من رضا روحانی هستم، فارغ التحصیل رشته کارشناسی شیمی محض و معلم خصوصی علوم نهم در تهران هستم. در این مبحث کوتاه به بیان نکاتی در مورد درس علوم نهم می پردازم.
درس علوم از آن جمله درس های پایه ای است که حاوی نکات بسیار مهم و کاربردی است. این درس پایه مفاهیم مهمی از دروس فیزیک، شیمی و زیست دوره دوم متوسطه را در خود جای داده است، به همین دلیل اگر دانش آموز قصد ادامه تحصیلی در رشته های تجربی یا ریاضی را داشته باشد بهتر است در مورد مطالعه و یادگیری درس علوم جدی باشد.
از آنجایی که درس علوم یک درس مفهومی است نیاز به تصویرسازی های ذهنی یا انجام آزمایشات برای درک بهتر مطالب دارد. بسیاری از معلم ها سعی می کنند با انجام آزمایشات ساده و دم دستی مفاهیم پیچیده را برای دانش آموزان قابل درک تر کنند که این راه آموزشی بسیار مفیدی است. بیان نکات علمی به زبان ساده کار آسانی نیست و دبیران عزیز در این زمینه باید خلاقیت های آموزشی زیادی را به کار گیرند تا توجه و تمرکز دانش آموزان را به یادگیری درس جلب کنند.
اگر میخواهید در یادگیری درس علوم نهم موفق باشید، باید یک برنامه ریزی مناسب درسی داشته باشید. بهترین روش برای مطالعه این است که شما مطالب کتاب را به صورت مفهومی و عمیق بخوانید و نکات مهم هر درس را به صورت جزوه برای خود بازنویسی کنید. به این ترتیب در زمان امتحان با یک مرور کلی روی مطالب منتخب بخش های مهم کتاب را مطالعه کرده اید.
یکی دیگر از روش هایی که می توانید از آن برای یادگیری علوم استفاده کنید، استفاده از کتاب های طبقه بندی شده است. این کتاب ها نکات مهم درسی را به صورت بخش های مشخص در خود جای می دهند، ضمن این که دارای نمونه سوالات مهمی هستند که به صورت مفهومی و طبقه بندی شده تهیه شده اند. به این ترتیب دانش آموز می تواند با سوالات مشابه سوالات امتحانی آشنا شده و نکات مهمی که سوالات امتحانی از آنها مطرح می شوند را بیاموزد.
من به عنوان معلم خصوصی علوم نهم همیشه سعی می کنم که مطالب را به ساده ترین شکل ممکن برای دانش آموز شرح دهم و نقاط ضعف او را سریعا کشف کنم تا بتوانم با تمرکز روی نقاط ضعف او باعث تقویت او در درس علوم شوم. می توان با انجام آزمایشات ساده یا مثالهای ملموس بسیاری از مفاهیم را برای دانش آموز قابل فهم تر کرد تا بتواند تصویرسای درستی از آنها در ذهن خود داشته باشد. تمرین و حل کردن نمونه سوالات امتحانی نیز راه مناسبی برای درک بهتر سوالات احتمالی است. بهتر است منبع اصلی آموزش کتاب درسی باشد و از دانش آموز خواسته شود تا خود اقدام به نکته برداری و خلاصه نویسی مطالب مهم نماید.