من رضا مقصودی هستم، دارای مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی از دانشگاه تربیت مدرس و سابقه ۱۲ سال تدریس در کلاس پنجم هستم. ۵ سال است که به عنوان معلم تقویتی ریاضی پنجم دبستان در تهران مشغول به کار هستم.
یکی از مهمترین اهداف من در خصوص آموزش به دانش آموزان در کلاس های درسی، سعی در آموزش مفهومی درس ریاضیات در این پایه است. من فکر میکنم جای شیوه های آموزشی استاندارد و مفهومی ریاضیات در سیستم آموزی کشور ما کاملا خالی است و این وظیفه معلمان مدرسه و یا معلمین خصوصی است که دانش آموزان را با شیوه های استاندارد آموزشی آشنا کنند.
به عقیده من در کلاس های درسی مدرسه بهتر است که معلمین از شیوه های خلاقانه تری برای آموزش مفاهیم استفاده کنند، دانش آموز باید برای یادگیری با چالش روبه رو باشد. باید به دنبال پاسخ سوالات خود باشد، اما متاسفانه صرف آموزش و حفظ کردن مطالب این روزها حال آموزش مفهومی دروس مهمی چون ریاضیات اصلا خوب نیست.
من در کلاسهای خصوصی همیشه از یک برنامه ریزی مداوم و هدفمند برای دانش آموزانم استفاده می کنم وقتی دانش آموز برای یادگیری درس مفهومی و مهمی چون ریاضیات هدف و برنامه ای داشته باشد با انگیزه بیشتری پیش می رود و تلاش می کند.
نکته مهمی که باید به دانش آموزان عرض کنم این است که هر دانش آموز باید برنامه منحصربه فردی که بر اساس نقاط قوت و ضعف او تعیین شده است داشته باشد، بنابراین استفاده از یک الگوی برنامه ریزی یا برنامه های آماده مطمئنا پاسخگو نخواهد بود، در این زمینه میتوانید با مشاورین تحصیلی مشورت کنید.
استفاده از کلاس های خصوصی و تقویتی برای دانش آموزانی که در یادگیری ریاضیات دچار مشکل هستند می تواند ایده خوبی باشد. حتی دانش آموزانی که علاقه دارند در ریاضی پیشرفت داشته باشند و یا دانش آموزانی که برای امتحان تیزهوشان آماده می شوند می توانند از کلاس های خصوصی بهره مند شوند.
بنده استفاده از کتاب های کمک درسی به ویژه کتاب هایی که با محوریت آموزش مطالب درسی و تشریح مفاهیم تدوین شده اند برای دانش آموزان مفید نمی دانم، سعی می کنم با طراحی سوالات مختلف از هر مبحث درسی و یا استفاده از نمونه سوالات مختلف تستی و تشریحی از مطالب درسی دانش آموز را به حل تمرین های مختلف از هر مبحث تشویق کنم.
نباید نقش انگیزه بخشی و همچنین ایجاد یک تصویر ذهنی مثبت از یادگیری ریاضی را در ذهن دانش آموز نادیده گرفت، اکثر دانش آموزان شاید مشکل خاصی برای یادگیری ندارند اما به دلیل تصویر ذهنی منفی و عدم اعتماد به نفس نمی توانند عملکرد خوبی از خود ارائه دهند.