ثبت نام

88904002 - 021

انواع مشاغل مهندسی و آشنایی با آنها

در این بخش از سایت مدرسانه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مهندسان چه می کنند و درباره انواع مختلف مشاغل مهندسی توضیحاتی دهیم

مطمئنا از هر ده کودکی که در مورد شغل آینده آنها سوال کنید، بیش از نیمی از آنها علاقه دارند که در آینده مهندس شوند، این که مهندسی واقعا چه شغلی است و چه مواردی را در بر می گیرد مسئله ای است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.  اگر از خود می پرسید که چگونه ساختارها و سیستم ها طراحی یا ساخته می شوند ، ممکن است برای حرفه مهندسی مناسب باشید. خواه ساختن تونل ، طراحی فناوری انرژی پایدار یا ساخت ماشین آلات ، مهندسان تأثیر قابل توجه و گسترده ای بر جهان اطراف ما و نحوه تعامل با آن دارند.

با پیشرفت صنعت مهندسی برای همگام شدن با نیازهای متغیر جامعه ، مشاغل مهندسی بیش از هر زمان دیگری هیجان انگیز ، متنوع و غیر منتظره است.

نگاهی به انواع مهندسان

با وجود گزینه های متنوع در این رشته ، مهندسان دیگر محدود به زمینه های “سنتی” مانند صنایع ساخت و ساز و خودرو نیستند. این روزها مهندسان نیروی انسانی بسیار ارزشمندی هستند که برای طراحی ، ساخت ، حل مشکلات و حفظ راه حل های صنعتی ، زیرساخت ها و فناوری پایدار در زمینه هایی مانند بهداشت ، انرژی ، کشاورزی و صنایع غذایی و آشامیدنی به آنها متکی هستیم.

ما شاهد تغییر واقعی در نوع صنایع و شرکت هایی هستیم که در جامعه جدید فعال هستند، به همین دلیل است که صنایع مهندسی نیز در آینده با تغییرات شگفت آوری روبه رو خواهند شد، چرا که بشر و نیاز آن در سالهای پیش رو تغییر می کند و بنابراین، الگوها ، ساختارها و هرچیزی که به صنایع آینده مرتبط باشد با تغییر و تحولات بنیادین روبه رو خواهد شد.

انواع رشته های مهندسی و کاربرد آنها

همانطور که گفتیم رشته های مهندسی به انواع گوناگونی تقسیم می شوند که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

مهندس مکانیک چه می کند؟

مهندسی مکانیک یکی از گسترده ترین رشته های مهندسی است. شغل مهندس مکانیک می تواند بین طراحی ، توسعه و ساخت ماشین آلات و محصولات پیچیده در هر اندازه ، مانند قطعات خودرو، هواپیما، فضا پیما و … ، فناوری و محصولات ورزشی ، ماشین آلات سنگین کشاورزی و ماشین آلات مورد استفاده در ساختمانها (مانند مجاری هوا و گاز و سیستم های سیال) متفاوت باشد.

در این بخش از سایت مدرسانه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مهندسان چه می کنند و درباره انواع مختلف مشاغل مهندسی توضیحاتی دهیم

مهندس عمران چه می کند؟

در واقع مهندسان عمران مغز متفکر پشت ساختمان ها و سازه هایی مانند پل ، تونل ، سد ، فرودگاه ، راه آهن و جاده ها هستند. کار یک مهندس عمران طراحی، ایجاد و حفظ ساختارها و زیرساخت های پایدار روزمره مورد استفاده در جامعه مدرن است. اگر به نحوه زندگی در جامعه فکر کنید ، چه در یک شهر بزرگ و چه در یک منطقه کوچک ، چالش های ناشی از زیرساخت ها – نحوه سفر ، نحوه انتقال انرژی ، نحوه اتصال شبکه آب یا فاضلاب به یکدیگر – مشکلاتی که توسط مهندسین عمران حل می شود.

