من فاطمه گودرزی هستم، معلم خصوصی علوم هفتم در تهران، با سابقه ۱۰ سال تدریس درس علوم در مقاطع مختلف تحصیلی و دارای مدرک کارشناسی شیمی از دانشگاه زنجان هستم.
به یاد دارم که از کودکی همیشه مباحث علوم برای من بسیار خوشایند و کنجکاوی برانگیز بود، به همین دلیل علاقه به این درس از همان کودکی در من تقویت شد، من فکر می کنم که علوم یکی از کاربردی ترین منابع درسی در سیستم آموزشی است که در زندگی روزمره بسیار از آن استفاده خواهد شد و دانستن مطالب مربوط به آن بیش از آنکه جنبه علمی داشته در حالت کلی اطلاعات عمومی است و دانستن آنها برای هر شخص لازم است، به همین دلیل هیچ فرقی نمی کند که سطح سواد یک شخص چه مقدار باشد، دانسته ها و اطلاعات اوست که شخصیت و مهارت های او را در زندگی مشخص خواهد کرد.
برخلاف تصور عموم که درس علوم یک درس صرفا تئوری و اصطلاحا حفظی است که با حفظ کردن مطالب و کسب نمره خوب از این درس همه چیز تمام می شود، باید بگویم که این درس پایه دروس تخصصی نظیر فیزیک و شیمی و زیست در رشته های ریاضی و تجربی خواهد بود و همانطور که گفتم مطالبی را در درس علوم می خوانیم که بیشتر جنبه اطلاعات عمومی دارد و دانستن آن برای هرکسی و فارغ از هر رشته تحصیلی لازم است.
من برای این که دانش آموز به این درس علاقمند باشد سعی می کنم قبل از شروع مباحث درسی کنجکاوی او را در مورد مطالب درسی تحریک کنم و او را وادار می کنم تا در مورد موضوع درس فکر کرده و سوالات احتمالی خود را یادداشت کند، انجام آزمایشات ساده و ارائه مثال های ملموس و در دسترس از جمله موارد دیگری است که یادگیری درس علوم را برای دانش آموز شیرین تر می کند.
از آنجایی که قوه یادگیری در آموزش های دیداری بیشتر است، در مورد درس علوم برای این که مطالب را به صورت مفهومی و عمیق به دانش آموز انتقال دهیم بهتر است همیشه از آزمایشات علمی مناسب با موضوع درس بهره مند شویم. به این ترتیب مطالب آموزش داده شده به راحتی در ذهن دانش آموز باقی می ماند.
برای این که دانش آموز بتواند ارتباط خوبی با درس برقرار کند پیشنهاد می کنم از نمونه سوالات سال های قبل استفاده شود، به این ترتیب دانش آموز با نوع طراحی سوالات آشنا شده و تمرکز او بر مطالب مهم درسی بیشتر می شود، در حال حاضر کتاب های خوبی در این زمینه در بازار موجود است که می توان از آنها استفاده کرد.