هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

نکات مهم برای والدین و معلمین دانش آموزان اوتیسمی

اوتیسم امروزه یک پدیده ناشناخته نیست و اطلاعات بسیار مناسب و مهمی در رابطه با این اختلال در دسترس عموم قرار دارد. مهمترین نکته در خصوص اوتیسم، وجود دانش آموزانی با این اختلال در مدارس است. کودکان اوتیسمی مانند سایر کودکان نیازمند آموزش هستند و بسیاری از کودکان اوتیسم در مدارس معمولی و کنار دانش آموزان دیگر مشغول به تحصیل هستند. این دانش آموزان عموما چالش های منحصر به فردی را تجربه می کنند. نه تنها دانش آموزان اوتیسمی بلکه والدین و معلمین آنها نیز با این چالش ها روبه رو می شوند. تحقیقات بین المللی نشان می دهد از هر ۶۸ کودک ۱ نفر به اختلال اوتیسم (ASD) مبتلا است. این مطالعات نشان می دهد تقریبا ۷۷ درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم در مدارس عمومی و معمولی تحصیل می کنند.

تأثیر اوتیسم بر زندگی تحصیلی

می دانیم که یک فرد اوتیسمی در تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگران دچار چالش است و چنین مشکلی می تواند همه زندگی به ویژه زندگی تحصیلی یک فرد را تحت تأثیر قرار دهد. این چالش ها عموما منجر به استرس، اضطراب، افسردگی و در نهایت نا امیدی و ترس از مدرسه شود. طبق مطالعات صورت گرفته ۷۲ درصد دانش آموزان اوتیسمی نیازهای بهداشت و روان متفاوت با سایر کودکان دارند. کلاس های درسی در سیستم آموزشی مدرن امورز متکی به توانایی تعامل و معاشرت با دیگران است. چنین مسئله ای می تواند باعث افزایش استرس، نگرانی، اضطراب و افسردگی دانش آموزان اوتیسم باشد.

از طرف دیگر معلمانی که در کلاس درس دانش آموز اوتیسمی دارند نیز با چالش هایی روبه رو خواهند بود. دانش آموزان اوتیسم چهار برابر بیشتر از همسالان خود به خدمات یادگیری و پشتیبانی های اجتماعی نیازمند هستند. یادگیری عاطفی – اجتماعی و کمک به برقراری ارتباط میان دانش آموز اوتیسمی، دوستان در کلاس و معلم می تواند نقش مهمی در یادگیری و آموزش دانش آموزان اوتیسمی داشته باشد.

نکات مهم برای معلم ها

یک دانش آموز اوتیسمی اگرچه به لحاظ ظاهری هیچ فرقی با دانش آموزان دیگر کلاس شما ندارد اما باید بپذیرید که بیش از سایرین به توجه و حمایت شما نیاز خواهد داشت. مثلا شاید نیاز باشد که شما مطالب درسی را با آرامش بیشتر و شیوه های جذاب تری برای او تکرار کنید. ممکن است دانش آموز شما در انجام تکالیف درسی متفاوت از سایرین عمل کند. بنابراین بهتر است در مورد این دانش آموزان به جای تأکید بر قوانین کلاسی به میزان یادگیری و شیوه های پاسخگویی او توجه داشته باشید. اکثر دانش آموزان اوتیسمی در مهارت های دست ورزی و مهارت های حرکتی دچار ضعف و نیازمند پشتیبانی و کمک هستند.

در اختیار داشتن فضای آرام کلاسی، استفاده از روش های مدرن و جذاب آموزشی، کمک به سازماندهی مطالب آموخته شده و کمک به برقراری ارتباط با دوستان و مدرسه از جمله مهمترین راهکارهایی است که معلمین باید به آنها توجه کنند.

