هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

آیا چای سیاه برای کودکان مضر است؟

آیا چای سیاه برای کودکان مضر است؟

مطمئنا” شنیده اید که چای خواص و فواید بی شماری دارد؛ اما برای کودکان نیز به همین منوال است؟ این سوالی است که ما در این مقاله می خواهیم به بررسی جوانب آن بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

آیا نوشیدن چای سیاه برای کودکان مضر است؟

همان طوری که می دانید، چای از جمله نوشیدنی هایی است که میزان زیادی کافئین دارد و کافئین برای بچه ها توصیه نمی شود. برخی محققان معتقدند که نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه یا چای سیاه ، وقتی که شیرین می شوند باعث پوسیده شدن دندان های کودک خواهند شد. از دیگر مضراتی که نوشیدن چای می تواند برای بچه ها داشته باشد، تکرر ادرار است. معمولا نوشیدنی هایی که کافئین دارند باعث تکرر ادرارمی شوند.

از دیگر مشکلاتی که نوشیدن چای سیاه ممکن است برای کودکان ایجاد کند، سردرد و یا ایجاد ناراحتی در معده کودکان است. ممکن است معده برخی از کودکان به کافئین و ترکیباتی که در چای به چشم می خورد، حساس بوده و باعث ایجاد ناراحتی در این عضو بسیار مهم از بدن شود.

برخی از کودکانی که بیش فعال هستند با نوشیدن چای، انرژی بیشتری پیدا می کنند و این ممکن است برخی خانواده ها و والدین را اذیت کند. این گروه می توانند به جای چای سیاه، چای بابونه، چای نعناع و یا چای بادرنجبویه میل کنند. نوشیدنی هایی که اشاره کردیم، برای کودکان بیش فعال، مناسب تر است و باعث ایجاد آرامش در آنها می شود.

ضرر های چای برای کودکان

والدینی که با بی توجهی تمام به کودکان خود چای می دهد، آنها را در معرض خطر فقر آهن و کلسیم نیز قرار می دهند. آهن، یکی از مهم ترین عناصر در بدن ما است که ما باید آن را با مواد غذایی که میل می کنیم به بدن خود برسانیم. چای از جمله نوشیدنی هایی است که باعث دفع آهن از بدن می شود مخصوصا” اگر کمتر از ۲ ساعت بعد از غذا میل شود.

کلسیم نیز برای تقویت استحکام استخوان ها لازم و ضروری است. مصرف بی رویه چای باعث کاهش استحکام استخوان ها و افزایش ابتلا به پوکی استخوان می شود.

کودکانی که به جای خوردن مواد غذایی مفید، چای شیرین می خورند، ماده ای را مصرف می کنند که هیچ ارزشی از نظر غذایی ندارد. میزان ویتامین های این نوشیدنی، زیاد نیست و کودکانی که معده خود را با آن پر می کنند به سوء تغذیه دچار خواهند شد.

یکی از کارهایی که می تواند ضررهای چای را افزایش دهد، نوشیدن آن به صورت داغ است. چای داغ ضررهای زیادی دارد و بهتر است زمانی که کودک شما می خواهد چای بنوشد، این نوشیدنی با دمای اتاق، هم دما شده باشد.

کافئین از جمله موادی است که باعث ایجاد وابستگی در بدن انسان می شود و ما باید تا جایی که می توانیم از وابسته شدن به هر چیزی خودداری کنیم. اگر بدن کودک به این نوشیدنی عادت کند بعدها خطرات و عوارض زیادی او را به خود درگیر خواهد کرد.

آیا ممکن است چای برای کودکان مفید باشد؟

هر ماده ای، هم می تواند برای بدن ما مفید باشد و هم ضرر داشته باشد. ما باید سعی کنید با مصرف به اندازه هر چیزی، در جهت کاهش ضررها و افزایش فواید قدم برداریم. چای نیز به مانند سایر نوشیدنی ها و خوراکی ها فواید زیادی دارد که از جمله آنها می توان به اینها اشاره داشت:

۱- آرامش بخش است؛

برخی از تحقیقات نشان می دهند که تعداد قابل توجهی از کودکان وقتی که چای می خورند آرام شده و اضطراب آنها کاهش پیدا می کند. کودکان وقتی که وارد مدرسه می شوند با استرس هایی مواجه می شوند. معمولا، نوشیدن یک فنجان چای می تواند باعث ایجاد آرامش در آنها شود. البته منظور ما در اینجا، چای تازه دم کشیده و رقیق است.

