من فاطمه ندرلو هستم، مدرس ریاضی دوره ابتدایی، دارای مدرک کارشناسی تدریس ریاضیات ابتدایی هستم و بیش از ۱۰ سال است که به عنوان معلم پایه سوم دبستان مشغول به فعالیت هستم.
پایه های تحصیلی مقطع دبستان اهمیت بسیاری از نظر آموزشی دارند اما من فکر می کنم سه سال اول دوره ابتدایی با توجه به تجربه نخستین سالهای آموزش رسمی نقش مهمی در یادگیری، علاقمندی دانش آموز به درس و کشف توانایی های دانش آموزان خواهد داشت.
بر خلاف تصور عامه مردم که فکر می کنند مباحث ریاضیات دوره ابتدایی ساده و روان هستند باید بگویم آموزش دادن مفاهیم ابتدایی ریاضیات به دانش آموزان پایه های اول و دوم و سوم بسیار مشکل است. با توجه به این که این مفاهیم باید با زبان بسیار ساده و روان و با دایره لغات محدودی که یک دانش آموز در سنین ۷ تا ۹ سالگی دارد و همچنین کمک برای تصویر سازی ذهنی در درک بهتر مفاهیم ریاضی می تواند بسیار سخت و چالش برانگیز باشد.
من فکر می کنم بهتر است از معلمان بسیار با تجربه در این مقطع استفاده شود، چرا که آموزش استاندارد و درست در این مقطع حساس از آموزش نقش مهمی در نگرش ذهنی دانش آموز به درس و تحصیل و به ویژه درس ریاضیات خواهد داشت.
تمام تلاش والدین و سیستم آموزشی باید بر آموزش مفهومی ریاضیات در این مقطع باشد، به ویژه این که ریاضی یک درس مفهومی است و دانش آموز باید مفاهیم آن را تا پایان تحصیلات خود به یاد داشته باشد، جدای این که بسیاری از مفاهیم ریاضیات کاربرد روزمره در زندگی انسان دارند، مثل انجام محاسبات ریاضی که تقریبا همه ما روزانه با آن سر و کار داریم.
برای این که دانش آموز کلاس سومی بتواند ریاضی سوم دبستان را به صورت مفهومی بیاموزد، نیاز است تا از شیوه های خلاقانه و متفاوتی برای آموزش ریاضی استفاده شود، به ویژه در مقطع دبستان استفاده از آموزش های بصری می تواند بسیار مفید باشد. بنابراین معلمان و والدین عزیز باید این نکته را در نظر داشته باشند که استفاده از روش های بصری برای آموزش ریاضی بسیار کارآمد خواهد بود.
نکته مهم بعدی در مورد آموزش مفهومی ریاضیات این است که دانش آموز شیوه صحیح مطالعه و تمرین ریاضی را بیاموزد، اگر بتوان از همین آغاز سنین دوره دبستان این شیوه های آموزشی را به کودکان آموخت مطمئنا در سالهای بالاتر کار آسان تری را پیش رو خواهند داشت.
استفاده از کتاب های کار و همچنین بررسی مداوم میزان یادگیری دانش آموز از جمله موارد دیگری است که در آموزش مفهومی باید به آن توجه داشت.