ثبت نام

88904002 - 021

آنچه در انتخاب رشته پایه نهم باید بدانید!

انتخاب رشته پایه نهم انتخاب رشته در سال نهم ملاک‌ های موثر در انتخاب رشته نهم

انتخاب رشته در سال نهم تحصیلی یکی از مهمترین انتخاب ها در زندگی فردی به شمار می رود. شرایط تحصیلی در دانشگاه، انتخاب شغل موفق و موفقیت های کسب و کار تا حدود زیادی به این انتخاب رشته بستگی خواهد داشت. انتخاب رشته ای که مورد علاقه فرد بوده و متناسب با استعدادها و توانایی های او است به ساختن آینده ای دلخواه و موفق در زندگی فردی کمک می کند. هرچه اطلاعات کامل تری در زمینه انتخاب رشته کلاس نهم داشته باشید راحت تر می توانید این دوره را پشت سر بگذارید. ما در این مقاله به تمام نکات مهم پیرامون انتخاب رشته در سال نهم خواهیم پرداخت.

 

چگونه انتخاب رشته کنیم؟ حداقل نمره و معدل برای انتخاب رشته

مراحل کلی انتخاب رشته در سال نهم

در حالت کلی انتخاب رشته نهم چهار مرحله دارد که عبارتند از:

– به پایان رساندن امتحانات نیمسال دوم

– شرکت در آزمون های مشاوره ای

– کامل کردن فرم های هدایت تحصیلی

– انتخاب رشته بر اساس نتایج به دست آمده

منظور از نتایج به‌ دست‌­آمده در مرحله چهارم بررسی نتایج ۶ ملاک مهم موجود است که هر یک امتیاز مخصوص به خود را دارد و در نهایت جمع این امتیازها به ۱۰۰ می رسد و به  دانش­‌ آموز در انتخاب رشته مناسب کمک می­‌ کند.

ملاک‌ های موثر در انتخاب رشته نهم شامل موارد زیر می شود:

منظور از نتایج به‌ دست‌­آمده در مرحله چهارم بررسی نتایج ۶ ملاک مهم موجود است که هر یک امتیاز مخصوص به خود را دارد و در نهایت جمع این امتیازها به ۱۰۰ می رسد و به  دانش­‌ آموز در انتخاب رشته مناسب کمک می­‌ کند.

ملاک‌ های موثر در انتخاب رشته نهم شامل موارد زیر می شود:

– نظر دانش‌­آموز (۱۰ امتیاز): در جلسات مشاوره در مدرسه اطلاعاتی در مورد رشته ها به دانش آموز داده می شود و او کاربرگ هایی را پر می کند که تا حدود زیادی می تواند علایق او را مشخص کرده و در انتخاب رشته تأثیرگذار باشد.

– عملکرد تحصیلی دانش­‌آموز( ۳۵ امتیاز): نمرات دانش آموز در دروس دوره متوسطه اول بررسی می شود و معدل دروس اختصاصی هر رشته و عملکرد تحصیلی دانش آموز در انتخاب رشته او تأثیرگذار خواهند بود.

– نظر دبیران و والدین (۱۵ امتیاز): شناخت کامل دبیر از وضعیت درسی دانش آموز و علایق و مهارت های او ملاک دیگری در انتخاب رشته به شمار می رود. در این مرحله نظر دبیران ۱۰ امتیاز و نظر والدین ۵ امتیاز دارد.

– آزمون­‌های مشاوره‌­­ای(۳۰ امتیاز): در طول سال تحصیلی در مدرسه آزمون­‌هایی مانند آزمون استعداد، آزمون شخصیت و رغبت و … برگزار می شود که در انتخاب رشته مناسب موثر هستند. نتایج چنین آزمون هایی تا ۳۰ امتیاز در انتخاب رشته تأثیر  دارند.

– نظر مشاوره ( ۱۰ امتیاز): مشاور تحصیلی پس بررسی ملاک­‌ های ذکر شده، نظر دانش‌­آموز، عملکرد تحصیلی دانش‌­آموز، نظر دبیران و آزمون‌­های مشاوره‌ای نظر نهایی خود را در مورد انتخاب رشته موفق دانش آموز اعلام می کند.

