ثبت نام

88904002 - 021

چگونه ریاضی هراسی را در کودکان کاهش دهیم

همه افراد ممکن است از مسائلی که باعث گیج شدن آنها می شود، هراس داشته باشند، به ویژه وقتی احساس کنند که همسالان آنها در درک این مسائل مشکلی ندارند. ریاضیات دقیقا نمونه بارز این ادعا است،  ترس از ریاضی (که به آن اضطراب ریاضی نیز گفته می شود) زمانی اتفاق می افتد که اعداد در فرمول های ریاضی برای دانش آموزانی که مهارت های اولیه ریاضی را به خوبی درک نکرده اند، معماهای غیر قابل حل به نظر می رسند.

این هراس باعث می شود که پاسخ برای دانش آموز یک معما باشد و او در تلاش برای رسیدن به آن مدام نتایج نادرست برسد و در نهایت از یادگیری ریاضی ناامید شود. گاهی اوقات ، دانش آموزان احساس می کنند که هرگز قادر به درک موضوعات ریاضی نیستند، این امر به ویژه درزمانی که دانش آموزان چندین بار پشت سر اشتباه می کنند در حالی که تصور می کنند همکلاسان آنها درس را به خوبی یاد گرفته اند بیشتر اتفاق می افتد. خبر خوب این است که روشهای علمی  وجود دارد که می تواند راه حل آموزش ریاضی با روش های سرگرم کننده و شیرین به چنین دانش آموزانی باشد. در این مقاله به راهکارهای غلبه بر احساس ترس از یادگیری ریاضی در دانش آموزان می پردازیم.

شناخت علائم همراه با عکس العمل مناسب

در این بخش به علائمی که نشان از هراس کودک از ریاضیات دارد می پردازیم و در کنار هر علامت، عکس العملی که والدین باید داشته باشند را بررسی می کنیم.

  1. اجتناب از انجام تکالیف

در این شرایط کودک بهانه هایی را برای اجتناب از تکالیف ریاضی در مدرسه میتراشد، مثلا درخواست دستشویی رفتن یا ادعای احساس بیماری. این راهکارها برای اجتناب از انجام وظیفه ممکن است در خانه نیز رخ دهد، یا ممکن است کودک به اعضای خانواده دروغ بگوید و وانمود کند که تکالیف ریاضی ندارد.

واکنش والدین

با آرامش برای کودک توضیح دهید که چرا ریاضیات مهم است و بزرگسالان چگونه از آن در زندگی روزمره استفاده می کنند. به او پیشنهاد کمک دهید، در کنارش باشید تا مشکلات را به آرامی برطرف کند.

  1. اضطراب و بی قراری در زمان آموزش

در این زمان کودکان زمانی که  توسط یک بزرگسال تحت فشار قرار می گیرد تا فرمول های عددی را انجام دهد ، دچار استرس می شود. این ناراحتی را با فریاد، گریه، یا سکوت (پایین انداختن سر، بی صدا شدن، عدم برقراری تماس چشمی و غیره) نشان می دهد.

واکنش والدین

نگرش نادرست و ناتوان کننده را با جایگزینی یک دیدگاه مثبت و درست، از بین ببرید. به کودک یادآوری کنید معلوم نیست که دانش آموزان دیگر چقدر در خانه ریاضی تمرین می کنند تا در مدرسه حل کردن مسائل ریاضی برای آنها “آسان” باشد. به رسمیت شناختن مهارت های مختلف (موسیقی ، هنر ، نوشتن ، ریاضیات و غیره) برای برخی از افراد آسان تر از دیگران است ، اما تأکید کنید هر کسی در زمان امتحان کردن می تواند هر کاری را یاد بگیرد.

  1. سابقه نمرات کم در ریاضیات

در این شرایط دانش آموز در گذشته با ریاضیات مشکل داشته و همچنان از آموختن این درس طفره می رود.

همه افراد ممکن است از مسائلی که باعث گیج شدن آنها می شود، هراس داشته باشند، به ویژه وقتی احساس کنند که همسالان آنها در درک این مسائل مشکلی ندارند. ریاضیات دقیقا نمونه بارز این ادعا است،  ترس از ریاضی (که به آن اضطراب ریاضی نیز گفته می شود) زمانی اتفاق می افتد که اعداد در فرمول های ریاضی برای دانش آموزانی که مهارت های اولیه ریاضی را به خوبی درک نکرده اند، معماهای غیر قابل حل به نظر می رسند.