۲-کولیک را بهبود می دهد؛

کودکانی که کولیک معده دارند نیز می توانند از فواید نوشیدن چای بهره ببرند. کولیک به دردهایی گفته می شود که ابتدا به صورت تشدید شونده ظاهر می شوند و سپس، در همان نقطه اوج به یک باره فروکش می کنند.

۳-برای شیر مادران مناسب است؛

چای روی شیر مادران شیرده نیز تاثیر می گذارد. برخی از متخصصان به مادران شیرده توصیه می کنند که در دوران شیردهی چای گرم بنوشند.

۴- برای سرفه خوب است؛

برای کودکانی که سرفه کرده و یا سرما خورده اند نیز، نوشیدن چای به بهبود پیدا کردن سرفه آنها در اثر بیماری سرماخوردگی کمک می کند.

از چه سنی می توانیم به کودکان خود چای بدهیم؟

مطالعه و تحقیق خاصی برای آنکه بتوانیم به شما بگوییم از چه سنی چای دادن به کودکان را شروع کنید انجام نشده، اما موضوعی که اغلب متخصصان روی آن تاکید دارند این است که در دادن چای به کودکان زیاده روی نشده و والدین، نوشیدن آن را تحت کنترل داشته باشد با این وجود، بهتر است در مورد میزان مجاز کافئینی که در روز باید به بدن کودکان و نوجوانان برسد اطلاعاتی داشته باشید.

نوجوانانی که در سن ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند بهتر است یک یا دو فنجان چای در روز بنوشند. این میزان، حدود ۱۰۰ میلی گرم کافئین به بدن آنها می رساند. کودکان زیر ۱۲ سال، یا بهتر است چای ننوشند یا چای هایی که کافئین ندارند میل کنند.

برای نوشیدن چای توسط کودکان به این نکات توجه و دقت داشته باشید؟

اینکه از کودکان مان بخواهیم به چای فکر نکنند، پیشنهاد خوبی نیست. شما می توانید به جای آنکه به آنها بگویید چای ننوشند می توانید چای های گیاهی خوش طعم و خوش عطر را پیدا کرده و زمانی که کودک هوس چای کرد، آن نوشیدنی گیاهی را به او بدهید تا میل کند.

نکته دیگری که می بایست به آن اشاره کنیم زمانی است که می خواهید به کودک خود چای دهید. اگر کودک شما نمی تواند قید نوشیدن چای را بزند، حداقل ترین کاری که می توانید برای اجابت این خواسته او انجام دهید این است که قبل از خواب به او چای ندهید؛ چرا که باعث کاهش کیفیت خواب آنها می شود. کودکانی که در شب، خواب خوبی ندارند روز نیز حوصله ای برای بازی و زندگی نداشته و این برای کودکان اصلا جالب و دوستی داشتنی نیست و آنها را عصبی می کند.

علاوه بر زمان نوشیدن چای، باید به شیرین کننده ای که از آن برای شیرین کردن چای استفاده می شود نیز توجه و دقت داشت. اگر از شیرین کننده های مصنوعی مانند شکر برای شیرین کردن چای استفاده شود، خطر پوسیدگی دندان افزایش پیدا می کند و کودکان در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار می گیرند.

چای رقیق نسبت به چای غلیط با میزان ضرر کمتری همراه است. بهتر است با توجه به نوع چای، چای که به تازگی دم کرده اید به کودک خود بدهید و اجازه ندهید که کودک چای غلیظ بخورد.

در فصل های گرم سال به کودک خود چای ندهید. همان طوری که در بالاتر نیز اشاره کردیم چای باعث دفع آب از بدن ما می شود. وقتی که بدن آب از دست می دهد خطرات زیادی کودک را تهدید می کند. برای سلامت کودکان نیز که شده یا در فصل تابستان به او چای ندهید و یا علاوه بر چای، آب نیز به کودک بدهید تا میل کند.

