هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

ساده ترین روش های آموزش ریاضی به کودکان

اگر شما هم از آن دست والدینی هستید که تلاش می کنند تا کودکشان فهم بهتر و بیشتری از ریاضیات داشته باشد، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. تحقیقات علمی نشان می دهد که یادگیری ریاضیات تا حدود زیادی بستگی به درک شهودی کودک از مفاهیم ابتدایی و ساده ریاضی دارد. بنابراین با کمی تلاش می توانید کودک خود را برای یادگیری هرچه بهتر ریاضی آماده سازید.

چرا ریاضی مهم است؟

این سوالی است که برای بسیاری از ما پیش می آید. ریاضی یک درس بسیار کاربردی است که در بخش های بسیاری از زندگی به آن نیاز پیدا خواهید کرد. حتی اگر قصد نداشته باشید در یکی از دانشگاه های مطرح دنیا ادامه تحصیل بدهید و تصمیم شما این است که بعد از پایان دوران مدرسه وارد بازار کار شوید، ریاضی بخشی از کار شما را به خود اختصاص خواهد داد. بنابراین بسیار مهم است که یک فرد در طول دوران تحصیل خود درک خوبی از ریاضی داشته و بتواند مباحث مهم این درس را فراگرفته و به کار گیرد.

از آنجایی که ریاضی درس مهمی است و یکی از فاکتورهای سنجش هوش در افراد محسوب می شود، بسیاری از والدین تلاش می کنند که فرزندانشان در یادگیری این علم موفق باشند. بسیاری از والدین سوال می کنند که یادگیری مفاهیم ریاضی از چه سنی امکان پذیر است و آیا می توان قبل از شروع مدرسه ریاضی را به کودک آموخت؟ آیا کودکانی که از سنین پایین با ریاضیات و مفاهیم آن آشنا می شوند در یادگیری این علم موفق تر خواهند بود؟

پاسخ به این سوالات بسیار ساده است! بله یادگیری مفاهیم ساده ریاضی از سنین پیش از دبستان امکان پذیر است و تمرین داشتن کمک می کند که یک کودک درک بهتری از مفاهیم ریاضی داشته و در نتیجه در یادگیری آن موفق تر عمل کند.

روش های ساده برای آموختن ریاضی به کودکان

وقتی صحبت از آموزش ریاضی می شود ممکن است فرمول های پیچیده یا انجام اعمال ریاضی روی عددهای  چند رقمی به ذهنتان خطور کند اما باید بدانید برای یک کودک حتی درک مفاهیم عددی یا مقایسه بزرگتر و کوچکتر، چپ و راست و … می تواند موفقیت بزرگی در یادگیری ریاضی باشد.

پس باید تلاش کنید از همان سنین پیش از دبستان کودک خود را با چالش هایی در زمینه ریاضیات و مفاهیم کاربردی بیازمایید. استفاده از روش های ساده و کاربردی می تواند موفقیت شما را چندین برابر  سازد. در ادامه با ساده ترین روش های آموزش ریاضی به کودکان آشنا می شوید.

نکات آموزش ریاضی برای بچه ها

بارها در مقالات مختلف به این نکته اشاره کرده ایم که آموزش به کودکان پیش از سن دبستان باید به صورت غیر مستقیم باشد. در مورد ریاضیات این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند. هرچه روش هایی که برای آموزش مفاهیم به کودک خود انتخاب می کنید ساده تر و خلاقانه تر باشد موفقیت بیشتری نصیب شما خواهد شد.

شما می توانید با همان فعالیت های خانگی یا بازی های همیشگی ریاضی را به زبانی ساده و قابل فهم حتی به کودک ۳ ساله خود آموزش دهید. در ادامه به چند روش کاربردی اشاره کرده ایم که مطمئنا در آموزش ریاضی به کار شما خواهد آمد. برای استفاده از این روش ها به یک نکته توجه کنید: ابتدا باید سطحی که در آن هستید را تجزیه و تحلیل کنید، سپس با دنبال کردن نکات ریاضی شروع به آموزش متناسب با سطح فرزند خود نمایید:

