هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

کاربرد ریاضی در زندگی مردم عادی

اگر قرار باشد به کاربرد ریاضی در علوم مختلف بپردازیم ممکن است این تصور ایجاد شود که ریاضی فقط برای کسانی که قصد دارند در یک زمینه علمی و تخصصی فعالیت کنند کاربرد خواهد داشت. اما کاربرد ریاضی فراتر از این مسائل است و حتی در زندگی روزمره مردم عادی نیز تأثیرگذار بوده و بیشترین نقش را دارا است. به همین دلیل است که معتقدیم ریاضی یک علم بسیار مهم است که حتی اگر سواد خواندن و نوشتن نداشته باشید نیز به مباحث آن نیاز پیدا خواهید کرد. در واقع ریاضی آنقدر با زندگی روزمره ما درآمیخته شده است که آن را درک نمی کنیم و یا نادیده می گیریم.  ریاضی از ملزومات زندگی هر انسانی است که همانند سایر نیازهای اساسی او باید مورد توجه قرار گیرد. ما بدون ریاضی و مباحث اصلی آن قادر به رفع نیازهای روزمره خود نخواهیم بود. اگر به این موضوع شک دارید همراه ما باشید تا از این همه تأثیرگذاری ریاضی بر زندگی بشر شگفت زده شوید.

ریاضی؛ علمی که همه به آن آگاهیم بدون آن که خودمان متوجه باشیم!

ما قبلا هم در مقالاتی اشاره کرده بودیم که ریاضی علمی نیست که انسان آن را ایجاد کند، بلکه انسان ریاضی را کشف کرده است و این به آن معنا است که ریاضی در ذات خلقت جهان وجود دارد. این میزان درک ما از مسائل ریاضی است که باعث می شود آن را یک علم بدانیم. در واقع تمام مباحث ریاضی را می توان در هر گوشه و کنار دنیا پیدا کرد. انواع  الگوهای ریاضی، تناسبات هندسی، معادلات جبر و … در خلقت جهان قابل مشاهده است. با این حال می توان در بخش های جزئی تری از زندگی روزمره بشر نیز ریاضی و مباحث آن را یافت. شگفت زده خواهید شد اگر بگوییم بسیاری از معلومات بدیهی ما از خلقت از جمله درک زمان، مکان، فضا، مقیاس ها و … همگی از مباحث ریاضی سرچشمه می گیرد. در ادامه به برخی از مهمترین مباحث ریاضی که در زندگی روزمره ما جاری است و آنقدر بدیهی به نظر می رسد که نادیده گرفته می شود می پردازیم.

کاربرد ریاضی در آشپزی

ریاضی بیش از آنچه تصور می کنید در زندگی شما جاری است. شما بدون آن که توجه کنید از ریاضی در آشپزی استفاده می کنید. می گویید چطور؟ وقتی قرار است برای ۱۰ نفر نیمرو درست کنید از قوانین تناسب استفاده می کنید. مثلا می گویید برای هر نفر دو تخم مرغ و در نهایت بیست تخم مرغ برای ده نفر لازم است.

در طبخ یک کیک خوشمزه تناسب پیمانه ها را رعایت می کنید: یک پیمانه آرد، نصف پیمانه شکر، به ازای هر پیمانه آرد دو تخم مرغ، نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر و …! می بینید حتی در این بخش از زندگی هم اعداد و تناسبات میان آنها را باید رعایت کنید تا یک کیک خوشمزه داشته باشید.

کاربرد ریاضی در حساب و کتاب

زندگی انسان سرشار از حساب و کتاب است! شما در طول روز بارها اسکناس های خود را می شمارید. مبالغی که خرج کرده اید را محاسبه می کنید. برای زمانتان برنامه ریزی می کنید و حساب می کنید که تا چه ساعتی چه کاری را انجام دهید تا به همه کارها برسید. وقتی میهمان دارید تعداد لیوان، قاشق، چنگال و بشقاب را با توجه به تعداد میهمانان انتخاب می کنید. در واقع بدون این که خودتان بدانید دائم در حال حساب و کتاب کردن هستید و از مفاهیم ریاضی برای این کار استفاده می کنید.

کاربرد ریاضی در دکوراسیون داخلی

برای این که دکوراسیون منزلتان زیباتر به نظر برسد احتیاج دارید که همه چیز را دقیقا اندازه گیری کنید و تناسب بسیاری از آیتم را با هم در نظر داشته باشید. شما اندازه پنجره ها را می گیرد اما پرده ای که برای آن آماده می کنید متناسب با اندازه پنجره است. مثلا اگر پنجره شما ۳ متر طول دارد با توجه به میزان چینی که برای پرده نیاز دارید پارچه می خرید. مثلا پرده پرچین می خواهید سه برابر اندازه پنجره پارچه می خرید. این نکته در خرید فرش، روفرشی، موکت، کمدها و … هم صدق می کند.

