فصل 4 کتاب ریاضی سوم ابتدایی مربوط به مبحث ضرب و تقسیم است. در فصل ضرب و تقسیم دانش آموزان با مباحث زیر آشنا می شوند.

  • حل مسئله با روش های نمادین

  • ضرب

  • ضرب عدد های یک رقمی

  • خاصیت های ضرب

  • تقسیم

بعضی از دانش آموزان نمی توانند مبحث ضرب و تقسیم را به طور تئوری و روی کاغذ یاد بگیرند و بهتر است برای آموزش آنها از تصاویر و بازی استفاده کرد.

در این بخش از سایت مدرسانه ما آموزش ضرب و تقسیم را با بازی و روش های جذاب و سرگرم کننده ارائه دادیم تا دانش آموزان سوم ابتدایی به خوبی مبحث ضرب و تقسیم را یاد بگیرند.

همچنین می توانید با مراجعه به صفحه آموزش ریاضی سوم از آموزش های رایگان بیشتری در پایه سوم دبستان بهره مند شوید.

توجه داشته باشید ممکن است اجرا شدن بازی و ریاضی ماشین های ورودی و خروجی کمی زمان بر باشد بنابراین صبور باشید

انتخاب بازی ضرب و تقسیم

در شروع آموزش شما با تصویر زیر رو به رو خواهید شد.

انتخاب ضرب

پس از انتخاب ضرب کردن شما وارد این بخش می شوید که مربوط به آموزش ضرب در 3 سطح آسان و متوسط و سخت است که شما با انتخاب هر یک از سطح ها مشخص می کنید که سختی پرسش ها در چه حد باید باشد که برای ما در این قسمت سطح متوسط را انتخاب نمودیم. (مانند شکل )

پس از این که وارد آموزش ضرب با بازی در سطح متوسط یا سطح 2 شدید تصویری مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد :

در این تصویر از دانش آموز یک سوال ضرب پرسیده شده که دانش آموز می تواند حتی در صورت بلد نبودن با شمردن مربع های بنفش جواب را به دست بیاورد و در کادر سفید رنگ با استفاده از دکمه های اعداد سمت راست بنویسد که اگر جواب صحیح باشد امتیاز داده شده و جواب هم در یکی از مربع های بنفش نوشته شده و سوال بعدی مطرح می شود و اگر جواب غلط باشد ، دکمه بررسی به حالت تلاش مجدد تبدیل شده و از دانش آموز می خواهد که بیشتر فکر کند و پاسخ جدیدی بنویسد.

انتخاب تقسیم

پس از انتخاب وارد قسمت تقسیم می شوید که این بخش مربوط به آموزش تقسیم در 3 سطح آسان و متوسط و سخت است که شما با انتخاب هر یک از سطح ها مشخص می کنید که سختی پرسش ها در چه حد باید باشد که برای ما در این قسمت سطح متوسط یا همان سطح 2 را انتخاب نمودیم. (مانند شکل )

پس از این که وارد آموزش ضرب با بازی در سطح متوسط یا سطح 2 شدید تصویری مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد :

در ابتدا ممکن است تصور کنید این یک بازی ضرب است اما اگر روش آن را یاد بگیرید متوجه می شوید که می توانید از آن برای تقسیم استفاده کنید.

همان طور که در تصویر بالا می بینید 6 در عددی ضرب شده و جواب آن 24 شده است پس باید 24 را به 6 تقسیم کنید تا جواب آن را به دست آورید.

حتی اگر دانش آموزی تقسیم کردن را بلد نباشد می تواند با شمارش مربع های آبی از ردیف 1 تا ردیف 6 ادامه دهد و 24 عدد یا مربع ادامه دهد و در انتها ببیند 24 در کدام ردیف به صورت 6 تا 6 تا متوقف می شود که همان عدد ردیف پاسخ جای خالی است. ( به شکل زیر دقت کنید )

این شمارش به ما نشان می هد که 24 از 4 بسته 6 تایی یا از 6 بسته 4 تایی تشکیل شده است.

انتخاب فاکتور گرفتن ( عامل گیری )

با انتخاب این بخش شما وارد نوع پیشرفته تری از ضرب و تقسیم می شوید که مناسب دانش آموزانی است که می خواهند به تسلط کاملی در ضرب برسند.

در این بخش به جای دو عامل ، یک عامل از ضرب نمایش داده شده و از دانش آموز می خواهد با نمایش مربع های عمودی و افقی نشان دهد که چه عددی در چه عددی باید ضرب شود تا به پاسخ داده شده برسد

که در این مثال ما برای جواب صحیح باید 6 ردیف 7 تایی را انتخاب کنیم یا می توانیم 7 ردیف 6 تایی را انتخاب کنیم تا به پاسخ درست برسیم.