هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

عواقب دخالت والدین در آموزش مجازی

با شروع همه گیری کرونا، یکی از مهمترین بخش هایی که تحت تاثیر این بیماری دچار تغییرات کلی شد، سیستم آموزشی مدارس است. مراکز آموزشی مجبور به برگزاری کلاس های آنلاین هستند و والدین نیز ناچارا نظارت بر انجام تکالیف و آموزش مجازی فرزندان خود را برعهده دارند. سوال اینجا است که نظارت مستقیم و مداخله والدین در روند آموزشی چه تاثیرات مخربی بر یادگیری مجازی خواهد داشت. در این مقاله به بررسی این سوال خواهیم پرداخت.

نظارت بر آموزش مجازی؛ آری یا خیر؟

نمی توان از اهمیت نظارت والدین بر میزان یادگیری و روند آموزش مجازی دانش آموزان در این روزهای کرونایی غافل بود، بدون شک مهمترین وظیفه والدین در این دوران فراهم کردن بستر مناسب آموزش برای دانش آموز و همچنین تلاش برای تبدیل جو روانی خانه در زمان آموزش مجازی به فضای کلاس درسی است.

والدین می توانند با رعایت برخی نکات و اصول نقش مهمی در مراقبت از فرزندانشان در طول آموزش آنلاین و بررسی شرایط آموزشی و میزان یادگیری او داشته باشند و از این طریق به پیشرفت تحصیلی او کمک شایانی کنند. اما گاهی نیز رعایت نکردن این اصول می تواند باعث شود که نقش والدین به نقش مخربی تبدیل شود که نتیجه معکوس در پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارد.

اهمیت نظارت والدین در آموزش آنلاین

مطمئنا آموزش آنلاین و بدون حضور در کلاس های حضوری مستلزم داشتن تمرکز بالایی است. بنابراین خانواده باید این محیط امن و آرام جهت داشتن تمرکز را برای دانش آموز فراهم کند.

توجه داشته باشید که دوران قرنطینه دانش آموزان را از نظر روحی و روانی بسیار خسته می کند، بنابراین اجازه دهید که فرزندانتان حین کلاس های مجازی با دوستان خود چت کنند، تماس تصویری داشته باشند، کتاب های صوتی و الکترونیکی مطالعه کنند و همه چیز را در یک فضای بسته و رسمی خلاصه نکنید. بهتر است والدین در زمان کلاس های مجازی کنار دانش آموز نباشند و باعث حواس پرتی او نشوند.

پیامدهای مداخله آشکار والدین در آموزش مجازی

والدین همانقدر که می توانند نقش مثبت و سازنده ای در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در آموزش مجازی داشته باشند، در صورت عدم رعایت برخی نکات مهم نقش مخربی در یادگیری فرزند خود خواهند داشت. برای این که دچار چنین اشتباهاتی نشوید به این نکات توجه داشته باشید.

فرصت فکر کردن دانش آموز را میگیرید

در آموزش مجازی پرسش و پاسخ ها بر مبنای ارتباط تصویری یا صوتی معلم با دانش آموزان است، بنابراین باید به دانش آموز فرصتی داده شود تا پرسش معلم را در ذهن خود تکرار کرده و برای چند لحظه به آن فکر کند. در حقیقت در این فاصله شکلی از ابهام در ذهن دانش آموز ایجاد می شود، حتی اگر دانش آموز به پاسخ سوال نرسد اما ذهن او درگیر سوال خواهد بود، زمانی که والدین در زمان حضور در کلاس مجازی پاسخ سوالات را می دهند، این فرصت طلایی برای تفکر و رسیدن به جواب را از فرزند خود میگیرند. بنابراین پروسه پرسش مغزی و رسیدن به جواب ناقص می ماند.

فرصت اشتباه کردن را از دانش آموز میگیرید

حتی پاسخ دادن اشتباه به یک سوال یک الزام آموزشی است، گاهی دانش آموز باید مجموعه ای از پاسخ های اشتباه را در اختیار داشته باشد تا به جواب صحیح برسد. بنابراین با فکر کردن به راه حل های مختلف یا پاسخ های متنوع است که دانش آموز به هدف که همان آموزش است دست پیدا می کند، اما گاهی اوقات مداخله زودهنگام والدین در حل مسائل باعث می شود این فرصت از دانش آموز گرفته شود.

اعتماد به نفس دانش آموز را کاهش می دهید

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در زمان باز بودن میکروفون دانش آموز، سایر دوستان و معلم صدای والدین را خواهند شنید، بنابراین حتی اگر فرزند شما به تنهایی پاسخ سوالات را بدهد، این ابهام به وجود می آید که شما همچنان در کنار او حضور دارید و به او کمک می کنید، مطمئنا این مسئله باعث کاهش اعتماد به نفس فرزندتان خواهد بود.

فرزند خود را وابسته می سازید

فرآیند آموزش برای دانش آموز یک فرآیند دو طرفه است که بین او و معلم ایجاد می شود، حال که دانش آموز مجبور است در کنار اعضای خانواده به تحصیل مشغول باشد، حضور مداوم شما در این آموزش این فرآیند را به یک فرآیند سه طرفه تبدیل می کند، این امر می تواند موجب عدم استقلال شخصیتی فرزند شما شده و از او یک فر وابسته بسازد.

حضور شما باعث استرس و اضطراب او می شود

وقتی فرزند شما در حضور شما مجبور به پاسخگویی به سوالات می شود مطمئنا دچار استرس خواهد بود، تصور پاسخ دادن به سوالات در حضور والدین نشان می دهد که ایجاد استرس و اضطراب ناشی از اشتباه کردن در حضور والدین و توبیخ شدن توسط آنها دانش آموز را در پاسخ دادن به سوالات منفعل و غیرفعال می کند.

راه حل چیست

اگر میخواهید نقش موثری در آموزش فرزند خود داشته باشید و از طرفی باعث ایجاد تنش در یادگیری او نباشید بهتر است نظارت و کنترل خود را بر آموزش و یادگیری او به صورت نامحسوس ادامه دهید. فرزند شما باید احساس آزادی و استقلال داشته باشد، ممکن است حضور شما باعث اختلال در تمرکز او شود. بنابراین فرصت یادگیری را با ایجاد آرامش و امنیت روانی برای او فراهم سازید.

گاهی اوقات نیاز است که با معلم فرزند خود در تعامل باشید و از او در مورد میزان یادگیری و عملکرد فرزند خود در کلاس های مجازی سوال کنید، این حضور نامحسوس و کنترل کردن اوضاع کمک می کند تا تصمیم درستی در مورد برنامه ریزی های درسی او داشته باشید.

بهتر است تا زمانی که خود دانش آموز از شما نخواسته تا در کنارش حضور یافته و به او کمک کنید، نزدیک او نرفته و او را تنها بگذارید تا با چالش آموزش مجازی روبه رو شود. این مسئله به ویژه در مورد امتحانات مجازی باید رعایت شود و اجازه داد که دانش آموز دانسته های خود را محک بزند، مطئنا گرفتن یک نمره بالا که هیچ پشتوانه علمی ندارد ارزشی نخواهد داشت

Views: 1553

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.