ثبت نام

88904002 - 021

چگونه تلویزیون دیدن کودکان را محدود کنیم

مطمئنا همه کودکان عاشق تماشای برنامه های دلخواه خود در تلویزیون هستند، اگر آنها را آزاد بگذاریم بدون شک زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون کرده و از درس و مشق غافل می شوند. این معضلی است که بسیاری از خانواده ها با آن درگیر هستند، در این مقاله سعی می کنیم با ارائه نکاتی به شما آموزش دهیم که چگونه زمان تماشای تلویزیون کودکان را محدود کنیم.

چه میزان تلویزیون دیدن برای کودکان مفید است

باید قبول کنیم که برنامه های آموزشی بسیار مطلوبی مناسب با سنین مختلف کودکان در تلویزیون نمایش داده می شود، بسیاری از این برنامه ها نه تنها زیبان بار نیستند بلکه می توان از آنها در آموزش و تربیت کودک نیز بهره گرفت. اما سوال اینجا است که واقعا چه میزان تماشای تلویزیون می تواند مفید باشد؟ آیا استانداردی در این زمینه وجود دارد؟ تماشای بیش از اندازه تلویزیون چه زیان هایی به کودک وارد خواهد کرد؟ این سوالاتی است که در بخش های بعدی سعی می کنیم به آنها پاسخ دهیم.

آنچه مسلم است تماشای تلویزیون نیز مانند سایر کارهای کودک باید برنامه ریزی شده و تابع قوانین خاصی باشد تا یک کودک کاملا منظم و البته قانون مدار داشته باشیم.

مطمئنا همه کودکان عاشق تماشای برنامه های دلخواه خود در تلویزیون هستند، اگر آنها را آزاد بگذاریم بدون شک زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون کرده و از درس و مشق غافل می شوند. این معضلی است که بسیاری از خانواده ها با آن درگیر هستند، در این مقاله سعی می کنیم با ارائه نکاتی به شما آموزش دهیم که چگونه زمان تماشای تلویزیون کودکان را محدود کنیم.

چرا تماشای بیش از اندازه تلویزیون برای کودک مضر است؟

زمان کودکی خود را به یاد بیاورید؟ بعد از بازگشت از مدرسه اکثر ما یک استراحت کوتاه داشتیم بعد از آن زمان بازی در کوچه یا حیاط فرا می رسید، معمولا سه یا چهار ساعت زمان بازی کردن کودکان در محیط باز بود، بعد از آن نوبت انجام تکالیف و تماشای کارتون های مورد علاقه می رسید و در نهایت خوردن شام و خوابی آرام برای شروع یک روز پر انرژی دیگر، اما امروزه الگوی زندگی کردن کودکان تغییر کرده است، زندگی های آپارتمان نشینی، فرهنگ شهری متفاوت و اعتقادات والدین باعث شده است که بازی در محیط های باز به حداقل برسد، اکثر کودکان بیشتر زمان خود را در اتاق خود یا خانه سپری می کنند، بیش از هر زمان دیگری به تماشای تلویزیون یا بازی با تبلت و کامپیوتر مشغول هستند، این مسئله باعث شده است که شاهد  اضافه وزن، ضعیفی و تنبلی چشم و اختلالات یادگیری در کودکان امروزی باشیم. اگرچه نمی توان ارتباط کاملا تعریف شده ای میان تماشای بیش از اندازه تلویزیون و این مسائل یافت اما باید قبول کنیم که به هر حال تماشای افراطی تلویزیون یا بی تحرکی ناشی از نشستن پای بازی های کامپیوتری در این مشکل تاثیرگذار هستند.

چگونه ساعت تماشای تلویزیون کودکم را محدود کنم؟

اینک زمان آن رسیده است که به دنبال راهکاری برای کاهش زمان تماشای تلویزیون باشیم. همانطور که گفتیم برای این کار باید قانونی وجود داشته باشد، مطمئنا تماشای تلویزیون به اندازه نیز می تواند برای کودک مفید باشد اما نباید تمام وقت خود را پای تلویزیون و برنامه های آن بگذارد. با رعایت این نکات می توانید زمان تماشای تلویزیون کودک خود را محدود کنید.