خواندن ریاضی

یکی از ساده ترین روش ها برای آموزش مفاهیم پایه ریاضی مثل اعداد ، خواندن آنها است. همان گونه که شما در کودکی با همین روش شمردن اعداد را یاد گرفتید می توانید آن را به فرزند خود بیاموزید. برای شروع با شمارش ۱ تا ۵ آغاز کنید. سپس با خواندن هر  عدد شکل آن را نیز به فرزند خود نشان دهید. هنوز زود است که برای نوشتن اعداد تمرینی انجام دهید. بهتر است ابتدا همه چیز به شکل شفاهی باشد. برای درک تعداد باید از مثال های ملموس استفاده کنید. توجه داشته باشید که ریاضی علم اعداد است و آموزش آن نیازمند استفاده از مثال های قابل درک خواهد بود. مثلا برای درک مفاهیم عددی می توانید از مهره های رنگی، میوه ها، اسباب بازی ها و … استفاده کنید. ۵ مهره رنگی را داخل یک بشقاب بگذارید و آنها را با صدای بلند شمارش کنید. به همین سادگی می توانید مفهوم عدد را به کودک خردسال خود آموزش دهید.

ریاضیات با صدای بلند

همه ما در طول روز بارها از مفاهیم ریاضی استفاده می کنیم. مثلا زمان آشپزی تعداد گوشت هایی که باید در خورشت استفاده کنید می شمارید. برای پختن کیک تخم مرغ ها را می شمارید، گاهی برای این که بدانید چقدر پول دارید اسکناسهایتان را می شمارید و … از این به بعد به جای این که این محاسبات را به صورت ذهنی انجام دهید، آن را با صدای بلند اعلام کنید. شاید در ابتدا این کار برای بچه ها کمی تعجب آور باشد، اما آنها هم کم کم به شمارش اعداد عادت می کنند و آن را بهتر از سایر کودکان درک می کنند.

اسباب بازی های خلاقانه

اگرچه اسباب بازی ها با هدف سرگرمی طراحی و ساخته می شوند اما برخی از اسباب بازی ها می توانند در یادگیری علوم مختلف از جمله ریاضیات کاربردی تر باشند. اسباب بازی عامل اصلی قدرت بخشیدن به تخیل کودکان است. اسباب بازی هایی مثل لگو، کارت های شمارش اعداد، منچ و مارپله، بازی های فکری، پازل ها و … بیش از سایر اسباب بازی ها برای درک مفاهیم عددی و ریاضی کاربرد دارند. بنابراین بهتر است سراغ بازی های فکری مناسب سن کودک خود بروید.

خانوادگی بازی کنید

حتما شما هم خاطرات زیادی از زمانی که با اعضای خانواده بازی می کردید دارید. وقتی همگی در یک بازی شرکت می کنید باعث می شوید که مباحث آموزشی آن بازی بیشتر در ذهن کودک ماندگار شود. پس بهتر است که بازی هایی که مرتبط با مهارت ریاضی هستند را به شکل خانوادگی بازی کنید. مثلا حل کردن جدول های سودکو، منچ و مارپله، کارت بازی و … اگر به صورت دسته جمعی انجام شود ماندگاری بیشتری در ذهن کودک خواهد داشت.

آموزش ریاضی با موسیقی

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما از نظر علمی ثابت شده است که پخش موسیقی ملایم در زمان آموزش درس مفهومی مثل ریاضی نقش مهمی در یادگیری آن خواهد داشت. پس بهتر است که در زمان آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان حتما از موسیقی مناسب استفاده کنید.

سخن مدرسانه با والدین

به این نکته توجه داشته باشید که شما به عنوان والدین نقش بسیار مهمی در میزان یادگیری فرزند خود خواهید داشت. با انتخاب روش های علمی و اصولی آموزش ریاضی، اختصاص دادن وقت کافی به آموزش کودک و همچنین استفاده از تجربیات علمی و تخصصی کارشناسان آموزشی بهترین روش برای بهبود یادگیری ریاضی در کودکان است. به یاد داشته باشید آشنایی کودک با ریاضی نقش مهمی در علاقمندی او به این علم خواهد داشت. پس تلاش کنید که چهره ای شیرین و جذاب از ریاضیات به فرزند خود نشان دهید.

Views: 477

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره مشاوره فردی و شیوه زندگی حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.