راه های حمایت از دانش آموز اوتیسمی در مدرسه

دانش آموزان اوتیسمی دارای نقاط ضعف و قوت بسیاری هستند. از طرفی نیازهای متفاوتی در مقایسه با دیگر دانش آموزان دارند. نباید از این نکته غافل شد که بسیاری از دانش آموزان اوتیسمی دارای درجه هوشی بالاتر از  حد معمول هستند و متأسفانه برخی نیز درجه هوشی کمتری از حد معمول دارند. بنابراین برای حمایت از این دانش آموزان باید اطلاعات و آگاهی کافی در خصوص این اختلال و شرایط آن داشته باشید. این اطلاعات کمک می کند تا ارتباط موثرتری با او برقرار کرده و بتوانید او را در محیط مدرسه به یک فرد با مهارت های ارتباطی مناسب تبدیل کنید. مهمترین نکاتی که به شما کمک می کند تا به عنوان یک معلم در تعامل با دانش آموز اوتیسمی خود بهترین تصمیمات را اتخاذ کنید  عبارتند از :

با خانواده او در تماس باشید

شما باید اطلاعات کافی در مورد شرایط ویژه دانش آموز خود داشته باشید، بنابراین توصیه می شود با اولیای او در ارتباط باشید.البته توجه داشته باشید بنا به تجربه ای که از والدین این نوع از دانش آموزها داریم ممکن است در خصوص این موضوع با شما صادق نباشند. به همین شما می توانید مشکلات خود را با آنها در میان بگذارید ، گزارش ارزیابی ها و پیشرفت های دانش آموز را در اختیار آنها قرار دهید و حتی می توانید با پزشک دانش آموز اوتیسمی در خصوص او صحبت کنید.

نقاط ضعف و قوت او را بیابید

هر انسانی نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارا است. دانش آموزان اوتیسمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هریک از آنها دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است کمی در رفتار او دقیق شوید، نقاط قوت و ضعف او را کشف کنید، این مسئله کمک می کند تا بتوانید بهتر با او تعامل برقرار کرده و در آموزش او موفق تر باشید.

به چگونگی یادگیری او توجه کنید

مهمترین مسئولیت و وظیفه شما آموزش به دانش آموزان است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که یک دانش آموز اوتیسمی مانند سایر دانش آموزان کلاس نیست و روش های آموزش متفاوت تری را باید در مورد او اتخاذ کنید. تحقیقات نشان می دهد بسیاری از دانش آموزان مبتلا به اوتیسم با روش های اموزشی بصری بهتر یاد می گیرند. پس شما به یک برنامه آموزشی بصری و جذاب نیاز دارید. شما باید کاری کنید که او درک و آرامش بیشتری داشته باشد. روش های مختلف آموزشی را امتحان کنید، مطمئنا بهترین روش را کشف خواهید کرد.

کمک بخواهید

نباید فراموش کنید که شما معلم یک کلاس حداقل ۲۰ نفر هستید و به جز دانش آموز اوتیسمی دست کم ۲۰ دانش آموز دیگر دارید. پس توجه کردن به تنها یک دانش آموز امکان پذیر و اخلاقی نیست. مگر این که کلاس شما خصوصی باشد.

شما می توانید یک دستیار درخواست کنید و از مدرسه کمک بخواهید. وقتی دستیار شما در حال بازدید تکالیف است شما می توانید کنار دانش آموز اوتیستیک خود نشسته و او را راهنمایی کنید یا نکات درسی را به صورت شخصی به او توضیح دهید.

برنامه ریزی داشته باشید

داشتن دانش آموز مبتلا به اوتیسم در کلاس به آن معنا است که شما باید دو برنامه ریزی متفاوت داشته باشید. یک برنامه ریزی مخصوص دانش آموزان عادی و یک برنامه ریزی برای دانش آموز اوتیسمی!  شما باید حالات روحی و شخصی دانش  آموز اوتیسمی را زیر نظر داشته باشید تا در صورت نیاز سریعا در کنار او قرار گیرید و به او آرامش بدهید. به این ترتیب دانش آموز اوتیسمی شما احساس امنیت و آرامش بیشتری در کلاس داشته و عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

توصیه هایی برای والدین اوتیسمی

اگر شما از جمله والدینی هستید که فرزند اوتیسمی دانش آموز دارید در وهله اول باید شکرگزار باشید از این که فرزند شما بهره هوشی مناسبی برای حضور در مدرسه دارد. ضمن این که باید بدانید نسبت به والدین معمولی وظایف بیشتری بر عهده شما خواهد بود. برای این که فرزند شما بتواند دوران تحصیل را با موفقیت پشت سر بگذارد نیازمند حمایت شما است. در ادامه به بیان برخی نکات و توصیه ها می پردازیم که می تواند به شما کمک کند تا در دوره تحصیل فرزند خود با چالش های کمتری روبه رو شوید.

