ثبت نام

88904002 - 021

آیا ریاضی واقعا مفید است؟

یکی از اصلی ترین کاربردهای ریاضی شمارش اعداد است. گاهی شمارش ممکن است به مفهوم واقعی آن یعنی حساب و کتاب به کار برده شود و گاهی نیز به معنای جمع کردن یک سری عددی است. یک دانشمند به نام دبورا استون ، به بررسی این دو کاربرد مفهومی ریاضی پراخته است. او استدلال می‌ کند که قضاوت‌ های ما به دلیل تصمیم‌ هایی که در مورد مسائل مهم می‌ گیریم ، در نحوه شمارش ما تأثیرگذار خواهد بود، ما اغلب قضاوت های مشخصی داریم که ادعا می کنیم بر اساس ریاضیات است. در حالی که آنها نتیجه عقاید از پیش تعیین‌شده ما هستند.

در واقع باید گفت پیام کلی استون این است که ما نباید اعداد را منعکس کننده حقایق مطلق در مورد جهان بدانیم بدون اینکه ابتدا روش های مورد استفاده برای تولید آن اعداد را در نظر بگیریم. او در این باره مثال‌هایی ارائه می‌دهد، از جمله اینکه چگونه تفاسیر مختلف از میزان بی‌ خطر بودن سرب موجود در آب در فاجعه آب فلینت باعث کشته شدن ده ها تن شد، (در سال ۲۰۱۴ تغییر منبع آب آشامیدنی شهر فلینت امریکا، با آلودگی آب همراه بود، مقامات محلی علیرغم وجود شواهد بسیار بر وجود سرب در آب آشامیدنی، با تحلیل های ریاضی مقدار آن را ناچیز برشمردند و آن را نگران کننده ندانستند، اما این موضوع منجر به مرگ بیش از ۷۷ شهروند آمریکایی در این شهر شد). در مثالی دیگر یک برده در قانون اساسی آمریکا، ارزشی معادل سه پنجم یک نفر سفید پوست دارد. استون نشان می دهد که چگونه قرار گرفتن در معرض اعداد اشتباه و خطرناک می تواند به بی عدالتی پنهان یا ارائه آمار و ارقام به ظاهر رسمی و صحیح منجر شود که در واقع ویرانگر هستند.

انتقاد استون در نهایت این است که زندگی، برخلاف ریاضیات، مملو از ابهام و آشفتگی و تفسیرهای متعدد است، و این باید ما را نسبت به روش‌هایی که می‌ توان اعداد را به سمت اهداف مختلف دستکاری کرد، محتاط تر سازد. اما باید پذیرفت که تفسیر اعداد و ارقام یا پذیرش آنها یک موضوع نسبی در ریاضیات است.

ریاضی به خودی خود در بسیاری از موارد تعیین کننده است، روش های حل مسئله، مراحل دقیق و فرمول هایی که در رابطه با مسائل مختلف وجود دارد همگی با پذیرش مفهوم عدد معنا پیدا می کنند. در واقع استون فکر می کند که برای حل مسائل زندگی باید کمتر به ریاضیات تکیه کنیم. اما حقیقت آن است که استفاده صحیح از ریاضیات است که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. پذیرش مفهوم اعداد در بسیاری از قوانین به معنای نقص ریاضیات نیست بلکه استفاده از قوانین ریاضی در مسیرهای نادرست است. این مسئله به چیستی ریاضی و نحوه عملکرد آن آسیبی وارد نمی کند.

یکی از اصلی ترین کاربردهای ریاضی شمارش اعداد است. گاهی شمارش ممکن است به مفهوم واقعی آن یعنی حساب و کتاب به کار برده شود و گاهی نیز به معنای جمع کردن یک سری عددی است. یک دانشمند به نام دبورا استون ، به بررسی این دو کاربرد مفهومی ریاضی پراخته است. او استدلال می‌ کند که قضاوت‌ های ما به دلیل تصمیم‌ هایی که در مورد مسائل مهم می‌ گیریم ، در نحوه شمارش ما تأثیرگذار خواهد بود، ما اغلب قضاوت های مشخصی داریم که ادعا می کنیم بر اساس ریاضیات است. در حالی که آنها نتیجه عقاید از پیش تعیین‌شده ما هستند.

