ثبت نام

88904002 - 021

مشاوره تحصیلی پایه هفتم + ویدیو

پایه هفتم اولین سال حضور دانش آموزان در مقطع اول متوسطه است، دانش آموزانی که تا دیروز، کودک محسوب می شدند، اکنون پا به دوره نوجوانی گذاشته و بزرگتر شده اند، از نظر درسی نیز تمامی دروس در مقطع هفتم از پیچیدگی سطح متوسط برخوردار هستند، ضمن این که درس هایی مثل عربی و انگلیسی نیز به جمع دروسی که سابقا دانش آموز آنها را خوانده و تجربه آموزش آنها را دارد اضافه می شوند. همه این نکات در کنار هم باعث می شود که دانش آموز کلاس هفتم دچار ابهام و سردرگمی باشد، بسیاری از دانش آموزان در این مقطع افت تحصیلی را تجربه می کنند. راه مقابله با افت تحصیلی دانش آموز و در اختیار قرار دادن اطلاعات درست به او چیست؟ مشاوره تحصیلی! یک خدمت بسیار عالی  و کاربردی برای دانش آموزان مقطع هفتم متوسطه.

اهمیت مشاوره تحصیلی پایه هفتم

اهمیت مشاوره تحصیلی پایه هفتم

همانطور که اشاره کردیم، دانش  آموز در مقطع هفتم با مشکلات زیادی روبه رو می شود، این مقابله می تواند در روحیه لطیف بسیاری از دانش آموزان تاثیرگذار باشد و سبب شود که آنها دچار مشکلاتی در مدرسه یا محیط خانه شوند. بنابراین نیاز است تا با حضور یک مشاور در زمینه های مختلف شخصیتی، درسی و رفتاری، دانش آموز را در شناخت خود و موقعیتی که از نظر شخصیتی و تحصیلی دارد آشنا کرد.

درس های جدید

بسیاری از دانش آموزان که از مقطع ابتدایی قدم به کلاس هفتم می گذارند، با دیدن کتاب های درسی مختلف به ویژه کتاب های انگلیسی و عربی دچار وحشت می شوند. متاسفانه در مورد بسیاری از دروس از جمله عربی، انگلیسی و ریاضی همیشه یک ذهنیت منفی در دانش آموز ایرانی وجود دارد، همین مسئله می تواند سرآغاز مشکل یادگیری بسیاری از دانش آموزانی باشد که حتی در دوره ابتدایی نمرات خوبی داشته اند.

محیط جدید

دانش آموز از مدرسه ای که احتمالا ۶ سال درسی را در آن گذرانده است وارد یک مدرسه جدید می شود. ضمن این که دیگر قرار نیست که تنها با یک معلم سروکار داشته باشد، او برای هر درس با یک معلم جدید روبه رو می شود. دوستان او تغییر می کنند و محیط برای او یک محیط نا آشنا و غریبه است، به همین دلیل است که برخی از دانش آموزان نمی توانند این مسئله را هضم کنند و دچار بحران می شوند. مسائلی مثل مورد قلدری یا زورگویی قرار گرفتن توسط دانش آموزان بزرگتر، تغییر شیوه تدریس، کتاب های جدید و … می تواند باعث ایجاد اختلال در تمرکز دانش آموز کلاس هفتم و در نهایت افت تحصیلی او باشد.

ورود به نوجوانی

دانش آموزان در این مقطع تحصیلی قدم به دوره نوجوانی می گذارند، بسیاری از دختران و پسران نوجوان در این مقطع تحصیلی بلوغ را تجربه می کنند، از طرفی ابهامات شخصیتی و بحران های روحی دوره نوجوانی باعث می شود که دانش آموزان احساس پوچی کنند، برخی از آنها احساس افسردگی می کنند و برخی دیگر نیز در تلاش برای رسیدن به اطلاعات جنسی و … از راه های نادرست هستند، این مسئله می تواند اولین قدم انحراف دانش آموزان را در این مقطع سنی به همراه داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که یک راهنما یا مشاور در این زمینه راهنمای دانش آموزان باشد.

وظایف مشاور تحصیلی در پایه هفتم

حال که با مشکلات دانش آموزان در این مقطع تحصیلی آشنا شدیم نوبت به وظایف مشاور تحصیلی می رسد. شخصی که به نظر می رسد در این مقطع می تواند تاثیر بسیاری در زندگی تحصیلی و فردی دانش آموزان در آینده داشته باشد. در ادامه به بیان وظایف مهم یک مشاور تحصیلی خواهیم پرداخت.