مهندس برق و الکترونیک چه می کند؟

مهندسان برق و الکترونیک بر چگونگی تولید ، ذخیره ، توزیع و استفاده از برق و همچنین وسایل الکترونیکی کنترل کننده این فرایندها تمرکز می کنند. در حالی که تولید و توزیع برق متداول ترین زمینه برای کار مهندسان برق و الکترونیک است ، آنها در بسیاری از زمینه های دیگر نیز مشاغل پیدا می کنند. مهندسان برق و الکترونیک در تولید و توزیع نیرو ، مانند شرکت های خدمات آب و برق ، و فناوری های نوظهوری چون وسایل نقلیه خودران ، انرژی های تجدیدپذیر ، اتوماسیون و کنترل آنها دارای نقش تاثیرگذار هستند.

یک مهندس محیط زیست چه می کند؟

وظیفه یک مهندس محیط زیست این است که تأثیرات موجود یا بالقوه ای را که فعالیت های انسانی می تواند بر محیط زیست داشته باشد ارزیابی کند و برای طراحی و پیاده سازی راه حل هایی برای نفی این تأثیرات تلاش کند. مهندسان محیط زیست بخشی جدایی ناپذیر از انواع پروژه های مهندسی ، از ساخت و ساز ، معدن و تولید ، تا انرژی های تجدید پذیر و کمک های بشردوستانه هستند. فرصت هایی برای مهندسان محیط زیست وجود دارد که به طور مستقیم با شرکت های محلی ، شرکت های نوپا یا استارت آپ ها ، دولت ها و شوراها در طیف وسیعی از بخش ها همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که تأثیرات زیست محیطی کمترین آسیب را به اکوسیستم طبیعی وارد می کنند.

مهندسان محیط زیست را می توان در زمینه هایی مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی ، تصفیه آب ، مدیریت حوضه های آبریز ، اصلاح زمین و آب ، مدیریت و بازیافت زباله ، زیرساخت های پایدار ، سیاست های زیست محیطی ، بهداشت عمومی و تولید انرژی به کار گفت

یک مهندس مکاترونیک چه می کند؟

مهندسان مکاترونیک در طراحی و ادغام سیستم های الکترونیکی و مکانیکی برای طیف وسیعی از برنامه ها مشارکت دارند. برخی از نمونه های رایج ، روباتیک صنعتی و اتوماسیون است ، اما در واقع در هر جایی که سیستم های الکترونیکی و مکانیکی برای انجام عملکرد خاص نیاز به ادغام دارند وجود یک مهندس مکاترونیک ضرورت دارد.

مهندسی مکاترونیک جدیدتر از برخی از رشته های مهندسی قدیمی است ، که وقتی در مورد نحوه تلاقی سیستم های مکانیکی و الکترونیکی فکر کنید کاملا به وجود آن پی خواهید برد. حدود سی سال از تولد این رشته مهندسی می گذرد بنابراین رشته ای است که به خوبی شناسایی شده است اما در آینده بیشترین تغییرات را در این رشته مهندسی خواهیم دید. . مانند همه رشته های مهندسی ، مهندسان مکاترونیک دارای نقش های متنوعی هستند و اغلب به دلیل توانایی آنها در کار با سیستم های الکترونیکی و مکانیکی بسیار متنوع به نظر می رسند.

مهندس برق چه می کند؟

یکی از محبوب ترین گرایش های مهندسی در رشته‌ ریاضی فیزیک، مهندسی برق است که به مطالعه و تحلیل پدیده‌های فیزیکی و الکتریکی می‌پردازد. کسانی که به این رشته علاقه دارند، باید بدانند این رشته هوش بالای محاسباتی را می‌طلبد و همچنین باید در دروس ریاضی فیزیک مهارت کافی داشته باشند. هر چه بیشتر برای بدست آوردن مهارت و تجربهٔ عملی در دوران تحصیل تلاش کنید در آینده برای یافتن شغل مشکلی نخواهید داشت. مهندسین برق با توجه به گرایش‌های تحصیلی خود می‌توانند در نیروگاه‌ ها، انواع کارخانجات، سازمان‌ های حوزه‌ مخابراتی در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند.