یکی از ادعاهایی که استون مدام به آن باز می گردد، این ایده است که ریاضیات، در واقع یک شمارش ساده است، در حالی که در زندگی، شمارش، پاسخ های متفاوتی را بسته به نحوه تعریف اصطلاحات خود به همراه دارد.

استفاده از فرمول های ریاضی و آمار در محاسبه نرخ بیکاری توسط دولت ها، یا مشخص کردن خط فقر و ارائه آمار افراد فقیر یا ثروتمند در جامعه، همگی با استفاده از فرمول های ریاضی محاسبه می شوند، اما اگر در این زمینه کم کاری یا بی مسئولیتی رخ دهد، آیا باید روش های حل مسئله و آمار را زیر سوال برد؟ حتی ارائه آمار اشتباه در این رابطه نیز گناه ریاضیات نیست، وقتی شما داده های اشتباه را وارد دستگاه فرمولاسیون ریاضی می کنید، مطمئنا نتایج اشتباهی را برداشت خواهید کرد.

باید بپذیریم که ریاضی مادر همه علوم است، در واقع ریاضی چیزی بیش از علم محاسبه و جمع و تفریق است. بسیاری از دانشمندان ریاضی را هم پایه منطق دانسته اند. یک سخن معروف از گالیله وجود دارد که می گوید: خدا جهان را با قلم ریاضی خلق کرده است، همین یک جمله کافی است که اهمیت ریاضی را درک کنید. در واقع تمام نظم جهان بر پایه محاسبات ریاضی برقرار شده است. پس اگر جایی، بخشی از این فرمول ها با داده های اشتباه نتایج اشتباهی را در پی دارند مشکل از ریاضی نیست بلکه از تعاریفی است که ما در مورد آن ارائه می کنیم.

باید پذیرفت که ریاضی یک علم کاربردی است و نکته مهمتر این که در سراسر دنیا آنچنان که باید به ریاضیات و مباحث آن اهمیت داده نمی شود. در حالی که مدخل همه علوم ریاضیات است و هیچ علمی به اندازه ریاضی کاربردی و مفید نیست.

درست است که ریاضیات امروزه ریاضیات زیبای افلاطونی نیست، اما بدانید که ریاضی از زیباترین علوم است. بازی‌های ریاضی بیشتر از همه علوم است. هیچ علمی بازی هایش بیشتر از ریاضی نیست و هیچ علمی بازی اش زیباتر از بازی ریاضی نیست. اگر ریاضی نباشد، همه علوم فعلی ما بهم می ریزد. ریاضی فقط مدخل علوم نیست بلکه همه علوم ما ریاضی است. به این جهت پیشرفت ریاضی، نشانه پیشرفت علم است. حتی اگر مصلحت‌بین باشیم، مصلحت علم بنیاد و پشتیبان را باید در نظر بگیریم.

برای خوانندگانی که فکر می‌ کنند ریاضیات صرفاً رسیدن به پاسخ‌ های صحیح است، این تفاوت‌ های ظریف ممکن است باعث دلسردی از ریاضیات باشد. ما نباید قدرت ریاضی و علوم را انکار کنیم، اما باید بپذیریم که از این علوم سوء استفاده هایی نیز صورت گرفته است.

اهمیت یادگیری ریاضی در زندگی

با توجه به اهمیتی که ریاضی نزد دانشمندان دارد، باید گفت که یادگیری حداقلی از ریاضیات حتی اگر قصد ادامه تحصیل آکادمیک نداشته باشید برای شما واجب است. شما حتی برای محاسبات ساده روزمره به ریاضی و آمار احتیاج خواهید داشت. بسیاری از مسائل مفهومی ریاضی به شما کمک می کند تا تصمیمات مهم زندگی خود را اتخاذ کنید. پس بهتر است علم خود را در مورد ریاضی و موارد کاربرد آن افزایش دهید و با دید بازتر و منطقی تر به یادگیری ریاضیات بپردازید.

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

رادیو مدرسانه

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.