هماهنگی کلاس خصوصی

88904002 - 021

مشاوره و برنامه ریزی درسی از ابتدایی تا کنکور

برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی اول, دوم, سوم, چهارم, پنجم و ششم ابتدایی, هفتم, هشتم, نهم, دهم, یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه اول و دوم و کنکور تجربی, ریاضی فیزیک و علوم انسانی

یکی از نیازهای امروز جامعه آموزشی دسترسی داشتن به مشاوره و یک برنامه ریزی اصولی و استاندارد است که به دانش آموز امکان می دهد تا با هدف و انگیزه بیشتری اقدام به آموزش کنند. برای این که با مشاوره و شیوه های صحیح آن و همچنین اهمیت مشاوره و برنامه ریزی درسی در مقاطع مختلف تحصیلی آشنا شوید با ما همراه باشید.

مشاوره تحصیلی چیست و مشاور تحصیلی کیست؟

مشاوره تحصیلی شامل ارائه راهکار، برنامه ریزی و اطلاعات لازم برای افزایش موفقیت در یادگیری و تحصیل است. در حقیقت مشاور تحصیلی می تواند یک فرد با تجربه یا یک محقق در حوزه آموزشی و یا یک روانشناس با تجربه و تحصیل کرده باشد که می تواند توان تحصیلی دانش آموزان را در مقاطع مختلف تحصیلی با توجه به شرایط و موقعیتی که در خانه و مدرسه دارند افزایش دهد. در مشاوره تجربه مشاور از تحصیلات اهمیت بیشتری دارد.

استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی محدود به مقطع خاص تحصیلی یا افراد ویژه ای نیست، بلکه هر دانش آموز با هر شرایط و موقعیتی برای دستیابی به موفقیت می تواند از خدمات مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی استفاده کند.

معمولا برای بهبود بخشیدن به شرایط روحی، جسمی و تحصیلی دانش آموز در زمینه های مختلف می توان از مشاوره تحصیلی استفاده کرد، مواردی مثل: تقویت حافظه، روش های یادگیری و مطالعه، انتخاب رشته تحصیلی، افزایش تمرکز، رویارویی با اختلالات یادگیری، کاهش استرس، مدیریت زمان، افزایش هوش، افزایش اعتماد به نفس، روش های درک مفاهیم، برنامه ریزی تحصیلی، بهبود روابط عاطفی با والدین و دوستان، درمان استرس و … از جمله مواردی است که در مراکز مشاوره تحصیلی می توانید آنها را بهبود بخشید.

استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی برای والدین نیز می تواند بسیار کارآمد و مفید باشد. گاهی نیاز است که هر سه راس مثلث زندگی تحصیلی دانش آموز یعنی خانواده، مدرسه و مشاور تحصیلی در تعامل با یکدیگر مسیر پیشرفت تحصیلی دانش آموز را هموار کنند.

اهمیت مشاوره تحصیلی دوره ابتدایی

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین دوران زندگی هر فرد، دوران تحصیل ابتدایی او است. این دوره تجربه اولین حضور کودکان دانش آموز در اجتماع است، بنابراین مشکلات مختلف شخصیتی از جمله خجالت، اضطراب، استرس، مورد قلدری، تمسخر و تجاوز قرار گرفتن و همچنین مواردی مثل دوست یابی، ارتباط موثر با همسالان و معلم، تعامل صحیح با خانواده، آشنایی با شیوه های مطالعه و برنامه ریزی تحصیلی از جمله مواردی است که برای دانش آموزان ابتدایی می تواند یک چالش بوده و با کمک مشاور تحصیلی برطرف شود.

اهمیت مشاوره تحصیلی برای والدین

شناخت استعدادها و توانایی ها، خصوصیات رفتاری، ارزیابی نقاط ضعف و قوت دانش آموزان، بررسی اختلالات یادگیری و کمک به رفع آنها نیز می تواند بخش دیگری از اهمیت استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی در دوره ابتدایی باشد. ضمن این که برای والدینی که برای اولین بار تجربه داشتن فرزند دانش آموز دارند و ممکن است با مشکلاتی مثل عدم شناخت نیازهای دانش آموز، عدم شناخت و آشنایی با مباحث درسی و روش های صحیح مطالعه، کمک به برقراری رابطه موثر بین والدین و دانش آموز و … از جمله مواردی است که مشاور تحصیلی می تواند برای خانواده ها موثر واقع شود.

برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموز

بسیاری از خانواده ها به دلیل عدم شناخت صحیح از شخصیت دانش آموز یا توانایی ها و استعدادهای او نمی توانند یک برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت او داشته باشند، این مسئله یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود، یک مشاور تحصیلی با تجربه می تواند به خوبی تمام مسائل یاد شده را با راهکارهای علمی و تجربی به یک موقعیت مناسب پیشرفت برای دانش آموز و خانواده او تبدیل کند.

اهمیت مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی دوره اول متوسطه

این مقطع تحصیلی از آن جهت اهمیت دارد که در پایان آن دانش آموز ملزم به انتخاب رشته است. انتخاب رشته یکی از مهمترین نقاط عطف زندگی هر فرد است. بنابراین اهمیت آن به قدری است که باید با شناخت کافی و دقیق از توانایی ها، استعدادها و مهمتر از همه، علایق فردی صورت بگیرد، متاسفانه بسیاری از دانش آموزان در این مقطع تحت تاثیر عواملی چون فشار خانواده، جو روانی جامعه، آینده شغلی یا تحت تاثیر دوستان قرار گرفتن و همچنین نگرش سنتی به برخی رشته ها ( مثلا این که دانش آموزان با هوش در رشته ریاضی تحصیل می کنند، برای این که در رشته های پولساز تحصیل کنید به رشته تجربی بروید، شاگردان ضعیف به کاردانش می روند و ….) اقدام به انتخاب رشته اشتباه می کنند و به این ترتیب ممکن است کل مسیر زندگی آنها در آینده دچار تغییر شود.

از طرف دیگر دانش آموزان در این مقطع تحصیلی وارد سن بلوغ می شوند، به همین دلیل مشکلات روحی و روانی شایع در این دوران، مشکلات دانش آموزان در خانواده ، عدم برقراری ارتباط صحیح با والدین و دوستان  از جمله مواردی است که برای دانش آموزان این مقطع چالش محسوب می شود که در سایه یک مشاور تحصیلی دقیق و آگاه به مسائل روانشناسی می توان با آنها روبه رو شد.

 

 

وظیفه مشاور تحصیلی در مقطع اول متوسطه

شاید بتوان گفت مهمترین وظیفه مشاور تحصیلی در این مقطع شناخت دقیق و صحیح از توانایی های دانش آموزان و شخصیت آنها است که نهایتا به هدایت تحصیلی منجر شده و به انتخاب رشته مناسب توسط دانش آموز کمک می کند.

ضمن این که همانطور که اشاره کردیم برای بسیاری از دانش آموزان دوره اول متوسطه همزمان با شروع تغییرات هورمونی و آغاز دوران بلوغ است، در این دوران نوجوان با شرایط بسیار سخت روانی روبه رو است. بنابراین یکی از وظایف مشاور می تواند کمک به حل مشکلات روحی دانش آموزان و آموزش رویارویی با چالش های این دوران است. این آموزش ها می تواند برای والدین نیز برگزار شده و به آنها کمک کند تا تعامل بهتری با فرزند خود داشته و او را بهتر درک کنند و ارتباط بهتری درون خانواده ها شکل گیرد.

توضیحاتی در مورد چشم انداز آینده رشته های مختلف تحصیلی در دور دوم متوسطه می تواند به دانش آموزان کمک کند تا بتوانند با شناخت صحیح از خود و علایق شخصی در کنار اطلاعاتی مثل رشته های دانشگاهی و مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی در آینده، یک رشته متناسب با شرایط خود انتخاب کند.

در بسیاری از مواقع استفاده از آزمون های خودشناسی یا کشف استعداد در این مقطع می تواند راهگشای بسیاری از دانش آموزان برای انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه باشد. همچنین امکان گفتگوهای دونفره مشاور و دانش آموز و یا برگزاری کلاس های گروهی برای دانش آموز و والدین از جمله مواردی است که در این مقطع می تواند بسیار کاربردی و مفید باشد.