اطلاعات کافی داشته باشید

برای این که بتوانید بیشترین کمک را به فرزند خود کنید باید در مورد اختلال اوتیسم اطلاعات دقیق داشته باشید. این که چگونه می توانید با فرزند خود ارتباط بگیرید، اعتماد و امنیت او را تقویت کنید، او را برای حضور در مدرسه آماده سازید و یا در انجام تکالیف کمک کنید، همگی بستگی مستقیم به میزان اطلاعات شما از اختلال اوتیسم دارد. بنابراین سعی کنید تا می توانید اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهید.

با مدرسه در ارتباط باشید

بسیار مهم است که شما دائما با اولیای مدرسه و به ویژه معلم فرزند خود در ارتباط باشید. در مورد شرایط او در کلاس درس، مشارکت در امور درسی، پیشرفت های تحصیلی، مشکلات آموزشی، ارتباط با دوستان و … از معلم و اولیاء مدرسه سوال کنید. به این ترتیب می توانید یک برنامه جامع و مناسب برای پیشرفت در الگوهای رفتاری و آموزشی فرزند خود تهیه کنید و گام های آگاهانه تری بردارید.

از معلم خصوصی کمک بگیرید

فرزند شما با دانش آموزان معمولی فرق دارد بنابراین نمی توانید توقع داشته باشید که همه مطالب درسی را به خوبی و در کلاس بیاموزد. او نیاز به تمرین و تکرار بیشتری دارد. شاید بهتر باشد که برای او معلم خصوصی بگیرید تا در خانه نیز تحت آموزش قرار داشته باشد. به این ترتیب شما فرصت کافی برای رسیدگی به سایر امور را خواهید داشت و خیالتان از بابت آموزش حرفه ای فرزندتان راحت خواهد بود.

هدفمند تلاش کنید

برای این که دچار یأس و سرخوردگی ناشی از تلاش های سخت نشوید، بهتر است هدفمند گام بردارید. توصیه می کنیم که هدف بزرگتر که آموزش و یادگیری است را به گام های کوچکتری تقسیم کنید. مثلا در گام اول ایجاد الگوهای رفتاری مناسب در کلاس درس و مدرسه و تعامل با دوستان، گام بعدی ایجاد امنیت و آرامش فرزندتان در کلاس برای توجه و تمرکز روی آموزش، در قدم بعد باید به موفقیت در انجام تکالیف و مرور درس ها بپردازید تا در نهایت بتوانید به پیشرفت تحصیلی و موفقیت در امتحانات برسید.

پشتیبان و حامی او باشید

دانش آموزان اوتیسمی نیاز به حمایت و پشتیبانی بیشتری دارند. آنها باید به آرامش و امنیت برسند تا بتوانند رفتارهای طبیعی داشته باشند. بنابراین بسیار مهم است که فرزندتان این احساس را داشته باشد که برای شما مهم است و با عشق و  علاقه برای او وقت می گذارید و به فکر او هستید.

جمع بندی

اوتیسم یک اختلال شخصیتی و رفتاری است که متأسفانه در سال های اخیر رشد چشمگیری در سراسر دنیا داشته است. خوشبختانه تعداد زیادی از کودکان اوتیسمی شرایط حضور در مدارس عادی را دارند و این می تواند برای چنین افرادی نور امیدی برای گام نهادن به جامعه آینده باشد. بنابراین مدرسه و خانواده می توانند به عنوان تأثیرگذارترین عوامل در یادگیری و آموزش بیشترین نقش را در زندگی فردی، اجتماعی و تحصیلی افراد اوتیسمی داشته باشند. ما در این مقاله به نکاتی اشاره کردیم که به والدین و معلمان کمک می کند تا با چالش های پیش روی آموزش افراد اوتیستیک در مدرسه روبه رو شوند. و در آخر پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر افراد اوتیسمی فیلم تمپل گراندین (Temple Grandin) محصول سال ۲۰۱۰ میلادی به کارگردانی میک جکسون را مشاهده نمایید.

Visits: 56

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره توسعه فردی و رشد فکری حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.