ثبت نام

88904002 - 021

در دوران قاعدگی چگونه درس بخوانیم

دوران قاعدگی یک پدیده کاملا طبیعی در زندگی خانم ها است، بنابراین اگرچه در این دوران ممکن است تغییر و تحولاتی از نظر جسمی یا خلق و خو در خود احساس کنند اما ناگزیر از انجام فعالیت های روزانه خود هستند، این مسئله برای دختران دانش آموز ممکن است کمی با سختی همراه باشد بنابراین در این مقاله سعی می کنیم به بررسی این موضوع و تاثیر آن بر درس خواندن بپردازیم.

عادت ماهانه و مشکلات ناشی از آن

علائمی مثل خستگی، بی حوصلگی، پرخاشگری، استرس و اضطراب، سردرد، دردهای شکمی، درد پاها، احساس گرفتگی عضلات و … از جمله عوارضی است که در دوران پریود دختران با آن روبه رو می شوند. در حالت عادی دختران در اوایل سن نوجوانی یعنی سالهای ۱۱ سال تا ۱۵ سالگی برای اولین بار قاعدگی را تجربه می کنند. بنابراین بخشی از این دوران با دوران درس و مدرسه در دختران تلاقی می کند، بسیاری از دختر خانم ها به دلیل عوارض شایع این دوران قادر به درس خواندن نیستند و یا تحت تاثیر علائم این دوران حوصله هیچ کاری را ندارند، اما تعطیل کردن فعالیت های روزانه یا درس و مدرسه به مدت یک هفته امری نشدنی است، به همین دلیل بهتر است با راهکارهای مقابله با این عوارض آشنا شوید.

دوران قاعدگی یک پدیده کاملا طبیعی در زندگی خانم ها است، بنابراین اگرچه در این دوران ممکن است تغییر و تحولاتی از نظر جسمی یا خلق و خو در خود احساس کنند اما ناگزیر از انجام فعالیت های روزانه خود هستند، این مسئله برای دختران دانش آموز ممکن است کمی با سختی همراه باشد بنابراین در این مقاله سعی می کنیم به بررسی این موضوع و تاثیر آن بر درس خواندن بپردازیم.

چگونه در دوران قاعدگی درس بخوانیم

همانطور که گفتیم شروع دوران قاعدگی با بروز علائمی همراه است، به ویژه اگر دختران جوان به سندروم پیش از قاعدگی مبتلا باشند این علائم تقریبا یک هفته مانده به قاعدگی آغاز می شوند، بنابراین می تواند به طور کامل تمرکز فرد را برای درس خواندن مختل کند، اما از آنجایی که این اتفاق به صورت ماهانه رخ می دهد و مدت زمانی معادل ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد نمی توان در این مدت همه فعالیت ها را تعطیل کرد بنابراین بهتر است که به فکر انجام اموری برای مقابله با این شرایط بود. در این بخش به این موارد خواهیم پرداخت.

بیشتر استراحت کنید

یکی از محاسن عادت ماهیانه در دختران این است که در تاریخ معینی آغاز می شود، پس می توانید یک برنامه ریزی حدودی داشته باشید، سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که در روزهای قاعدگی استراحت بیشتری داشته باشید، به ویژه در روزهای اول قاعدگی استراحت کردن می تواند شما را برای یک شروع دوباره یاری کند.

از طب سنتی کمک بگیرید

به گفته طبیبان سنتی استفاده از مواد خوراکی سردی در این دوران می تواند علائم را تشدید کند، پس به فکر خوردن مواد خوراکی باشید که طبع گرم دارند، به طور مثال نوشیدن دمنوش دارچین و زنجبیل یا خوردن عسل و سیاه دانه در این روزها توصیه شده است، این نسخه های گیاهی می تواند انرژی زیادی برای شما به همراه داشته باشد و بتوانید سریعتر سرپا شوید.

مسکن مصرف کنید

اگر از درد جسمانی در این دوران رنج می برید می توانید از مسکن های لازم در این دوران استفاده کنید، خوردن قرص هایی مثل مفنایک اسید، پروفن، ژلوفن و … در این روزها می تواند باعث بهبود وضعیت باشد.

درس های ساده تر را بخوانید

ممکن است به خاطر شرایطی مثل خستگی مفرط، بی حوصلگی و شرایط نامناسب روحی تمرکز لازم برای مطالعه دروس تمرکزی و سخت را نداشته باشید، پس بهتر است دروسی را در این روزها مطالعه کنید که خیلی سخت نیست و یا به آن علاقه دارید، در این صورت می توانید وقت بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید.