 

حداقل نمره و معدل برای انتخاب رشته حداقل معدل و نمره برای انتخاب رشته ریاضی

چگونه انتخاب رشته کنیم؟

برای انتخاب رشته دانش آموز باید وارد سایت پادا شده و مراحل انتخاب رشته را به شرح زیر طی کند:

  1. ورود به سایت پادا
  2. انتخاب گزینه آموزشی و کلیک کردن روی مشاهده کارنامه
  3. با استفاده از کد ملی و رمز عبور وارد سامانه شوید.
  4. بخش انتخاب رشته نهم را انتخاب کرده و فرم شماره ۶ رشته تحصیلی را باز کنید.
  5. فایل اولویت بندی مناسب با هر دانش آموز برای او ارسال می شود.
  6. انتخاب رشته نهایی متناسب با امتیازها و علاقه دانش آموز صورت گرفته و برای ثبت نام به مدرسه مراجعه می شود.

حداقل نمره و معدل برای انتخاب رشته

شرط معدل و نمره برای انتخاب رشته نهم به دهم در همه رشته ها وجود دارد. گاهی نیز ممکن است که در نظر گرفتن حداقل نمرات دروس خاص در مورد برخی رشته ها ضروری باشد. در ایران برای انتخاب رشته نهم، داشتن حداقل معدل ۱۴ الزامی است. با این وجود ورود به برخی رشته های تحصیلی مثل ریاضی و فیزیک نیاز به نمرات بالا، استعداد و علاقه فردی نیز مورد توجه است.

وقتی دانش آموز در پایان کلاس نهم رشته تحصیلی خود را انتخاب می کند باید دوره سه ساله متوسطه دوم را در این رشته تحصیل کند. در طول این دوره دانش آموز دروس عمومی و تخصصی رشته تحصیلی خود را دریافت می کند و پس از پایان دوره دوم متوسطه در آزمون ورودی دانشگاه مرتبط با رشته تحصیلی خود شرکت می کند.

حداقل معدل و نمره برای انتخاب رشته ریاضی

رشته ریاضی از جمله رشته های گروه نظری است و دانش آموز برای تحصیل در این رشته باید در درس ریاضی قوی باشد. شرایط مورد نیاز برای تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک عبارتند از :

– نمره درس ریاضی و علوم در سه سال متوسطه اول با ضریب ۳ محاسبه خواهد شد.

– حداقل نمره در درس علوم ۱۴ و در درس ریاضی ۱۵ است.

– این رشته در مجموع به ۳۵ امتیاز از فرم هدایت تحصیلی نیاز دارد.

– حداقل معدل برای تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک ۱۴ است.

– مجموع سه نمره درس ریاضی و علوم در سه پایه هفتم و هشتم و نهم نباید کمتر از ضریب ۴۲ باشد.

حداقل معدل و نمره برای انتخاب رشته تجربی

رشته تجربی یکی دیگر از رشته های گروه نظری است که برای ورود و تحصیل در آن شرط معدل وجود دارد. تمام شرایط ورود به رشته تجربی دقیقا مشابه رشته ریاضی است.

حداقل معدل و نمره برای انتخاب رشته انسانی

رشته انسانی آخرین رشته تحصیلی شاخه نظری است که به آن می پردازیم. شرایطی که برای انتخاب رشته انسانی در نظر گرفته شده است عبارتند از :

– مجموع سه نمره در دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی در سه پایه متوسطه نباید کمتر از ۴۲ باشد.

– مجموع نمرات دروس در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب دروس حداقل ۳۷۸ باشد.

– داشتن معدل حداقل ۱۴ الزامی است.

– نمره زبان و ادبیات فارسی در دوره اول متوسطه با ضریب ۴ ، نمره درس مطالعات اجتماعی با ضریب ۳ و نمره درس عربی با ضریب ۲ محاسبه می شود.

