سینا کی مرام هستم، مدرس خصوصی ریاضی دوره اول و دوم متوسطه در تهران، دارای مدرک کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی هستم و بیش از ۶ سال است که به تدریس ریاضی در پایه اول و دوم متوسطه مشغول هستم.
اگر بخواهم در مورد آموزش مفهومی ریاضی صحبت کنم باید بگویم که این مسئله بستگی زیادی به توانایی تدریس مدرس خواهد داشت. پژوهش ها نشان میدهد که شیوه های تدریس نقش بسیار مهمی در یادگیری دانش آموزان دارند. این مسئله به ویژه در مورد درس حساس و مفهومی مثل ریاضیات مطمئنا تاثیر بیشتری خواهد داشت.
در آموزش مفهومی دانش آموز باید با تمرکز بالا و حواس جمع در کلاس حاضر شود، معلم با شیوه های خلاقانه و استاندارد آموزشی مفاهیم جدید ریاضی را به خوبی با زبان ساده به دانش آموز منتقل کند. بعد از این مرحله همه چیز برعهده دانش آموز خواهد بود.
دانش آموز باید برای تمرین و تکرار به موقع تمارین درسی برنامه ریزی داشته باشد، اکثر والدین نقش برنامه ریزی را در یادگیری ناچیز می دانند اما باید بگویم که مهمترین بخش یادگیری داشتن یک برنامه ریزی دقیق، هدفمند و مناسب است. دانش آموز باید سعی کند تمام مواردی که در برنامه برای او مشخص شده است رعایت کند، به ویژه در مورد درسی مثل ریاضی حل کردن تمرین های زیاد و متنوع می تواند باعث یادگیری بهتر شود. بنابراین باید به منابع نمونه سوالات و تمرینها و مثال های مناسبی نیز دسترسی داشته باشد.
وجود یک راهنما یا مشاور تحصیلی در کنار دانش آموز از اهمیت زیادی برخوردار است، دانش آموز باید با حل تمرین نقاط ضعف خود را کشف کند و با کمک معلم خصوصی، شرکت در کلاس های تقویتی و یا سوال از معلم کلاس خود، این اشکالات درسی را برطرف کند.
حل تمرین می تواند تسلط دانش آموز به مفاهیم درسی را بیشتر کند، البته نباید ارزیابی مداوم دانش آموز و بررسی پیشرفت او را فراموش کرد. خانواده ها می توانند با استفاده از کتاب های نمونه سوال موجود در بازار امتحانات کوچکی در خانه برگزار کرده و میزان یادگیری دانش آموز خود را محک بزنند تا نقاط ضعف او مشخص شده و بتوان روی آنها تمرکز کرد.
نکته ای که باید با معلمین عزیز در میان بگذارم این است که همه دانش آموزان قدرت یادگیری یکسانی ندارند و باید درس را با صبر و حوصله و با حل مثال های متفاوت در کلاس آموزش داد، شرکت دادن دانش آموزان در حل تمرین و مثال می تواند به ایجاد تمرکز در آنها کمک کند.