خوراکی های مقوی بخورید

از قدیم می گویند زنان باید در این روزها خوراکی های مقوی بخورند، خوردن مغز آجیل، خوردن کاچی، خوردن نوشیدنی های گرم و بدون کافئین در این روزها به شدت توصیه شده است، می توانید به جای چای یا قهوه از انواع دمنوش استفاده کنید، از خوردن غذاهای فست فود و سرخ کردنی در این روزها پرهیز کنید تا شرایط جسمانی شما سریعتر به حالت نرمال بازگردد.

آرامش داشته باشید

بسیاری از خانم ها در دوران قاعدگی دچار پرخاشگری و عصبانیت می شوند، که دلیل همه این عوارض بر هم خوردن هورمون ها است، بهتر است در این روزها در محیطی آرام و به دور از استرس استراحت کنید، شرایط را برای خود سخت نکنید، از مشاجرات لفظی و کلامی پرهیز کنید و هر زمان که احساس می کنید حالتان بهتر است درس بخوانید یا تکالیفتان را انجام دهید.

در دوران قاعدگی چگونه درس بخوانیم دوران قاعدگی یک پدیده کاملا طبیعی در زندگی خانم ها است، بنابراین اگرچه در این دوران ممکن است تغییر و تحولاتی از نظر جسمی یا خلق و خو در خود احساس کنند اما ناگزیر از انجام فعالیت های روزانه خود هستند، این مسئله برای دختران دانش آموز ممکن است کمی با سختی همراه باشد بنابراین در این مقاله سعی می کنیم به بررسی این موضوع و تاثیر آن بر درس خواندن بپردازیم.

متون انگیزشی بخوانید

معمولا خواندن متون انگیزشی میتواند حال شما را در این روزها بهتر کند، پس سعی کنید که منبع مناسبی برای شرح حال افراد موفق یا متون انگیزشی برای این روزها در اختیار داشته باشید.

فعالیت های سبک داشته باشید

این که تمام روز گوشه ای از اتاق بخوابید و به حال بدتان فکر کنید هیچ چیز را تغییر نخواهد داد، بهتر است که فعالیت های سبکی چون پیاده روی و نرمش را در برنامه خود بگنجانید، باید بدانید که نرمش کردن یا انجام فعالیت های ورزشی سبک باعث می شود که حال و روز بهتری داشته باشید و همچنین تاثیرات سندروم پیش از قاعدگی را در دختران کاهش می دهد.

با پزشک مشورت کنید

بسیاری از دختران دارای تاریخ قاعدگی منظم هستند، همانطور که در ابتدا هم بیان کردیم این مسئله می تواند به داشتن یک برنامه ریزی دقیق کمک کند، اگر دارای قاعدگی نامنظم هستید باید با یک پزشک مشورت کنید، با مصرف داروهای هورمونی تاریخ پریود شما  تنظیم می شود و می توانید برنامه ریزی بهتری برای این دوران داشته باشید. ضمن این که با قاعدگی منظم معمولا عوارض ناخواسته در این دوران کاهش پیدا می کند.

کلام  آخر

نباید فراموش کنید که این دوران یک دوره طبیعی در زندگی هر زنی است، شما امروز دانش آموز هستید و در سالهای آینده دانشجو یا کارمند یا یک زن شاغل خواهید بود، پس باید سعی کنید کنار آمدن با مشکلات این دوره را پذیرفته و سعی کنید تا جای ممکن برای مقابله با آنها برنامه داشته باشید.

استراحت کردن بیشتر در دوران قاعدگی، مطالعه آزاد یا مطالعه دروسی که نیاز به تمرکز کمتری دارند، استفاده از دمنوش های گیاهی یا غذاهای مقوی می تواند تا حدود زیادی عوارض این دوران را کاهش دهد.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

19 پاسخ

  1. سلام این توصیه ها برای کسانی هست که پریود راحت و خونریزی سبک دارن نه برای امثال من‌‌… پیش دکتر رفتم و قرص هایی نوشت که علائم رو کاهش بده اما بازم در حدی نبود که تو این چند روز زندگی مطلوب داشته باشم، تو این دوره حالت تهوع، انقباضات شدید، افسردگی و بی حالی شدیدی دارم که از خودم و خدا و زندگی و خانواده ام بدم میاد چه برسه درس و کار!
    من دوران دانش آموزی و دانشجویی هر وقت خواستم غیبت کردم و نه حذف شدم نه به درسم لطمه خورد و اتفاقا جز تاپ ها بودم
    شغلمم دولتی نیست و خودم رئیس خودمم و بنابراین به مشکل بر نخوردم
    یادتون باشه هیچ چیز مهم تر از آرامش روح و روان و سلامتی نیست

    1. کاملا با شما موافقیم که هیچ چیز مهم تر از آرامش روح و روان و سلامتی نیست و دقیقا تلاش ما هم همینه که بتونیم راه حل هایی رو به دانش آموزان عزیز ارائه بدیم
      از این که نظر خودتون رو ثبت کردید سپاسگزاریم

