ثبت نام

88904002 - 021

مشاوره تحصیلی پایه نهم + ویدیو برنامه ریزی درسی

مشاوره تحصیلی پایه نهم + ویدیو برنامه ریزی درسی وردوی مدارس تیزهوشان نهم به دهم 

مشاوره تحصیلی پایه نهم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است زیرا پایه نهم را می توان یکی از مهمترین پایه های تحصیلی دانست  تقریبا این پایه را می توان سنگ بنای زندگی تحصیلی و شغلی فرد در آینده دانست ، به همین دلیل اهمیت این پایه تحصیلی بسیار بالا است به ویژه این که در پایان این سال تحصیلی دانش آموز باید انتخاب رشته داشته باشد و عملا وارد مسیری می شود که آینده تحصیلی و احتمالا شغلی او را رقم می زند.

اهمیت پایه نهم دوره اول متوسطه و لزوم استفاده از مشاوره تحصیلی

پایه نهم آخرین سالی است که دانش آموز در مقطع متوسطه اول مشغول به تحصیل است. بنابراین می توان گفت که این آخرین فرصت یک دانش آموز برای کسب مهارت در یادگیری دروسی است که در آنها مشکل دارد. چرا که با ورود به دوره دوم متوسطه منابع درسی شکل و ظاهر دیگری پیدا می کنند و از نظر علمی نیز سطح پیچیده تری خواهند یافت. شاید یکی از مهمترین دلایل افت تحصیلی اکثر دانش آموزان در پایه دهم همین نا آگاهی و نداشتن زمینه علمی کافی است.

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که در مورد پایه نهم باید به آن پرداخت، تعیین رشته تحصیلی در ابتدای سال دهم است. بنابراین دانش آموز در این سال تحصیلی باید تصمیم بگیرد که قرار است در چه رشته ای تحصیل کند. ناگفته پیدا است که رشته تحصیلی چه تاثیر مهمی در زندگی فردی ، اجتماعی و شغلی یک فرد در آینده خواهد داشت.

بسیاری از دروس دوره اول متوسطه در دوره دوم خود به زیرشاخه های مختلفی تقسیم می شوند، به طور مثال درس علوم خود به سه درس فیزیک ، شمی و زیست شناسی تقسیم می شود. بنابراین دانش آموز باید به طور کامل با منابع درسی آشنا باشد و پیش زمینه علمی خوبی در مورد آنها داشته باشد.

با توجه به دلایلی که به آنها اشاره کردیم می توان گفت که پایه نهم نقطه عطف نوجوانی و آماده شدن برای دوره بزرگسالی ، تعیین اهداف بلندمدت و حتی اندیشیدن در مورد شغل آینده و اهداف آن است. همین موارد کافی است که اهمیت مشاوره تحصیلی در این سال تحصیلی برای همگان واضح و معلوم باشد

نمونه مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی پایه نهم در مدرسانه 

راهنمای تحصیلی در پایه نهم

شاید بتوان گفت مهمترین وظیفه یک مشاور تحصیلی راهنمای تحصیلی دانش آموز پایه نهم است. همانطور که گفتیم دانش آموزان در پایان این سال تحصیلی مجبور به انتخاب رشته و تعیین مسیر سرنوشت تحصیلی و احیانا شغلی خود هستند. پس بسیار مهم است که در مورد رشته های تحصیلی مختلف ، امکان ادامه آنها در دانشگاه و بازار کار هریک برای دانش آموز یک چشم انداز واضح ایجاد کرد.

بسیاری از دانش آموزان درمورد تعیین رشته بسیار احساسی عمل می کنند. فشار خانواده و محیط ، قرار گرفتن تحت تاثیر دوستان ، انتخاب رشته بر اساس شأن اجتماعی ، بازار کار رشته های تحصیلی و پیش زمینه های ذهنی و … از جمله مواردی است که باعث می شود دانش آموز پا در مسیر اشتباهی بگذارد و علیرغم هزینه های زیاد نتواند در آینده تحصیلی یا شغلی خود موفق باشد.

یک مشاور تحصیلی موظف است دانش آموز کلاس نهم را آگاه کند که لزوما داشتن مدرک تحصیلی اهمیت ندارد ، بلکه دانش آموز باید در رشته ای تحصیل کند که به آن علاقمند است. این عشق و علاقه به موضوع یادگیری است که سبب می شود یک دانش آموز در مسیر تحصیل موفق باشد و بتواند به اهدافی که در سر دارد برسد. به طور مثال نمرات عالی در درس ریاضی و علوم دلیل خوبی برای تحصیل در رشته ریاضی فیزیک نخواهد بود ، باید دید که دانش آموز در چه زمینه هایی استعداد و توانایی لازم را دارد و تحصیل در چه رشته ای می تواند برای او پتانسیل تبدیل شدن به یک شخص موفق را به همراه داشته باشد.