بهتر است زمانی که می خواهید به کودک خود چای بدهید از چای با کیفیت استفاده کرده، آن را به روش درست دم کرده و به کودک خود بدهید. به این شکل می توان از بیشترین مزیت های نوشیدن چای برای کودک بهره برد. به این منظور، توصیه می کنیم هر نوع چای که می خواهید دم کنید، اعم از چای سیاه و یا چای سایر گیاهان، سعی کنید میزان زیادی از آن گیاه را برای دم کردن داخل قوری نریزید و یک چای رقیق برای کودک آماده کنید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن نیز توجه داشته باشید در مورد سرد کردن چای است. اگر چای، خیلی داغ است زمان بدهید و بگذارید که چای به آرامی سرد شود و از ریختن آب سرد در داخل آن خودداری کنید.

با انواع چای برای کودکان آشنا شوید!؟

به غیر از چای سیاه، می توانید سایر گیاهان را نیز دم کرده و به کودک بدهید. نام بهترین و مفید ترین انواع چای به شرح زیر است:

۱-چای بابونه

یکی از بهترین چای های گیاهی، چای بابونه است. از این چای برای درمان تب استفاده می کنند. البته کودکانی که به برخی گیاهان حساسیت دارند نباید این چای را مصرف کنند. در ضمن، چای بابونه به کاهش اضطراب کودکان نیز کمک می کند و به دلیل داشتن اثرات آرامش بخشی در معده از جمله چای های محبوب به شمار می رود.

۲- چای زنجبیل

از چای زنجبیل نیز برای تسکین شکم درد کودک استفاده می کنند. این چای به کاهش تهوع نیز کمک می کند. کودکانی که در سن بالای ۲ سال هستند، می توانند این چای را میل کنند. البته، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نشود. این چای برای بهتر شدن هضم غذا، کاهش التهاب و سرفه نیز خوب است. نکته ای که باید در زمان مصرف این چای مورد توجه قرار داد محدودیت هایی است که برای آن تعیین کرده اند. کسانی که دیابت و یا مشکلات قلبی دارند و یا کودکانی که مشکل انعقاد خون دارند، باید این چای را با احتیاط مصرف کنند. کودکانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند نیز نباید این چای را مصرف کنند. در ضمن، برخی داروها نیز با این چای تداخل دارد و نباید این چای را به همراه آنها مصرف کرد.

۳- چای رازیانه

چای رازیانه از جمله چای های گیاهی مفید و موثر برای درمان کولیک است. تسکین دستگاه گوارش و کاهش باد معده نیز از دیگر اثرات نوشیدن این چای است. از دیگر مزیت های نوشیدن این چای می توانیم به درمان یبوست اشاره کنیم. چای رازیانه یکی از دشمنان یبوست بوده و از آن به عنوان یک ملین یاد می کنند. در ضمن، این چای برای مشکلات تنفسی نیز گزینه خوبی به شمار می رود. کودکانی که در حال رشد هستند می توانند از مزیت ها و فواید چای رازیانه بهره ببرند.

۴- چای هل

یکی از خوشمزه ترین و خوش طعم ترین انواع چای، چای هل است. این چای در برطرف کردن و درمان سوء هاضمه به کودکان کمک کرده و باعث می شود که آنها از شر دل درد و نفخ شکم راحت شوند.

۵- چای بادرنجبویه

یکی از بهترین چای های گیاهی که بدن کودکان را در مقابل ویروس، باکتری و هر گونه میکروبی حفاظت می کند، چای بادرنجبویه است. این چای برای کودکان، بسیار خوب است؛ چرا که باعث می شود سیستم عصبی آنها تقویت شود. در کنار این موارد، کاهش درد معده و کاهش مشکلات گوارشی از دیگر فواید و اثرات مثبت چای بادرنجبویه است.

کلام آخر

اگر نگرانید که کودک شما به چای معتاد شود، می توانید نوشیدنی های سالمی را جایگزین آن کنید. از جمله، آب میوه های طبیعی، شیر، آب نارگیل، آب های طعم دار و یا آب و آب لیمو از جمله جایگزین های مناسب برای چای به شمار می روند. این نوشیدنی ها، بدون قند و کافئین هستند و نگرانی از بابت مصرف آنها نخواهید داشت، ضمن آنکه می توانند مواد مغذی مورد نیاز را برای کودک فراهم کنند. اگر کودک شما به مصرف چای سیاه علاقه زیادی دارد، دقت داشته باشید که کودک شما در نوشیدن آن زیاده روی نکند. درست است که چای سیاه با مزیت های زیادی همراه است، اما زیاده روی در مصرف آن می تواند مشکلات و عوارض بدی به همراه داشته باشد.

Visits: 86

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره توسعه فردی و رشد فکری حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.