انواع مشاغل مهندسی و آشنایی با آنها در این بخش از سایت مدرسانه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مهندسان چه می کنند و درباره انواع مختلف مشاغل مهندسی توضیحاتی دهیم

یک مهندس عمران چه فعالیت هایی دارد؟

این رشته مناسب آن دسته از کسانی است که به ساخت‌ و ‌ساز و طراحی سازه‌ ها و ساختمان‌ ها علاقمند هستند . علاوه بر تسلط بر مباحث تئوری با فراگیری نرم ‌افزارهای کاربردی مرتبط با زمینه فعالیت مورد نظرتان از طریق حضور در بازار کار با کسب تجربه لازم همزمان با تحصیل می توانید شانس خود را برای فعالیت موفق ‌تر در این حرفه بیشتر کنید.

آشنایی با حیطه کاری یک مهندس صنایع

یک مهندس صنایع مدیریت پروژه ‌های بزرگ و کوچک را بر عهده دارد.  در حالی که رشته‌ های مختلفی مانند: مهندسی برق، مکانیک، عمران، شیمی و غیره صنعت  را می ‌سازند،‌ رشته‌ مهنسی صنایع با مدیریت صحیح باعث می‌شود صنعت استحکام بیشتری داشته باشد و به بهره برداری برسد. علاقمندان به رشته مهندسی صنایع هما نند دیگر رشته‌ های مهندسی علاوه بر پایه ریاضی و فیزیک باید دارای هوش و استعداد آماری ‌و توان مدیریتی نیز باشند.   مهندسین صنایع عموما در مراکز بزرگ تولیدی، کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی مشغول به کار می شوند.

یک مهندس شیمی چه فعالیت هایی دارد؟

مهندسان شیمی مهندسان ماهری هستند که در اداره صنایع شیمیایی و بهره برداری از آنها فعالیت می کنند. در واقع یک مهندس شیمی یافته‌های شیمیدان‌ها را به صورت عملی و کاربردی در می‌آورد. اگر به این رشته علاقه دارید باید بدانید تقریباً هر چیزی که شما در زندگی روزمره به کار می‌ برید، اعم از  پلاستیک، پارچه، لوازم آرایش، کاغذ، غذا و … به کمک مهندسین شیمی تولید می شود. اگر به این رشته تحصیلی علاقه دارید و قصد دارید در دانشگاه در رشته مهندسی شیمی فعالیت کنید باید در دروس ریاضیات، شیمی و فیزیک مهارت لازم را داشته باشند.

یک نکته مهم دیگر نیز وجود دارد و آن این است که مهندسان شیمی معمولاً به صورت تیمی کار می‌کنند، به همین دلیل روابط عمومی بالا و روحیه تیمی از جمله ویژگی های شخصیتی آنها است.

یک مهندس شیمی می تواند در صنایعی چون: دارویی، شیمیایی، غذایی، نساجی، نفت، گاز، پتروشیمی، معدنی،  انرژی و تقریباً در همه کارخانه‌ های تولیدی مشغول به کار شود.

مهندس هوا و فضا چه می کند؟

این رشته مهندسی یکی از رشته های پر طرفدار است، تحصیل در آن برای افرادی که به هواپیما و سیسستم های فضایی علاقه دارند مناسب است. این افراد باید در ریاضیات، فیزیک، فناوری اطلاعات و به خصوص زبان انگلیسی قوی باشند.

باید بدانید که تحصیل در این رشته به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد و مهندسان هوا و فضا می‌ توانند به عنوان نیرو در بخش‌های محاسبات، طراحی، ساخت و تست انواع هلکوپتر، هواپیماها و نیز موشک به فعالیت بپردازند. علاوه بر ساخت هواپیما، این مهندسین می ‌توانند در فرودگاه‌ ها در قسمت تعمیر و نگهداری فعالیت کنند.

چگونه مهندس شویم

به دلیل تنوع فرصت های شغلی و نرخ بالای اشتغال در بسیاری از رشته ها و صنایع ، مهندسان همیشه فرصت اشتغال دارند. اگر به مهندس شدن علاقه دارید و از ریاضیات و فیزیک لذت می برید ، پس باید بگوییم که می توانید یک مهندس موفق باشید. اما برای شروع ، ابتدا باید مدرک کارشناسی خود را در یک دوره مهندسی مرتبط و تأیید شده بگذرانید.

