو میشوند و دلیل آن نیز یک جهش علمی و تفاوت بین سطح آموزشی کلاس سوم و چهارم است. وقتی دانش آموز احساس کند با یادگیری در درس مشکل دارد، نسبت به آن بی تفاوت و سرد شده و همین مسئله زمینه ساز مشکلات بعدی نظیر دلسردی از ادامه تحصیل، بیزاری از مدرسه و درس خواهد شد.

وظایف مشاور تحصیلی پایه چهارم دبستان

حضور مشاور تحصیلی و برنامه ریز در این پایه میتواند به حل مشکل کمک شایانی کند، ارتباط مداوم و کارآمد با دانش آموز، معلم و اولیای دانش آموز میتواند بسیاری از مشکلات را به راحتی حل کرده و موفقیت دانش آموزان در پایه های دیگر تحصیلی را شاهد بود، البته باید اشاره کرد که مشاور تحصیلی مدرسانه روش های نوین دیگری را نیز اجرا می کند که در این بخش به آنها اشاره میکنیم.

– بررسی مداوم شرایط آموزشی در کلاس های درسی
– مطالعه و پیشنهاد شیوه های استاندارد و نوین آموزشی به معلمان
– ارتباط مداوم و مناسب با دانش آموزان و شنیدن مشکلات آنها در یادگیری
– آموزش روش های صحیح مطالعه و برنامه ریزی درسی
– معرفی کتاب های کمک آموزشی مناسب جهت تمرین و تکرار دروس در منزل
– معرفی کتاب های خودشناسی و آموزش مهارت مناسب با سن دانش آموزان
– برگزاری آزمون های کشف استعداد و تست هوش
– ایجاد یک کانال یا شبکه مشاوره آنلاین برای ارتباط بهتر با دانش آموزان
– ارتباط مستقیم با خانواده ها، معلمان و دانش آموزان
– آشنایی کافی با منابع درسی پایه های مختلف تحصیلی

معرفی فعالیت های مشاور تحصیلی و برنامه ریز

یک مشاور تحصیلی برای آن که بتواند به بازخورد صحیحی از شیوه های آموزشی در مدرسه و میزان یادگیری دانش آموزان دست یابد بهتر است زمانی را به ملاقات رو در رو با دانش آموزان و صحبت با آنها پیرامون این مسئله اختصاص دهد.

برگزاری تست های استعداد شناسی و شخصیت شناسی به معلمان کمک میکند تا دانش آموزان خود را بهتر بشناسند و با روحیات آنان بیشتر آشنا شوند، یک مشاور تحصیلی موفق باید با برگزاری این گونه آزمون ها و همچنین مشاوره های خصوصی و کلاسی به شناخت هرچه بیشتر معلم با قدرت یادگیری، استعداد و توانایی دانش آموزان کمک کند.

شاید به همین دلیل است که در سال های اخیر گفته میشود یک مشاور تحصیلی علاوه بر دانش در حیطه تخصصی خود باید به مباحث روانشناسی نیز آشنا باشد تا بتواند ارتباط موثری با دانش آموزان در سنین مختلف برقرار کند.

استفاده از تکنولوژی روز در برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، در سال چهارم دبستان اضافه شدن برخی منابع تحصیلی و همچنین بالا رفتن بار علمی مباحث درسی سبب میشود تا کودک دانش آموز ناگهان از یک فضای کودکانه پا به یک عرصه کاملا رسمی در آموزش بگذارد، این مسئله باعث میشود بسیاری از دانش آموزان دچار استرس یادگیری و یا عدم اعتماد به نفس شوند.

با توجه به این مسئله که امروزه بیشتر والدین شاغل هستند و ساعات زیادی در منزل حضور ندارند، نقش اولیا مدرسه و به خصوص مشاورین و برنامه ریزان تحصیلی در موفقیت دانش آموزان بسیار مورد توجه است. استفاده از تکنولوژی روز مثل شبکه های اجتماعی و ارتباطات مجازی بهترین فرصت است تا یک مشاور دلسوز و کارآمد بتواند با دانش آموزانی که نیاز به حمایت بیشتر دارند، ارتباط موثر و بیشتری داشته باشند.

اقدام به راه اندازی کانال های ارتباطی مجازی نظیر سایت، کانال تلگرامی، صفحه اینستاگرامی توسط مشاور تحصیلی این امکان را برای والدین شاغل فراهم میکند تا بتوانند با خیال آسوده در ساعات اداری روز از راه دور با مدرسه کودک خود ارتباط داشته باشند، در کنار این در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی با در نظر گرفتن امکان دسترسی آسان دانش آموز و والدین میتوانند به راحتی مشاوره های لازم را دریافت کنند.

بسیاری از دانش آموزان در مدرسه مورد زورگویی دوستان قرار میگیرند، یا ارتباط خوبی با معلم کلاس ندارند، با شیوه آموزشی معلم خود مشکل دارند، عدم تمرکز دارند، در خانه دچار مشکلات خانوادگی هستند و یا در محیط خارج از مدرسه دچار مشکل هستند که تمام این مسائل میتواند به افت تحصیلی دانش آموز منجر شود، مشاور تحصیلی باید علل افت تحصیلی دانش آموزان را بررسی کرده و آنها را در یادگیری بهتر راهنمایی کند، در صورتی که یک دانش آموز دچار بحران جدی باشد به مراکز درمانی و مشاوره ارجاع داده شود، راه اندازی کانال های مجازی این امکان را به دانش آموز میدهد تا بدون استرس از قضاوت شدن و عدم اعتماد مشکل خود را با مشاور در میان گذاشته و کمک بطلبد، به همین دلیل تاکید روی راه اندازی شبکه های مجازی مشاوره تحصیلی بسیار زیاد است و بهتر است مدارس نیز به این مسئله توجه کافی داشته باشند.

از طرفی ارتباط موثر بین اولیا مدرسه و دانش آموز و شناخت کافی از مشکلات و رفتارهای دانش آموز در خانه و مدرسه میتواند به موفقیت بیشتر او در تحصیل و همچنین کشف استعدادهایش و سرمایه گذاری روی آن منجر شود و همین امر موفقیت تحصیل را بیشتر میسازد. بنابراین نباید از این پتانسیل بسیار موثر غافل بود.

Views: 2239

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.