برنامه ریزی تحصیلی و آشنایی با منابع درسی

از جمله مهمترین وظایفی که یک مشاور تحصیلی در این مقطع بر عهده دارد آشنا کردن دانش آموز با منابع درسی جدید است، ضمن این که باید روش های مطالعه و برنامه ریزی را برای موفقیت بیشتر دانش آموزان در این مقطع را برای همه دانش آموزان به صورت یک برنامه درسی ارائه دهد. این مسئله می تواند در مشاوره های شخصی و بررسی مشکلات و شرایط دانش آموز و ارائه راهکارها به او در پیگیری های مداوم ادامه پیدا کند.

برگزاری جلسات مشاوره خصوصی

در بسیاری از مواقع این معلمان هستند که در می توانند گزارشات در مورد دانش آموزان را به مرکز مشاوره تحصیلی ارائه کنند. مواردی مثل اختلال تمرکز، عدم توجه به درس، افت تحصیلی، ناهنجاری های رفتاری در کلاس و … را اولین بار معلمان هستند که درک می کنند. بعد از این که یک دانش آموز برای رفع مشکل به واحد مشاوره تحصیلی معرفی می شود، مشاور باید با او جلسه مشاوره خصوصی برگزار کند و در مورد مشکلاتش از او سوال کند. این جلسه باید بسیار صمیمانه و دوستانه باشد تا دانش آموز بتواند با اطمینان و اعتماد به شخص مشاور از مشکلاتش با او صحبت کند. گاهی مشکلات دانش آموزان به اندازه ای جدی و پیچیده است که نیاز به ارجاع آنها به روانشناس، مشاور خانواده و یا روانپزشک است وجود  دارد.

برگزاری کلاس های گروهی مشاوره

گاهی اوقات می توان در خصوص مواردی چون آشنایی با مشکلات دوره نوجوانی و بلوغ، راهکارهای مبارزه با بی توجهی به درس در کلاس، دوست یابی، راهنمایی تحصیلی و شغلی و … و یا برگزاری آزمون های کشف استعداد، شخصیت شناسی، هوش و … از کلاس های گروهی استفاده کرد و برای هر کلاس یک جلسه مشاوره تحصیلی در هفته مشخص کرد.

مشاوره تحصیلی پایه هفتم + ویدیو اهمیت مشاوره تحصیلی پایه هفتم

ارتباط با دانش آموز، اولیاء دانش آموزان و مدرسه

نکته مهم بعدی در مشاوره تحصیلی این است که ارتباط سه راس مثلث زندگی دانش آموز یعنی مدرسه، خانه و شخص او حفظ شود. مشاور تحصیلی پتانسیل لازم برای برقراری این ارتباط به ویژه در شرایط خاصی مثل افت تحصیلی یا ناهنجاری های رفتاری در مدرسه خواهد داشت. این مسائل را می توان در حضور اولیاء دانش آموزان، معلم های کلاس و مدیران مدرسه مطرح کرد و به ارائه راهکار پرداخت.

بررسی وضعیت دانش آموزان

گاهی نیاز است که مشاور تحصیلی پیگیر وضعیت دانش آموزان باشد، بنابراین باید با دسترسی به گذشته تحصیلی و شخصی آنها همواره آماده برای پیگیری وضعیت درسی یا شخصیتی آنها در خانه و مدرسه باشد.

مشاوره تحصیلی تخصصی در مدرسانه

از آنجایی که در بسیاری از مدارس کشور، تعداد بالای دانش آموزان اجازه رسیدگی به وضعیت همه آنها را به مشاور تحصیلی نمی دهد، مراکز خصوصی نیز آماده ارائه خدمات نام برده در این زمینه به دانش آموزان هستند. مدرسانه یکی از مراکز اصلی مشاوره تحصیلی است که می توانید مشکلات درسی، برنامه ریزی، شخصیتی و رفتاری دانش آموز را با مشاوران و کارشناسان در میان گذاشته و از جلسات تخصصی مشاوره و برنامه ریزی کلاس هفتم این موسسه استفاده کنید.

نمونه مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی پایه هشتم در مدرسانه 

 

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.