منصوره غلامی هستم، معلم خصوصی درس علوم پایه های مختلف تحصیلی در تهران، بیش از ۸ سال است که به تدریس خصوصی این درس مشغولم و دارای مدرک کارشناسی زیست جانوری از دانشگاه آزاد هستم.
درس علوم از جمله دروسی است که برای بسیاری از دانش آموزان درس محبوبی محسوب می شود، از آنجایی که مطالب علوم با مسائل روزمره زندگی اطراف ما در ارتباط است، تجسم مباحث آن برای دانش آموز بسیار راحت تر است و همچنین میتوان از شیوه های تدریس بصری مثل انجام آزمایشات علمی و یا آموزش در طبیعت برای این درس استفاده کرد.
در علوم پایه هفتم دانش آموز با مباحث مربوط به اتم، سلول و انرژی آشنا می شود، مباحثی که می تواند برای بسیاری از دانش آموزان کنجکاوی برانگیز و جالب باشد، از طرفی مسائلی در این سرفصل های درسی نهفته است که یادگیری آنها برای برخی دانش آموزان ممکن است سخت به نظر برسد. بنابراین شیوه های تدریس می تواند در یادگیری بهتر بسیار موثر باشد.
من به عنوان معلم علوم همیشه سعی کرده ام که مباحث درسی را به ساده ترین شیوه ممکن تشریح کنم تا دانش آموز به خوبی آنها را فرا گیرد، ضمن این که بهتر است از مثال های ملموسی مربوط به هر مبحث درسی استفاده شود که دانش آموز پایه هفتم بتواند آن را در ذهن تجسم کند.
درس علوم یک درس تئوری تشریحی است و برخی از مطالب موجود در کتاب نیاز به مطالعه دقیق و عمیق دارند و برخی دیگر از نکات باید به شیوه های عملی آموخته شود، بنابراین معلمی در راه آموزش این درس موفق است که بتواند با شیوه های ترکیبی آموزشی از جمله استفاده از جلوه های بصری آموزشی مثل انواع آزمایشات علمی دانش آموز را در یادگیری بهتر مطالب یاری کند.
در کلاس های خصوصی معمولا مهمترین نکته داشتن یک برنامه ریزی دقیق و کاربردی است، اگر دانش آموز یک برنامه منظم داشته باشد و به شکل مرتب مورد ارزیابی قرار گیرد مطمئنا نقاط ضعف او زودتر مشخص شده و می توان برای حصول نتیجه بهتر روی نقاط ضعف او متمرکز شد.
استفاده از کتب کمک درسی در مورد درس علوم از آن جهت که به مطالب مهم درسی اشاره کرده و دارای نمونه سوالات امتحانی است می تواند کمک کننده باشد. بنابراین می توان به عنوان یک مکمل درسی از این کتاب ها استفاده کرد، اما بهتر است که منبع اصلی آموزشی همچنان کتاب درسی باشد.
آنچه در مورد تدریس خصوصی درس علوم اهمیت دارد این است که دانش آموز یک برنامه ریزی منظم داشته و بر عملکرد او نظارت صحیح و درستی داشت. در این صورت می توان با مرور مداوم مطالب درسی مطالب آموخته شده را به حافظه بلند مدت دانش آموز منتقل کرد.