ثبت نام

88904002 - 021

تابستان کلاس اولی ها را چطور برنامه ریزی کنیم؟

تابستان دانش آموزان

تعطیلات تابستانی کلاس اولی ها آغاز شده است، سوالی که برای اکثر والدین دانش آموزان کلاس اولی مطرح می شود این است که برای تابستان این دانش آموزان چه برنامه ای داشته باشند. شاید بتوان گفت که کلاس اول مهمترین پایه تحصیلی دانش آموزان به شمار می رود و آنها در این پایه آموزش هایی را دریافت می کنند که پایه مطالب درسی در سال های بالاتر است، پس اگر می خواهید فرزند شما در کلاس دوم و پایه های بالاتر مشکلی نداشته باشد حتما برای آنها برنامه ویژه ای داشته باشید.

برنامه ریزی برای تابستان کودکان استفاده مفید برای تعطیلات تابستان

اهمیت تابستان پیش رو برای کلاس اولی ها!

دانش آموزان کلاس اولی در این سال تحصیلی خواندن و نوشتن را یاد می گیرند، با مفاهیم عددی و جمع و تفریق آشنا می شوند و … . ممکن است یک دانش آموز در کلاس درس موفق ظاهر شود و اصطلاحا دانش آموز زرنگی باشد یا برعکس یک دانش آموز به سختی و با تلاش های بسیار مطالب درسی را در طول سال آموخته باشد، برای هریک از این دانش آموزان تابستان فصل بسیار مهمی از نظر آموزشی خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد در صورتی که دانش آموزان کلاس اولی مدت زمان زیادی را بدون تمرین و تکرار مطالب درسی بگذارنند کاهش چشم گیری در سطح آموخته های آن ها رخ می دهد. در واقع وقفه ای که در آموزش، تکرار و تمرین مطالب درسی اتفاق می افتد باعث می شود بسیاری از مطالب درسی در ذهن دانش آموز مدفون شود، در چنین شرایطی دانش آموز یا آنها را فراموش می کند و یا سرعت او در پاسخگویی به سوالات ( به طور مثال حل تمرین های ریاضی، نوشتن دیکته و …) و حتی زیبایی خط نوشتاری و روخوانی کاهش می یابد.

بسیاری از والدین تصور می کنند تابستان باید روی خواندن و نوشتن فرزند خود تمرکز کنند، اگرچه تمرین و تکرار آموخته ها نقش بسیار مهمی در یادگیری آنها خواهد داشت اما بخش مهم دیگری نیز وجود دارد که کمتر به آن پرداخته می شود: مهارت‌های حرکتی و هماهنگی عصب و عضله! تا قبل از سن دبستان کودکان حرکات ظریفی چون نوشتن، کنترل حرکات دست، در دست گرفتن مداد و … را کمتر انجام می دهند. معمولا در ابتدای ورود به مدرسه دستخط اغلب بچه ها چندان خوب نیست و نمی توانند ظریف و شکیل بنویسند به مرور این مسئله بهتر می شود و در پایان سال اکثر بچه ها به حد قابل قبولی از زیبایی بصری نوشتاری می رسند. در صورتی که تمرین و تکرار نوشتن و مهارت های حرکتی بچه ها در تابستان قطع شود در ابتدای سال تحصیلی جدید نه تنها از نظر علمی افت شدیدی دارند بلکه باید منتظر پسرفت دست خط و مهارت های نوشتاری آنها نیز باشید.

بنابر دلایلی که به آنها اشاره کردیم پیشنهاد می کنیم که برای اولین تابستان کودک خود بعد از ورود به مدرسه برنامه های خاصی داشته باشید. این برنامه ریزی شامل تمرین و تکرار مطالب درسی تا تقویت عضلات دست و قدرت توجه و تمرکز او می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد برنامه ریزی تابستان کلاس اولی ها بیشتر بدانید.

مهمترین برنامه های تابستانی یک کلاس اولی!

زودتر از آنچه فکرش را می کنید تابستان از راه می رسد و سریع تر از تصور ما به پایان خواهد رسید. در این بین، موفقیت از آن کسانی است که برای این تعطیلات برنامه ریزی ویژه ای داشته و به آن پایبند باشند. برنامه ای که در ادامه به آن می پردازیم یک برنامه تمثیلی است و به این معنا نیست که باید هزینه های زیادی را برای ثبت نام در کلاس های مختلف صرف کنید بلکه می توانید با خلاقیت و آگاهی بالا خودتان تابستانی پربار برای فرزندتان رقم بزنید.

تابستان دانش آموزان برنامه های تابستانی برای کودکان

مهارت های دست ورزی

مهمترین مسئله در آموزش کودکان پیش دبستانی و کلاس اول، مهارت های دست ورزی است. منظور از این مهارت ها، انجام کارهایی است که باعث تقویت عضلات دست کودک و هماهنگی چشم، دست و حرکات دست است. بهترین روش برای افزایش مهارت های دست ورزی انجام کاردستی است. کاردستی های خمیری و سفالی می توانند گزینه ایده آلی باشند.