در مورد اهمیت علاقه در انتخاب رشته تحصیلی پیشنهاد می کنید به صفحه در انتخاب رشته تحصیلی علاقه مهم است یا بازار کار مراجعه کنید [/box]

همانطور که اکنون در جامعه مهندس ، وکیل ، پزشک و … بسیاری داریم که بیکار هستند و یا در زمینه های شغلی مغایر با رشته تحصیلی خود فعالیت می کنند. علت این مسئله تنها عدم علاقه به رشته تحصیلی است، اگر دانش آموز رشته تحصیلی خود را با عشق و با توجه به مهارت های خود انتخاب کند قادر است در آینده مسیر رسیدن به موفقیت را بیابد.

پیگیری وضعیت درسی دانش آموزان

همانطور که گفتیم پایه نهم آخرین فرصت برای تقویت پایه علمی دانش آموز قبل از ورود به دوره دوم متوسطه و آشنایی با دروس پیچیده این دوره است. بنابراین بسیار مهم است که مشاوره تحصیلی نقاط قوت و ضعف دانش آموز را با کمک معلمان یافته و راه حل هایی برای رفع آنها ارائه کند. به طور مثال باید دلیل عدم موفقیت یک دانش آموز در درس مهمی مثل ریاضی یا زبان ریشه یابی شود ، در صورت لزوم برای او برنامه ریزی تحصیلی انجام گیرد و یا با والدین او صحبت شود تا از کلاس های تدریس خصوصی به منظور تقویت پایه علمی فرزند خود استفاده کنند.

مشاوره تحصیلی پایه نهم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است زیرا پایه نهم را می توان یکی از مهمترین پایه های تحصیلی دانست  تقریبا این پایه را می توان سنگ بنای زندگی تحصیلی و شغلی فرد در آینده دانست ، به همین دلیل اهمیت این پایه تحصیلی بسیار بالا است به ویژه این که در پایان این سال تحصیلی دانش آموز باید انتخاب رشته داشته باشد و عملا وارد مسیری می شود که آینده تحصیلی و احتمالا شغلی او را رقم می زند.

آشنایی با رشته های تحصیلی دبیرستان و منابع درسی آنها

برای این که یک دانش آموز کلاس نهم بتواند انتخاب رشته موفقی داشته باشد در طول سال تحصیلی باید بارها کلاس های آشنایی با رشته های تحصیلی و منابع درسی آنها برای دانش آموزان برگزار شود. در این کلاس ها دانش آموز رشته های تحصیلی را می شناسد ، منابع درسی که باید در آن رشته بخواند را دانسته و آن را با توانایی و علاقه خود می سنجد. همچنین در مورد رشته های دانشگاهی و پتانسیل بازار کار هر رشته باید برای دانش آموز صحبت شود. تاثیر انتخاب رشته را بر زندگی فردی و اجتماعی و شغلی او در آینده باید برایش شرح داد تا تحت تاثیر هیچ عنصری قدم به دوره دوم متوسطه نگذاشته و صرفا بر اساس توانایی و علاقه خود تصمیم گیری کند.

برنامه ریزی درسی برای دانش آموزان

یکی دیگر از کارهایی که مشاوره تحصیلی در پایه نهم را به یک نکته ضروری تبدیل می کند امکان استفاده از برنامه ریزی تحصیلی است. دانش آموزان این پایه باید در امتحانات نهایی شرکت کنند بنابراین بسیار مهم است که برای شرکت در امتحانات آمادگی لازم را داشته باشند. بهتر است از همان ابتدای سال دانش آموزان یک برنامه ریزی درسی جامع داشته باشند تا بتوانند به اهداف خود در زمینه کسب نمرات عالی یا قبولی در آزمون هایی چون تیزهوشان و فرزانگان برسند.

بسیاری از دانش آموزان پتانسیل تبدیل شدن به یک دانش آموز ممتاز را دارند اما استعدادها و توانایی های آنها مغفول مانده و نمی دانند برای رسیدن به موفقیت چه راهی را باید بروند. یک مشاور تحصیلی با تجربه می تواند با برنامه ریزی اصولی و صحیح این مسیر را برای دانش آموزان هموار کند و با کشف استعدادهای دانش آموز او را در مسیر صحیحی سرشار از پیشرفت و موفقیت قرار دهد.

استفاده از خدمات مشاور تحصیلی مدرسانه ؛ تضمین آینده تحصیلی موفق

در مدارس به مسئله تعیین رشته و لزوم آگاه سازی دانش آموزان کمتر پرداخته می شود و عموما تعیین رشته بر اساس نمرات دانش آموز انجام می گیرد. با توجه به این که هر مدرسه دارای یک یا در نهایت دو مشاور تحصیلی است کاملا واضح است که فرصت لازم برای آگاه کردن همه دانش آموزان وجود ندارد.

امکان استفاده از خدمات موسسات آموزشی می تواند فرصت خوبی برای انتخاب رشته صحیح و قدم نهادن در مسیر موفقیت برای دانش آموزان به همراه داشته باشد. بنابراین نباید فرصت استفاده از مشاوره تحصیلی را از دانش آموز گرفت بلکه باید به عنوان یک چراغ راهنما در مسیر موفقیت آن را جدی گرفته و از خدمات آن بهره مند شد.

۸۸۹۰۴۰۰۲
۴۴۰۲۵۸۶۰
۲۶۵۷۰۸۱۰

 

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.