هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

مشاوره تحصیلی پایه سوم دبستان

مشاوره تحصیلی پایه سوم دبستان

وجود راهنما و مشاور در مدارس ابتدایی به معلمان و خانواده در تعامل میان مدرسه و والدین کمک بسیاری میکند، دانش آموزان ابتدایی نخستین سالهای خود را در اجتماعی به غیر از خانواده تجربه میکنند، از طرفی وارد سیستم آموزشی رسمی شده اند و این مسئله برای بسیاری از کودکان یک پروسه دلهره آور و شوکه کننده است، بنابراین وجود مشاور و برنامه ریز تحصیلی در کنار دانش آموز و معلم کمک بسیار خوبی برای گذراندن این مرحله است.

نقش مشاور و برنامه ریز تحصیلی در آرامش کودکان

پایه سوم دبستان زمانی است که کودک در حال برقراری ارتباط با سیستم آموزشی است و کمی با شرایط آموزشی خارج از محیط خانه کنار آمده است، از طرفی در این پایه تحصیلی دروس جدیدتری وارد سیستم آموزشی میشوند و آموزش شکل رسمی تری به خود میگیرد.

از نظر روانشناسی کودک در سن ۹ سالگی در حال آماده شدن برای ورود به یک دهه متفاوت از زندگی است، از نظر روحی او احساس استقلال و رشد بیشتری میکند، بنابراین سعی میکند رفتار عاقلانه و مستقل تری از خود بروز دهد، بسیاری از کودکان در این برحه از زندگی تحصیلی خود دچار سردرگمی میشوند، آنها بین دنیای کودکی و نوجوانی گیر میکنند، از طرفی حجم مطالب آموزشی برای آنها زیاد است و نمیتوانند تمرکز لازم را داشته باشند، در این زمان مشاور تحصیلی و برنامه ریز میتواند در کنار معلم بیشترین تاثیر را در زندگی کودک برای گذر از این بحران داشته باشد.

پیشنهاد شده است که مشاورین تحصیلی در کنار زمینه تخصصی خود قدری به روانشناسی نیز مسلط باشند تا بتوانند ارتباط خوبی با کودکان برقرار کرده و در یک رابطه صمیمانه و دوستانه دو طرفه بتوانند مشکل کودک را شناسایی کرده و در رفع آن کمک کنند.

یکی از وظایف مشاور تحصیلی در پایه سوم ابتدایی برگزاری کلاس های مشاوره دسته جمعی و گاهی ملاقات های خصوصی با تمام دانش آموزان است. این مسئله از دو جهت دارای اهمیت است، نخست اینکه در جلسات گروهی میتوان رفتارهای دانش آموزان از نظر تعاملات اجتماعی و برقراری رابطه با دوستان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و در وهله دوم با برگزاری جلسات خصوصی در صورتی که دانش آموز در محیطی خارج از مدرسه دچار مشکل باشد میتواند با مشاور تحصیلی در میان بگذارد.

از نظر برنامه ریزی تحصیلی نیز مشاور تحصیلی میتواند برای دانش آموزان پایه سوم دبستان یک برنامه مدون آموزشی متناسب با توانایی آنها تدوین کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دهد، برای مثال شیوه های صحیح مطالعه و تمرکز روی دروس را برایشان شرح داده و یا با معرفی کتاب های مفید کمک درسی و یا آموزشی آنان را به مطالعه بیشتر تشویق کند.

لزوم ارتباط مشاور تحصیلی و خانواده دانش آموزان

یکی از وظایف مشاور تحصیلی برقراری ارتباط مداوم با اولیا دانش آموزان است، بسیاری از والدین امروزی شاغل هستند و به همین دلیل وقت کمتری برای گذراندن وقت با دانش آموز و بررسی مسائل درسی او هستند، مشاوران تحصیلی با توجه به ساعات زیادی که دانش آموز در مدرسه سپری میکند، میتواند ارتباط موثری با او برقرار کند، از طرفی با برگزاری جلسات برای والدین میتواند نتایج بررسی را به والدین انتقال داده و روش های ارزیابی تحصیلی و یا شیوه های درست مطالعه و کمک به دانش آموز را با والدین در میان بگذارد.

والدین جوان دانش آموزان سال سوم ابتدایی، تجربه کافی برای کمک به دانش آموز در تعامل با دنیای مدرسه و دوستان را ندارند، از طرفی مسائلی نظیر آزار و اذیت های جنسی یا روحی توسط متجاوزان در راه مدرسه، مورد اذیت قرار گرفتن توسط دانش آموزان سال های تحصیلی بالاتر، عدم ارتباط مناسب با دوستان، مشکلات یادگیری، عدم تمرکز برای یادگیری و مشکلاتی از این دست، مسائلی است که مشاور تحصیلی میتواند آنها را در دانش آموزان مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم خانواده را در جریان بگذارد تا مشکل دانش آموز کنترل شده و او به دنیای عادی بازگردد.

روش های ارتباط والدین و مشاورین تحصیلی پایه سوم ابتدایی

همانطور که در بالا اشاره کردیم تعامل مداوم بین اولیا مدرسه و دانش آموزان به رشد و تعالی دانش آموز و حل مشکلات او کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین توصیه میشود به صورت ماهانه یا هفتگی جلساتی با والدین دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی برقرار شود.

از آنجایی که بسیاری از والدین شاغل هستند و وقت کافی برای حضور در جلسات مدارس را ندارند، میتوان از شبکه های اجتماعی برای تشکیل گروه های مشاوره برای دانش آموزان و والدین بهره گرفت، در این صورت میتوان با اولیاء پایه های مختلف تحصیلی ساعاتی را به بحث و تبادل گفتگو پیرامون موضوعات مهم پرداخت و یا به صورت خصوصی با آنها در مورد مشکل فرزندشان صحبت کرد.

داشتن سایت اختصاصی برای مدارس نیز یکی دیگر از امکاناتی است که به تعامل خانواده و مدرسه کمک میکند، اختصاص دادن یک بخش به مجموعه مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی و ایجاد تالار گفتگو یا امکان پرسش و پاسخ میتواند برای والدین و مشاورین امکان ارتباط با یکدیگر را فراهم کند، در این صورت بدون نیاز به حضور در مدرسه میتوان بسیاری از مشکلاتی که دانش آموز در مدرسه با آن مواجه است را برای والدین شرح داد و یا والدین میتوانند از مشاور تحصیلی در مورد نقاط ضعف درسی کودک کمک بخواهند.

 

توجه داشته باشید برای دانش آموزان زیر پایه هفتم مشاوران مدرسانه با والدین آنها صحبت خواهند کرد و نه خود دانش آموز 

جهت مشاوره تحصیلی آنلاین در پایه سوم ابتدایی می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید

۸۸۹۰۶۹۰۹  و ۶۶۷۱۳۴۷۲ – ۰۲۱

 

Views: 1345

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.