کاربرد ریاضی در آمار و ارقام

در کسب و کار شما حساب و کتاب های مالی بیشترین نقش را در موفقیت کاری دارد. این که چقدر سرمایه لازم دارید تا کسب و کارتان را شروع کنید. هزینه های خرید مواد اولیه، هزینه تولیدات، بسته بندی، حمل و نقل و … همگی بر اساس مباحث آماری تخمین زده می شوند. اگر شما از ریاضی سررشته نداشته باشید چگونه می خواهید این محاسبات را انجام دهید؟ آمار یکی از کاربردی ترین زیرشاخه های ریاضی است که در زندگی بشر امروز بیشترین نقش را ایفا می کند.

کاربرد ریاضی در مدیریت زمان

زندگی انسان امروز با مدیریت زمان گره خورده است. شما اگر تصمیم دارید فرد موفقی باشید باید ریاضی را در زندگی خود دریابید. می پرسید چگونه؟!

زمان با ارزش ترین دارایی انسان ها محسوب می شود. انسان تلاش می کند تا با مدیریت زمان بهینه ترین عملکرد خود را به نمایش درآورده و در انجام امور زندگی خود موفق باشد. شما برای برنامه ریزی زمانی به ریاضی نیاز دارید. شما باید تخمین بزنید که هرکار چه مدت زمانی برای انجام نیاز دارد، با استفاده از علم تناسب، به زمان های لازم دست پیدا کرده و آنها را در برنامه خود لحاظ کنید. مثلا با خودتان می گویید هر سوال ریاضی به ده دقیقه زمان برای حل کردن نیاز دارد. در تکلیف امروز ۱۰ سوال ریاضی را باید حل کنم پس تقریبا به ۱۰۰ دقیقه زمان نیاز دارم! می بینید به همین راحتی! شما در حال استفاده از تناسبات ریاضی برای تخمین مدت زمان لازم در حل مسائل ریاضی هستید!

یا تصور کنید که قرار است به مسافرت بروید. سرعت مجاز حرکت با خودرو ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است. مقصد شما ۵۰۰ کیلومتر تا مبدا فاصله دارد. شما چند ساعت در سفر خواهید بود؟ برای پاسخ به این سوال شما نیاز به درک ریاضیات و علم مکانیک خواهید داشت!

شما با تسلط به ریاضیات می توانید بسیاری از محاسبات روزمره خود را انجام دهید. تناسبات را ایجاد کرده و تخمین های لازم را برآورد کنید.

کاربرد ریاضی در خیاطی

حتی برای دوخت یک دم کنی ساده، یک دستگیره، یک شلوار و … نیز باید ریاضی بدانید. شما باید اندازه های دقیق مورد نظرتان را روی پارچه یا الگو پیاده سازی کنید و سپس اقدام به دوخت نمایید تا بتوانید آنچه را در ذهن دارید به خوبی از کار درآورید.

سخن مدرسانه با شما

همان طور که در موارد بالا اشاره کردیم، بدون این که خودمان متوجه باشیم در زندگی دائم با علم ریاضی سر و کار داریم، ما مدام در حال استفاده از اعداد و ارقام و فرمول های ریاضی هستیم. هرچه سطح زندگی یک فرد بالاتر بوده حرفه تخصصی تری داشته باشد، نیاز او به ریاضی بیشتر خواهد بود. به طور مثال مهندسین، معماران، هنرمندان، ورزشکاران و … همگی در سطوح مختلف از مباحث ریاضی برای رسیدن به موفقیت خود استفاده می کنند. شما نمی توانید ریاضی را در زندگی خود انکار کنید.

شاید وقت آن رسیده که برای همیشه به ریاضی با زاویه دید متفاوتی نگاه کنید. به جای مقابله با این علم کاربردی با آن دوست باشید و به اندازه نیازتان از آن بهره مند شوید. بهتر است به برخی شبهات کلیشه ای مثل این که ” ما آخر نفهمیدیم انتگرال در زندگی ما چه کاربردی داشت” توجهی نداشته باشید. شاید انتگرال در زندگی یک خانم خانه دار نقش اساسی نداشته باشد اما مطمئنا دیگر مباحث ریاضی در زندگی روزمره ما نقش مهمی دارند که نمی توان آن را نادیده گرفت.

Visits: 76

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره توسعه فردی و رشد فکری حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.