 

 

اهمیت مشاوره تحصیلی در مقطع دوم متوسطه

مقطع دوم متوسطه، دوره پایانی تحصیل دانش آموزان در سیستم آموزش و پرورش است، به همین دلیل مقطعی مهم و حساس از زندگی آنها تلقی می شود، دانش آموزان در این مقطع برای امتحانات نهایی سال دوازدهم و شرکت در کنکور آماده می شوند، از طرفی قرار است که در آینده ای نزدیک به عنوان یک فرد مستقل وارد اجتماع شوند، بنابراین ایجاد حس اعتماد به نفس، شناخت بهتر از رشته های تحصیلی گوناگون و آینده شغلی آنها در دانشگاه و یا کمک به شناخت استعدادها، توانایی ها و علایق شغلی به دانش آموز کمک می کند که در مورد آینده خود بهتر تصمیم گیری کند.

بسیاری از دانش آموزان در این مقطع تحصیلی دچار استرس ناشی از رویارویی با کنکور می شوند، برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی در این مقطع از این جهت اهمیت بسیاری دارد، همچنین دانش آموز نیاز دارد تا اطلاعات مناسبی در مورد کتاب های کمک درسی، روش های تست زنی، شناخت دقیق از منابع کنکور و  امثال آن داشته باشد.

وظایف مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی در مقطع دوم متوسطه

برنامه ریزی درسی می تواند نقش بسیار مهمی برای موفقیت دانش آموزان در مقطع دوم متوسطه داشته باشد. بسیاری از  دانش آموزان شناخت کافی از منابع کنکور ندارند، روش های تست زنی را نمی دانند و همچنین برای انتخاب رشته دانشگاه و ادامه تحصیل در این مقطع دچار سردرگمی هستند، از طرفی خانواده ها نیز اطلاعات دقیق از رشته های دانشگاهی ندارند، به همین دلیل است که یک مشاور با سابقه در این زمینه می تواند برای دانش آموز و حتی والدین بسیار  کمک مناسبی باشد.

راه های کاهش استرس و اضطراب، شناخت توانمندی ها و استعدادها، افزایش اعتماد به نفس، یادگیری روش های صحیح مطالعه و برنامه ریزی درسی از جمله وظایف مشاور در این مقطع تحصیلی است.

برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی ابتدایی تا کنکور خارج از مدرسه

 

 

با توجه به اهمیت و شرح وظایف مشاور تحصیلی می توان به خوبی درک کرد که حضور یک مشاور با تجربه و تحصیلات و آشنا به مباحث روانشناسی تا چه اندازه در تعیین مسیر تحصیلی و شغلی دانش آموزان تاثیرگذار است، برگزاری تست های خودشناسی، استعداد یابی، روانشناسی و … از جمله مواردی است که برای شناخت بهتر دانش آموز و شرایطش باید مورد استفاده قرار گیرد.

متاسفانه در سیستم آموزشی کشور، حضور مشاوره تحصیلی در مدارس، به ویژه مدارس دولتی با توجه به تعداد بالای دانش آموزان نمی تواند در حد انتظار مفید باشد، بنابراین بسیاری از خانواده ها تصمیم میگیرند برای بهره مندی از نظرات یک مشاوره تحصیلی با تجربه از موسسات مشاوره و برنامه ریزی استفاده کنند. برای این که بتوانید از خدمات یک مرکز مشاوره بسیار حرفه ای و با تجربه بهره مند شوید باید مطمئن باشید که مشاوران این مجموعه از توانمندی و تجربه لازم برای برنامه ریزی یا ارائه مشاوره برخوردار باشند.

یکی دیگر از مسائلی که هنگام استفاده از خدمات مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی باید مورد توجه قرار گیرد، ارزیابی مداوم دانش آموزان و همچنین پیگیری امور مربوط به آنان است، بسیاری از دانش آموزان برای رفع مشکلات درسی یا روانی خود نیازمند به استفاده از جلسات متعدد مشاوره هستند.