حداقل معدل و نمره برای انتخاب رشته فنی حرفه ای

حداقل معدل و نمره برای انتخاب رشته فنی حرفه ای به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل سیستم آموزشی و شرایط آموزش دوره و همچنین نحوه سنجش می شود. در برخی از رشته های فنی حرفه ای نیاز به گذراندن آزمون ورودی و به دست آوردن نمره قبولی است.

برای تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای نمره درس ریاضی سه ساله دوره اول متوسطه باید حداقل ۱۰ باشد. مجموع سه نمره کمتر از ۳۰ نباشد. دروس ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن نباید کمتر از ۳۰ باشد.

حداقل معدل و نمره در انتخاب رشته کار و دانش

در انتخاب رشته کار و دانش مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریورهریک از درس های ریاضی، کار و فناوری بدون ضریب نباید کمتر از ۳۶ باشد.

نمره درس ریاضی در سه سال دوره اول متوسطه با ضریب ۲ و نمره درس کار و فناوری با ضریب ۳ محاسبه می شود. مجموع نمرات دروس مرتب طبا رشته انتخابی در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب باید حداقل ۱۸۰ باشد.

حداقل معدل و نمره برای انتخاب رشته ریاضی حداقل معدل و نمره برای انتخاب رشته فنی حرفه ای تأثیر معدل سال های هفتم و هشتم در انتخاب رشته

تأثیر معدل سال های هفتم و هشتم در انتخاب رشته

معدل سال های هفتم و هشتم می تواند بر انتخاب رشته در پایان سال نهم تأثیرگذار باشد. این معدل می تواند به عنوان یک شاخص برای ارزیابی توانایی ها، استعداد و علاقه دانش آموز مورد توجه قرار گیرد. ضمن این که برخی از دبیرستان های خاص برای ثبت نام دانش آموزان شرط معدل دارند که شامل معدل سال های هفتم و هشتم نیز می شود.

معدل کل سال هفتم با ضریب ۱ نقش خود را در امتیاز نهایی انتخاب رشته نهم ایفا می کند در حالی که معدل کتبی سال نهم به ضریب ۳ در نظر گرفته می شود. همچنین معدل کل سال هشتم نیز دارای ضریب ۱ در امتیاز نهایی انتخاب رشته است.

بیشترین میزان تأثیر معدل در انتخاب رشته سال نهم، مربوط به معدل کل کتبی نهایی است. در واقع هرچه به معدل دوره های آخر نزدیک به سال دهم نزدیک می شویم، اهمیت و تأثیر نمرات و معدل افزایش می یابد. بنابراین اهمیت نمرات نوبت دوم سال نهم از نمرات نوبت اول بیشتر است. پس از آن نمرات درس های شاخص در رشته های مورد نظر در سال های هفتم و هشتم مورد بررسی قرار می گیرند.

منظور از سهمیه ها در انتخاب رشته سال نهم چیست؟

در انتخاب رشته سال نهم منظور از سهمیه ها، سهمیه ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان در انتخاب رشته است، ضمن این که سهمیه منطقه هم در سال‌های اخیر نقش مهمی در این فرایند داشته است. تا جایی که اگر در یک منطقه  به طور مثال سهمیه رشته تجربی ۲۰۰ نفر باشد، رقابت در رشته‌ تجربی بسیار زیاد خواهد شد و حتی دانش ‌آموزان دارای معدل بالای ۱۸ هم به دلیل پر شدن ظرفیت پذیرش امکان تحصیل در این رشته را نخواهند داشت.

جمع بندی

همان طور که در این مقاله خواندید، انتخاب رشته در پایان کلاس نهم یک پروسه کاملا مهم و جدی است که نقش بسیار مهمی در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموز ایفا می کند و باید برای آن وقت و زمان کافی در نظر گرفته شده و بررسی و  ارزیابی های جدی انجام گیرد. این انتخاب رشته باید بر اساس توانایی ها، علاقمندی و استعدادهای دانش آموز انجام گیرد  و نقش مهمی در موفقیت تحصیلی در دبیرستان و همچنین ادامه تحصیل در دانشگاه خواهد داشت. استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی در انتخاب رشته سال نهم نقش بسیار مهمی در یک انتخاب آگاهانه و صحیح خواهد داشت.

علی احیائی

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.