  2. والا من که افسردگی کامل میگیرم رسما عذاب وجدان و بی اعتماد به نفسی و هزار جور مرض و فکر دیگه که دیوونم میکنه بدتر میشم

    1. من اصلا تو دوران پریود دقیقا حواس و تمرکز ندارم نمیدونم چیکار کنم قبلا اینجوری نبودم

  3. موقع امتحانات چی؟ الان که در دوران امتحانات هستیم، نمیشه ولش کنیم و هر موقع حوصله داشتیم درس بخونیم. مجبوریم درسی که بهمون گفتن رو بخونیم؟

    1. با سلام

      کلا” دانش آموزانی که شب امتحانی نیستند و به مرور و منظم درس می خونن ، معمولا” برای امتحانات دچار مشکل نمی شن و دقیقا” مشکل از اونجایی شروع میشه که دانش آموز ها تا دقیقه ۹۰ ضرورتی رو احساس نمی کنن و در آخرین لحاظات حس قربانی بودن بهشون دست میده چون این طوری می تونن توجه بیشتری رو به خودشون جلب کنن اما حقیقت همیشه سر جای خودش می مونه و این ما هستیم که گاهی بهش نزدیک و گاهی ازش دور میشیم

  4. اینا خوبه ولی اگه پسته آجیل نداشتیم چی؟
    از چی استفاده کنیم؟ درد کمر، پاهارو چه جوری کم کنیم؟
    بهتر اینه که اصلا چه جوری تمرکز حتی برای درس های ساده جمع کنیم؟
    تمرکز مهم تره ولی درباره تمرکز ننوشته شده!

  5. من که هر وقت پریود میشم دپرس میشم ولی باید درسم و کارام را انجام بدم یک بار وسط امتحان درد شدیدی بهم دست داد ولی حواسم پرت سولای امتحان شد و یادم رفت هر وقت موقع درس خوندن دردم شدید میشد من به درس خوندن بیشتر ادامه میدادم من باید درسم را خوب بخونم تا رقیبامو شکست بدم گاهی از درد با گریه درس میخونم ولی باید درسام را خوب بخونم تا موفق باشم

    1. با سلام

      ستایش عزیز علاقه به درس خواندن شما را تحسین می کنیم ، اما توجه داشته باشید که هیچ چیز بالاتر از سلامتی نیست و در موارد این چنینی بیشتر مراقب سلامتی تون باشید

  6. ⁦(〒﹏〒)⁩ نمیتونم برای درس تمرکز کنم 🙂 قراره جهشی بخونم و فقط ۲۰ روز وقت دارم ۷ روزم هم اینجوری هدر میره :///. یه انسان عادی چجوری می‌تونه وقتی درد داره درس بخونه

    1. سلام

      تا آنجا که ما اطلاع داریم دانش آموزانی که برای جهش زدن تلاش می کنند معمولا” در ۲۰ روز تلاش نمی کنند و حداقل ۶ ماه قبل از امتحان جهشی برای آن تلاش کرده اند و این سبک درس خواندن ۲۰ روز قبل از امتحان بیشتر برای دانش آموزان شب امحانیست

  7. ببخشید یک سوال به نظرتون توی ماه دی که نزدیکه و امتحانات سنگین و سخت هست اگه قرص LD بخورم تا یک ماه پریود نشم بده ؟
    چون واقعا نمیتونم درس بخونم

    1. با سلام وقت بخیر
      این موضوع رو حتما” باید با پزشک زنان مشورت کنید اما توجه داشته باشید پریود منظم نشانه سلام جسمی بانوان است در نتیجه هرگونه اقدام جهت جلوگیری از آن می تواند برای خانم ها مضر باشد

  8. ممنون بابت مطالبتون❤با خوندن کامنتا متوجه شدم فقط من اینجور نیستم که تو این دوران تمرکز ندارم🥲
    راهکارهای خوبی پیشنهاد دادید که شب امتحانی نباشیم و…
    متشکرم🌹

  9. وقتی دو ماه پریود نشدی موقع امتحانا پریود میشی🥲😭😭😭فیزیک هس قبلش فاینال زبانم دارم
    نمیدونم چرا گریه میکنم میخونم
    علاوه بر اون هر چی میخونم نمیچسبه بهم انگار کشکه😭😭😭
    الان رسمن جون میدم ی تیکه میخونم دوباره همین داستان

  10. سلام ببخشید من دوران عادت ماهانه روز اول خیلی درد دارم و ایبوپروفن و ویتاگنوس هم مصرف می کنم ولی تاثیری ندارد خیلی دچار خواب الودگی میشم از چند نفر پرسیدم میگن ملاتونین مصرف کنم نطر شما چیه ؟ هیچ قرصی نیست که کلا نشم

    1. با سلام وقت بخیر در این مورد ما دانش کافی نداریم و بهتره حتما” با پزشک زنان در این مورد صحبت بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.