نکته مهم بعدی برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مناسب و متناسب با شخصیت و موقعیت هر دانش آموز است. ارائه یک نسخه مشترک برای دانش آموزان مطمئنا نمیتواند جوابگوی بسیاری از مشکلات آنها باشد. چرا که هر دانش آموز شخصیت منحصربه فردی دارد و همچنین ممکن است موقعیت تحصیلی یا خانوادگی او با دانش آموز دیگر متفاوت باشد، بنابراین برنامه ریزی تحصیلی یا راه کارهای مشاوره ای برای هر دانش آموز باید متناسب با شرایط او باشد تا به نتیجه دلخواه برسد.

چرا مدرسانه بهترین است؟

مدرسانه توانسته است در این زمینه از تجربه مشاورین تحصیلی با تجربه و تخصص مرتبط با دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی استفاده کرده و به این ترتیب یکی از بهترین مراکز مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی ابتدایی تا کنکور در تهران باشد. ” پیگیر لقبی است  که والدین به ما داده اند” مشاوران مدرسانه تا لحظه رسیدن دانش آموز به هدفی که برای آن می جنگد در کنار او ایستاده و به طور منظم عملکرد او را ارزیابی می کنند.

استفاده از تجربه مشاورین تحصیلی برای برنامه ریزی درسی دانش آموزان مقطع ابتدایی، شناخت استعدادها و توانایی های دانش آموز، آشنا کردن دانش آموز با منابع درسی، روش های مطالعه دقیق و آموزش مفهومی دروس از جمله مواردی است که در این مقطع برای دانش آموزان و والدین آنها فراهم شده است.

ما در مدرسانه سعی کرده ایم با استفاده از آزمون های منظم روانشناسی، خودشناسی، شناخت توانایی و استعداد،  شخصیت شناسی و …. بهترین راهکارهای مشاوره ای و ارائه اطلاعات در مورد رشته های موجود در دوره دوم متوسطه و همچنین چشم انداز ادامه تحصیل هر رشته در دانشگاه و رشته های دانشگاهی مربوط به هر رشته تحصیلی در دوره دوم متوسطه را برای دانش آموزان کلاس نهم داشته باشیم تا با شناخت دقیق برای انتخاب رشته اقدام کنند.

مشاوران کنکور مدرسانه از با تجربه ترین مشاورین تحصیلی در کشور هستند، ضمن این که ارائه برنامه ریزی های درسی برای هر دانش آموز متناسب با شرایط او، آشنایی با روش های تست زنی، دوره های افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس و … از جمله خدماتی است که در این بخش به دانش آموزان ارائه می شود.

اگر به دنبال ساختن آینده ای درخشان و موفق برای فرزند خود هستید از ابتدای ورود او به مدرسه تا زمان فارغ التحصیلی می توانید از خدمات متنوع و بسیار کاربردی مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی در مدرسانه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی به صورت آنلاین یا حضوری می توانید با کارشناسان مجموعه تماس حاصل نمایید.

نمونه برنامه ریزی درسی سفارشی شده برای دانش آموز پایه دوازدهم

اگر سوالی دارید می توانید به آسانی و به طور مستقیم با پشتیبان موسسه مدرسانه  صحبت کنید.

کد تهران ۰۲۱

۸۸۹۰۶۹۰۹ 

۸۸۹۰۴۰۰۲

۴۴۰۲۵۸۶۰ 

۲۶۵۷۰۸۱۰

همچنین می توانید مطلب ۵ راه برای پایبندی به برنامه ریزی درسی را مطالعه نمایید 

Visits: 3268

مشاور مدرسانه

تو رادیو مدرسانه درباره توسعه فردی و رشد فکری حرف می زنیم

تماس با کارشناس آموزش

88904002 – 021

پیام از طریق واتساپ یا تلگرام

09198921049

تدریس خصوصی ریاضی اول تا دوازدهم

خصوصی منزل و آنلاین

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آنچه ما هستیم

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که معتقدند دانش آموز به جای حفظ کردن مطالب درسی باید آن را بفهمد و یاد بگیرد بهتر است بدانید که ما مدرسانه را بر روی همین اصل بنا کرده ایم و حتی افرادی را در این مجموعه استخدام می کنیم که به آموزش مفهومی باور دارند.

خدمات مشتریان

دریاره مدرسانه

با مدرسانه درتماس باشید

تمامی حقوق برای وبسایت مدرسانه سایت تخصصی و آموزش مفهومی ریاضی محفوظ است.