می توانید با خرید کمی خاک رس و مخلوط کردن آن با آب برای ساخت کاردستی های سفالی اقدام کنید.

ساخت کاردستی با کاموا و چسب مایع هم یک ایده جذاب دیگر است. می توانید اشکال ساده ای را روی کاغذ کشیده و سپس روی خطوط چسب بمالید و در مرحله بعد روی چسب ها کاموا بچسبانید. این کار به کنترل بیشتر روی عضلات کمک می کند.

افزایش استقامت بدنی

اگرچه کودکان انرژی زیادی دارند اما فعالیت های خاص برای مدت زمان مشخص اکثر بچه ها را خسته می کند. برای این که استقامت بدنی فرزند شما زیاد شود نیاز است که ساعت خواب او را تنظیم کنید و برنامه غذایی مناسبی برای او در نظر بگیرید.

ثبت نام در کلاس های ورزشی یا ورزش کردن در پارک به مدت ۱٫۵ تا ۲ ساعت یک فعالیت عالی برای افزایش مقاومت بدن کودک است. دوچرخه سواری در حیاط یا پارک، فوتبال بازی کردن یا بازی های دویدنی در پارک می تواند بهترین انتخاب ها در این زمینه باشد.

تمرین و تکرار درس ها

قرار نیست که کودک شما هر روز تابستان را به مرور درس ها بگذارند اما نباید از تمرین و تکرار آموخته ها غافل شوید و برای سه ماه تعطیلی او هیچ برنامه درسی نداشته باشید. بهتر است که برنامه ای برای تمرین و مرور درس ها داشته باشید و یا در کلاس تابستانی ریاضی مدرسانه ثبت نام کنید. اما توجه کنید که بخش سرگرمی و تفریح باید بر بخش آموزشی غلبه داشته باشد.

خواندن کتاب های قصه، داستان نویسی، انجام تمرینات ریاضی و … از جمله فعالیت هایی است که می توانید هفته ای دو تا سه روز به آن اختصاص دهید.

کلاس تابستانه برنامه ریزی برای تابستان بچه ها

کشف علایق و استعدادها

تابستان ها فرصت خوبی است که علایق و استعدادهای فرزند خود را کشف کنید. هر بچه ای در زمینه های مختلف هنری، ورزشی، هوش و … استعداد و توانایی های خاصی دارد. شما باید به عنوان والدین این علاقه و استعداد را شناسایی کرده و روی آن سرمایه گذاری کنید.

توجه داشته باشید که ما مخالف کلاس های آموزشی رنگارنگ و برنامه های سرشار از کلاس های متنوع هستیم. اختصاص دادن زمان کودک به بیش از ۳ کلاس آموزشی می تواند با خستگی و دلزدگی همراه باشد. پس در این باره نه افراط کنید نه تفریط!

 

کمک به استقلال شخصیتی

اگر شما هم جزء آن دسته والدینی هستید که تصور می کنند همیشه و همه جا باید همراه فرزندشان باشند تا از او حمایت و حفاظت کنند این بخش را با دقت بخوانید. فرزند شما بزرگ شده است و باید مدت زمانی را بدون حضور شما در مدرسه در میان شاگردان دیگر، معلم و اولیا مدرسه بگذراند. هرچه زمان بگذرد او نیاز به استقلال شخصیتی بیشتری دارد تا بتواند مشکلات خود را مدیریت کرده، با دیگران ارتباط برقرار کند و اصطلاحا وارد اجتماع شود.

بهتر است این تابستان برای تقویت استقلال شخصیتی فرزندتان برنامه ها  و تمریناتی داشته باشید. ثبت نام کردن او در کلاس های متنوع تنها بخشی از این تمرین است. اما اگر بودجه زیادی ندارید نگران نباشید! شما می توانید برای انجام کارهایی چون خرید کردن، ملاقات با پزشک، تعمیرکار، رفتن به بانک و … از فرزند خود کمک بخواهید. این کار فرصتی برای آشنایی با محیط هایی جز محیط خانه را به فرزندتان می بخشد و او روش های مراوده و ارتباط با اشخاص مختلف را می آموزد.

جمع بندی

سه ماه تابستان برا بچه ها هم فصل تفریح است و هم فصل جبران عقب ماندگی های تحصیلی و درسی و … . اگر می خواهید فرزند کلاس اولی شما تابستان پرباری پیش رو داشته و برای سال تحصیلی جدید کاملا آماده باشد بهتر است از همین الان برای او برنامه های مختلفی را در فصل تابستان در نظر بگیرید. منظور ما صرف هزینه های زیاد برای شرکت در کلاس های مختلف نیست بلکه می توانید با کمک مطالبی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم یک تابستان کاملا هیجان انگیز و کاربردی هم از نظر آموزشی و هم از نظر تفریحی برای فرزند خود رقم بزنید.

 

ثبت نام 
۸۸۹۰۴۰۰۲ – ۰۲۱

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.