برای این که در هر رشته ای که علاقه دارید یک مهندس موفق باشید علاوه بر دانش آکادمیک به مهارت های زمینه ای نیز نیاز دارید. در واقع مهندسی شغلی است که با تجربه و مهارت به تکامل می رسد. مهندسین به دلیل مهارت حل مسئله خود مشهور هستند و جای تعجب نیست که شما اغلب مهندسان را در نقش های ارشد در بسیاری از بخش های مختلف صنعت و حتی گاهی در مشاغل غیر مرتبط می بینید.

همه چیز درباره رشته مهندسی مواد

اگر به مهندسی علاقه دارید و مباحث شیمی و فیزیک هم برای شما جالب است می توانید یک مهندس مواد موفق باشید. این رشته مهندسی به صورت گسترده در مورد موادی چون فلزات، سرامیک‌ها و مواد الکترونیکی فعالیت می ‌کند. داشتن مهارت کاری بالا در این رشته تضمین کننده ورود شما به بازار کار است.

بهترین راه برای تبدیل شدن به یک مهندس مواد موفق این است که در کنار تحصیل در دانشگاه در کار‌آموزی ‌های مختلف مهارت‌ های خود را افزایش دهید. اگر یک مهندس مواد باشید می توانید در مشاغلی مثل کارخانه‌های استخراج،     تولید مواد اولیه فلزی، صنایع دفاعی، هواپیما سازی، فولاد، کشتی‌ سازی، خودروسازی،  کاشی ‌سازی و  شیشه‌ سازی مشغول به کار شوید.

فعالیت های مهندس نفت در چه زمینه ای است

امروزه از مواد با ارزش نفتی تقریبا در همه صنایع و کارخانجات تولیدی استفاده می شود. رشته مهندسی نفت یکی از رشته‌ های مرتبط با حوزه‌ انرژی است و هدف نهایی آن تأمین نیازهای انرژی صنایع و مصارف خانگی و خودروسازی و… است.  بازار کار برای مهندسین نفت در شرکت ما با توجه به وجود صنایع نفتی رونق خوبی دارد.

یک مهندس کامپیوتر چه می کند؟

مهندسی کامپیوتر ترکیبی از رشته‌ های الکترونیک،‌ مهندسی برق و طراحی نرم‌ افزار است که به طراحی،‌ توسعه و تولید سیستم‌ های کامپیوتری مربوط می شود. برای موفق شدن در این رشته نیاز به پایه قوی از دروس ریاضی است و در کنار آن باید کاملا با مهارت های رایانه ای و برنامه نویسی آشنایی داشته باشید. علوم مرتبط با کامپیوتر مرتبا به روز می شوند پس اگر می خواهید یک مهندس موفق باشید باید علم خود را دائما به روز کنید.

انواع مشاغل مهندسی و آشنایی با آنها در این بخش از سایت مدرسانه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مهندسان چه می کنند و درباره انواع مختلف مشاغل مهندسی توضیحاتی دهیم

مهندسی فناوری اطلاعات و مشاغل مربوط به آن

مهندسی فناوری اطلاعات

این رشته یکی از رشته های جدید مهندسی در دنیا محسوب می شود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می‌ کند که طی آن روش ‌های جمع ‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن امکان پذیر شود.

مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌ اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری، جمع‌ آوری، سازمان ‌دهی، طبقه ‌بندی و انتقال اطلاعات مهمترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات به آن پرداخته است.  مهمترین ویژگی یک مهندس فناوری اطلاعات توانایی استفاده صحیح و بهره‌ برداری به‌ موقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به ‌ویژه گرایش نرم‌افزار تشکیل می ‌دهد.

فرصت های شغلی برای مهندسان

قابلیت اشتغال در این بخش در همه رشته ها بسیار زیاد است. اما نباید صرفا با یک دید مادی وارد رشته های مهندسی شد، همانطور که گفتیم علاقمندی به رشته های مهندسی مهمترین  عامل موفقیت شما نخواهد بود، شما به عنوان یک دانشجوی رشته مهندسی نیاز دارید تا با فعالیت در زمینه های شغلی مورد نظرتان تجربه کسب کنید و مهارت های لازم در زمینه مهندسی را به دست آورید.

در کنار عشق به این رشته در واقع فرصت هایی که شما برای کسب مهارت دارید به شما اجازه می دهد که یک مهندس موفق در زمینه شغلی مورد علاقه تان باشید.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.