آناهیتا خسرومهر هستم، معلم تقویتی ریاضی کلاس سوم دبستان در تهران، دارای مدرک کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی هستم و بیش از ۱۵ سال است که به تدریس ریاضیات در مقطع ابتدایی مشغول هستم.
حتما شما هم شنیده اید که بسیاری از افراد می گویند درس ریاضی سخت است و یادگیری آن کار هرکسی نیست، در این مورد باید بگویم همه چیز به ذهنیت و نگرشی بستگی دارد که از همان ابتدای تحصیل در مغز افراد شکل می گیرد. بنابراین سال های اولیه تحصیل در موفقیت بعدی دانش آموزان نقش مهمی ایفا می کند.
اگر دانش آموزی به هر دلیل در سالهای اولیه تحصیلی نمی تواند ارتباط خوبی با ریاضیات برقرار کرده و در یادگیری دچار مشکل می شود، مهمترین کاری که باید انجام داد شرکت در کلاس های تقویتی است، بهتر است از همان ابتدا بستر تسلط بر درس ریاضی در دانش آموز تقویت شود.
ارتباط صمیمانه معلم با دانش آموز کلاس سومی به او کمک می کند تا در کلاس تقویتی راحت تر بوده و با آرامش و تمرکز بیشتری به درس توجه کند. من فکر می کنم برای معلمانی که در مقطع ابتدایی فعالیت می کنند قدرت ارتباط با کودکان این مقطع و همچنین صبر و حوصله فراوان در کنار فن بیان قوی می تواند به موفقیت بیشتر بی انجامد.
شیوه تدریس برای بچه ها در مقطع دبستان باید با خلاقیت بسیار همراه باشد و از طرفی ساعت های کلاس باید به گونه ای برنامه ریزی شود که دانش آموز احساس خستگی و دلزدگی نداشته باشد. جو صمیمانه کلاس به همراه تدریس اصولی می تواند به دانش آموز اعتماد به نفس کافی جهت یادگیری مسائل ریاضی را بدهد، از طرفی وقتی دانش آموز پایه قوی از مسائل اولیه ریاضی داشته باشد، در سال های بالاتر نیز یادگیری این درس برایش راحت تر بوده و به این ترتیب نگرش منفی نسبت به درس ریاضی در ذهن او ایجاد نمی شود.
تمرین و تکرار مسائل ریاضی یکی از راه هایی است که می تواند دانش آموز را در این درس قوی سازد، بنابراین بهتر است از هر مبحث درسی تعداد زیادی نمونه سوال در اختیار داشته باشید تا بتوان آنها را به عنوان مثال درسی یا تکلیف درسی و یا حتی به عنوان سوالات در امتحانات کوچک قبل از شروع مباحث جدید استفاده کرد. این روش سبب می شود که دانش آموز با انواع شکل سوال آشنا شده و بتواند به اشکال گوناگون سوالات پاسخ دهد.