واکنش والدین

مهارت های پایه ریاضی را از ابتدایی ترین مفاهیم برای آموزش مجدد و تمرین آغاز کنید تا تسلط بر مهارت ریاضی سطح پایه فعلی را برای کودک ساده تر کند. این کار با کمک یک مدرس خصوصی ریاضیات یا شرکت در کلاس های تقویتی ریاضی امکان پذیر است.

آموزش ریاضی با بازی و سرگرمی

یکی از روش های دلگرم کردن دانش آموزان به ویژه در مقاطع ابتدایی آموزش ریاضی با کمک بازی و سرگرمی است.  مفاهیم ریاضی مثل دانه های زنجیر به هم متصل هستند و هر مفهوم پیش نیاز مفهوم بعدی خواهد بود، به طور مثال کودک ابتدا  مفهوم جمع را می آموزد و سپس مفهوم ضرب، بنابراین  بدون داشتن پایه قوی امکان یادگیری ریاضی برای دانش آموز سخت می شود.

اگر کودکان درک متزلزلی از ریاضیات دارند ، ضروری است که والدین برای جلوگیری از عقب افتادن آنها سریع اقدام کنند. کار با کودک در خانه و تشویق به حل تمرین های فراوان به صورت مستقل در مورد این دسته از دانش آموزان ضروری است. انجام تمرین های ریاضی در قالب بازی های سرگرم کننده مطمئنا برای کودک جذاب است.

چگونه ریاضی هراسی را در کودکان کاهش دهیم همه افراد ممکن است از مسائلی که باعث گیج شدن آنها می شود، هراس داشته باشند، به ویژه وقتی احساس کنند که همسالان آنها در درک این مسائل مشکلی ندارند. ریاضیات دقیقا نمونه بارز این ادعا است،  ترس از ریاضی (که به آن اضطراب ریاضی نیز گفته می شود) زمانی اتفاق می افتد که اعداد در فرمول های ریاضی برای دانش آموزانی که مهارت های اولیه ریاضی را به خوبی درک نکرده اند، معماهای غیر قابل حل به نظر می رسند.

انتخاب سبک آموزش ریاضی بر اساس شخصیت کودک

شخصیت و سبک یادگیری کودک خود را در نظر بگیرید تا روشهایی را برای تمرین ریاضیات جذاب انتخاب کنید سبک های آموزشی ریاضی برای کودکان دبستانی یا مقاطع پایه عبارتند از:

– هنری:  شامل نمایش اشکال، زاویه ها و عددهای کسری با استفاده از کاغذهای رنگی

– موزیکال: می توانید از آهنگهای مربوط به موضوعات ریاضی برای آموزش استفاده کنید، این سبک ترانه های کودکانه آموزشی در YouTube فراوان است.

– زبان شناختی: استفاده از کلمات اختصاری و عبارت های هوشمندانه برای ایجاد سهولت در یادآوری قوانین ریاضی، این دست کلمات بسیار است، به طور مثال عبارت ” ک.م. م ” که نماد کوچکترین مخرج مشترک است.

– فناوری: بازی های آنلاین رایگان برای مقاطع مختلف تحصیلی در وب سایتهای مختلف آموزشی وجود دارد، می توانید از آنها برای یادگیری بهتر به ویژه در مورد کودکان دبستانی استفاده کنید.

– ساخت کاردستی: برای یادگیری اشکال ۳ بعدی و اندازه گیری مساحت و محیط با خط کش، ساختارها را با استفاده از نی و نوار یا چوب های بستنی و چسب بسازید.

– بازی های گروهی: با دوستان و اقوام خود بازیهایی مثل منچ، سودکو یا بازی هایی که نیاز به محاسبه دارد انجام دهید.

– طبیعت گرایانه: به فضای باز بروید و مقدار زیادی از اقلام کوچک مثل سنگریزه ها یا برگها را جمع کنید و نشان دهید که چگونه اینها با هم جمع می شوند یا ازهم  کم می شوند، ضرب و تقسیم را با آنها تمرین کنید. این کار را می توان با اشیاء ریز در خانه نیز انجام داد، مثل مهره های رنگی، دانه های حبوبات و …

یک منبع عالی در مسیر آموزش ریاضی کودک ایجاد کنید

لطفا توجه داشته باشید که در طول تحصیل فرزند شما ، ممکن است او به معلم خصوصی ریاضی یا کلاس های تقویتی نیاز داشته باشد، استفاده از کتاب های کمک آموزشی نیز می تواند برای بسیاری از دانش آموزان مفید باشد پس برای فراهم کردن این بستر آمادگی لازم از نظر مالی و زمانی داشته باشید. باید تلاش کنید که از ریاضی یک بازی سرگرم کننده و جذاب برای کودک خود بسازید تا به یادگیری آن علاقمند شود.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.