اوقات فراغت او را پر کنید

مطمئنا عادت به تماشای تلویزیون زمانی ایجاد می شود که کودک اوقات فراغت خود را پای جعبه جادویی می نشیند، برای این که عادت تلویزیون نگاه کردن را در او کنترل کنید میتوانید برای اوقات فراغت او برنامه های دیگری داشته باشید. مثلا یک بازی جدید دورهمی، مطالعه کتاب های مورد علاقه، شرکت در کلاس های هنری و ورزشی می تواند انتخاب های خوبی باشد.

محدوده زمانی مشخص کنید

یک روش دیگر برای ترک عادت تلویزیون دیدن مشخص کردن یک زمان مشخص برای تماشای تلویزیون است، شما می توانید فهرست برنامه های مورد علاقه او را تهیه کنید و درست در زمان پخش برنامه های مورد علاقه اش او پای تلویزیون بنشیند. باید برای او یک محدوده زمانی مشخص کنید مثلا بگویید ” فقط یک ساعت می توانی تلویزیون ببینی”  برای این که کودک به قانون شما احترام بگذارد در صورتی که در زمان مشخص شده تلویزیون را رها نکرد بدون دعوا، مشاجره یا تحقیر کودک به آرامی تلویزیون را خاموش کنید. باید برای این کار صبور و خوددار باشید، کوتاه نیایید و سعی کنید در اجرای قانون مداومت به خرج دهید.

خودتان الگوی کودک باشید

در این زمینه شما باید الگوی فرزند خود باشید، بهتر است به جای این که مدام پای تلویزیون بنشینید و برنامه های مختلف را تماشا کنید دنبال عادت های بهتر دیگری چون ورزش کردن، مطالعه یا انجام کارهای هنری باشید، وقتی در خانه شما در طول شبانه روز مدام تلویزیون روشن باشد نمی توانید به کودک ایراد بگیرید که چرا مدام پای تلویزیون است.

انجام امور مورد علاقه کودک

در صورتی که کودک شما نمی خواهد از پای تلویزیون بلند شود می توانید به او پیشنهاد انجام امور مورد علاقه اش را بدهید، به طور مثال درست کردن کاردستی، بازی در پارک یا بازی با دوست مورد علاقه اش می تواند او را ترغیب کند که تلویزیون را رها کرده و کار دیگری انجام دهد.

در اتاق او تلویزیون نگذارید

اکثر والدین برای راحتی کودک در اتاق او تلویزیون می گذارند، در صورتی که نمی خواهید کودک شما به تلویزیون یا بازی های کامپیوتری اعتیاد پیدا کند بهتر است که در اتاق او تلویزیون نگذارید.

چگونه تلویزیون دیدن کودکان را محدود کنیم مطمئنا همه کودکان عاشق تماشای برنامه های دلخواه خود در تلویزیون هستند، اگر آنها را آزاد بگذاریم بدون شک زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون کرده و از درس و مشق غافل می شوند. این معضلی است که بسیاری از خانواده ها با آن درگیر هستند، در این مقاله سعی می کنیم با ارائه نکاتی به شما آموزش دهیم که چگونه زمان تماشای تلویزیون کودکان را محدود کنیم.

یک قانون همگانی داشته باشید

سعی کنید برای این که کودک شما به صورت کنترل شده تلویزیون تماشا کند ساعت های خاصی از روز یا روزهای خاصی از ماه کلا تلویزیون را روشن نکنید. چالش یک روز بدون تکنولوژی می تواند راه حل مناسبی باشد که به کودک بفهماند تمام دنیا در تلویزیون و برنامه های آن خلاصه نمی شود.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که والدین الگوی کودکان هستند، بنابراین سعی کنید که خودتان در خانه به کارهایی مثل مطالعه، انجام امور هنری، ورزش های روتین روزانه و انجام امور منزل مشغول باشید، این که تلویزیون در خانه شما مدام بدون هدف روشن باشد مطمئنا به کودک می فهماند که هر زمان علاقه داشت می تواند برنامه های آن را تماشا کند، در صورتی که تماشای تلویزیون در زمان صرف غذا، مطالعه و یا انجام امور مربوط به منزل مثل آشپزی، گردگیری، جارو کشیدن و …. تمرکز را از شما می گیرد. پس باید به کودک بیاموزید که در زمان انجام امور دیگر باید تلویزیون را خاموش کند.

مجله مدرسانه می تواند اطلاعات مفید تری به شما والدین محترم ارائه نماید

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.